• 1
  • 2
2023-10-22, 19:18
Medlem
Skit samma jag använder IKEA kassar. Blåa.

Dom kom ut i HQTB färgerna. Jag skiter i det och fortsätter att använda mina blåa IKEAkassar som om inget hänt.

Jag vet att jag har en kuk och hur den ska användas i en fitta så varför ska jag störas av något annat. inget kan rubba mig när det gäller min sexualitet. Punkt. Sätt vadd i öronen och tejp över ögonen om ni är så ängsliga och oroliga över eran sexuella identitet.
Citera
2023-10-22, 20:15
Medlem
Venators avatar
Även förr-förre påven (!) bar Dr Martens, det redan för 20 år sedan.
Citera
2023-10-22, 20:15
Medlem
Det fanns en tid när ....

Citat:
It is impossible to recount the history of Dr. Martens without reference to Skinheads. Around in some form as early as 1964, this youth subculture were the first to adopt DM’s and transform them from work-wear to a fashion icon.

Citat:
Nigel Harris was a first generation Skinhead – widely acknowledged as appearing in 1968-9 – and his recollection of that time and how he came across Dr. Martens perfectly sums up the manner in which the boot found itself adopted by this youth subculture: ‘My dad was a bricklayer, he learnt his trade in the winter of 1947 (the year the ink froze in the school ink wells and the sea froze at Margate). Now, I can’t remember what he wore on his feet to work prior to 1968, but I can remember the first day he came home in a pair of Dr. Martens Astronauts – the minute I saw them, I wanted them! I’d been wearing Monkey Boots for quite some time, them and the old black and white baseball boots were both relatively cheap and just the thing for a ten-year-old to kick about in during the summer holidays. However, a lot of the older kids had started wearing Dr. Martens boots, so I wanted some! My dad was only a little fella and right up till the day he died he only had size six feet. I used to borrow his boots, I don’t know what size I was then, but I had to put tissue paper in the toes so they’d fit and to make sure I wasn’t swimming about in them. Before I got to wear them I had to chip off the cement and concrete and polish ’em… and polish ’em and polish ’em some more! Eventually Dad bought a new pair, not because he’d worn them out but because he could never bloody find his own!

‘Even though for large chunks of my life I have been a Skinhead, I’m not one of these ‘Skinheads for life’ types. However, Dr. Martens have been a constant for me for the best part of 46 years. Through a sense of style or just for working in (I left school and, much to my dad’s dismay, became a bricklayer too). I don’t know what I’d have done without them. Back when I first ‘borrowed’ my dad’s Astronauts, at that time my best mate had a pair of TUF Big T boots. What if I’d have got a pair of those instead of Dr. Martens? Life could’ve… no… would’ve been so different.’

THE SPIRIT OF ’69
https://blog.drmartens.com/chapter-2-the-spirit-of-69/
Citera
2023-10-22, 20:20
Medlem
Så om en ung grabb kommer på idén att bli ett skinhead, vilka kängor skall han använda? Han kanske inte vill ha ett märke som numera förknippas med transar och HBTQ-personer?
Citera
2023-10-24, 21:35
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det var väl Getta Grip som var skinheads sko no.1? Dr M bars väl av alla möjliga?
Har för mig att dom kallades killer boats . På 90-talet så minns jag att skinheads, naziskinheads och många esteter använde Dr Martens, men nästan bara nazi använde gett a grip och en del punkare, i alla fall där jag bodde.
Fanns ett ryckte att det fanns killer boats med ett hakkors i sulan så om nån gick i snö så blev det hakkors i snön.
Mitt minne spelar mig nog ett spratt, men jag tror mig minnas ha sett det.
Citera
2023-10-24, 21:44
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasaw15
Så om en ung grabb kommer på idén att bli ett skinhead, vilka kängor skall han använda? Han kanske inte vill ha ett märke som numera förknippas med transar och HBTQ-personer?
Ska grabben bli skinhead så är nog steg ett att ha vilka jävla skor han känner för om han kan ha dem med stil.
Ska han klara av att va skin så är andras åsikter det sista han ska bry sig om.
Citera
2024-02-10, 23:57
Medlem
Hegamons avatar
Punkkulturen hade Dr Martens på 80-talet. Nynazister hade Dr Martens på 90-talet men skomärket Getta Grip var hardcore i nazi-kretsar, även om inte många använde Getta Grip där heller.

Jag förknippar Dr Martens med engelsk arbetarklass, tyvärr har märket anammat hbtg och woke-kulturen. Mina Doc made in Vietnam är horribla ur kvalitetssynpunkt. Plastigt läder, dåliga sömmar, sula som slits snabbt. Inga bra skor. Möjligen de som heter made in England är bättre.

Jag förknippar numera Dr Martens på 35 år och yngre som tillhörande vänstern.
Citera
2024-02-11, 01:12
Medlem
Hegamons avatar
Tror att Solovair är bättre alternativ till många Dr Martens idag, bättre kvalitet sägs det.
Citera
2025-05-05, 20:48
Medlem
dementeds avatar
Gillar vissa av deras övriga skosortiment annat än kängorna. Men det är mer av en tjejsko numer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in