2023-10-22, 11:30
Medlem
Skall snart göra en Vårdnad, boende och umgänge utredning och undrar hur den går till.

Hur mycket väger denna utredning i TR? Är utredningen det viktigaste? Går TR slutgiltigt efter denna utredningen eller är den bara en del av TR beslut?
Citera
2023-10-22, 17:50
Moderator
blomvattnares avatar
Rubriken förtydligad.

/Mod
Citera
2023-10-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boy999
Skall snart göra en Vårdnad, boende och umgänge utredning och undrar hur den går till.

Hur mycket väger denna utredning i TR? Är utredningen det viktigaste? Går TR slutgiltigt efter denna utredningen eller är den bara en del av TR beslut?

Eftersom den kommunala socialtjänsten är en myndighet och det är denna myndighet som utreder dig, kommer utredningen att väga tungt i rätten. Du och ditt barn kommer att synas i sömmarna och "utredarna" kommer att sitta och anteckna varje gram felaktig blandad välling du ger barnet (ja, på riktigt-läs oskarshamnfallet). Varje uns av socialt och biologiskt samspel med ditt barn kommer att nötas och blötas bland utredarna. Varje ord kommer att vägas på guldvåg. varje tillsägelse mot barnet kommer att överläggas och diskuteras ifall det var korrekt för "barnet bästa".

I allmänthet ska man sky sådana utredningar som pesten.
Citera
2023-10-28, 16:56
Medlem
Jag var med om en utredning som skedde under mitt barns första levnadsår. Utredningen som sådan bestod i typ tre möten vardera för mig och modern var och en för sig tillsammans med de två handläggare som arbetade med ärendet. Först intervjuade de mig och barnets andra förälder, de gjorde hembesök och så fick vi lite möjlighet att utveckla eller förtydliga saker lite utifrån frågetecken som framkommit i ljuset av bidrag från den andra parten. Det resulterade sedan i ett häfte papper som i princip var "Det här säger mamman" och "Det här säger pappan" för att landa i "Vi kan inte riktigt veta vem som har rätt, men vi bedömer att båda inte är uppenbart olämpliga".

Jag tyckte det hela var ganska odramatiskt, men framför allt påfallande ytligt och tunnt. Huvudsakligen hade ett förhör i rätten fyllt samma syfte och tagit kanske totalt 6 timmar istället för 6 månader. Jag tycker inte att socialtjänsten lyckades gräva sig ner till några underliggande sanningar, utan de blev mera en sorts budbärare för parternas berättelse. Svagheten i det är att den som inte är lika god diplomat, gäller särskilt pappor, har stark nackdel, för då blir utredningen en megafon för den socialtjänsten i magen kände var "vettig" (vanligast då modern).

Generellt sett väger utredningen tungt som bevisning, vilket är obegripligt givet hur tunt det är. Men det är vad det är. Det är välinvesterad tid och energi att gå in för att framställa sig som fredlig, lösningsorienterad, mjuk och förståndig. Om det genomförs exempelvis umgänge med umgängesstöd kan rapporterna därifrån också väga mycket tungt. Annars är oftast vårdnadsutredningen det egentligen enda riktiga beviset. Parterna kallar såklart vittnen, men de är oftast att betrakta som partiska, så domstolen fäster mindre vikt vid dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in