2025-01-15, 19:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Jag gör sällan biffar på grönsaker. Använder formbar sojafärs då.

Bibimbap med tofu. En koreansk rätt som är riktigt god.

Härligt
Citera
2025-01-15, 19:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det indiska köket är bra, även om det inte är något jag äter dagligen på så vis.
Ett land med ca 1,5 miljarder invånare och där runt 40% inte äter kött har väl banat vägen för det, gissar jag.
Du kan testa Palak Paneer som är en ostbaserad gryta exempelvis.

Hade på känn att du skulle säga indiska ;-) jag vet vad du menar ang vegetariska indiska köket. Det är avancerat djup i smakerna. Jo har provat det Palak
Citera
2025-01-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hade på känn att du skulle säga indiska ;-) jag vet vad du menar ang vegetariska indiska köket. Det är avancerat djup i smakerna. Jo har provat det Palak
Ja, de har fått jobba med kryddningen i fattigdom och elände.
Därför det är djupa smaker som du beskriver det.
Det är komplexa smaker, lager på lager med diverse kryddor.
Citera
2025-05-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispenisen
Varför är det ok att utnyttja/äta vissa djur men inte andra? Vegetarianer är rakt av hycklare. Go vegan or go home bro
Du behöver ju inte anta vad som är anledningen till att en person är vegetarian. Själv äter jag inte kött, men det är inte pga etiska skäl.
Citera
2025-05-06, 14:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Vetenskapen har visat att växter som till exempel gräs, släpper ut "kemiska nödsignaler" som svar på skada. Något och tänka på när man klipper gräset. Och njuter av lukten av nyklippt gräsmatta. Det är lukten av tusentals växtröster som skriker i ångest.

Gräs tillhör familjen enhjärtbladiga växter (Poaceae).

Växter både pratar, känner, tar hand om sin familj och ropar på hjälp !! Vi måste erkänna växters värde. Hör ni det vegetarianer?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...tar-och-kanner
Kemiska signaler är dock inte samma sak som om att gräs skulle kunna känna smärta. Finns ju knappast någon hjärna i gräs som skulle kunna omvandla kemiska signaler till smärtupplevelser så som vi känner dem.

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag frågade i en annan tråd vad en vegetarian som åt griskött kallades. Men inte fått något svar.
Någon som äter griskött är väl inte vegatarian över huvud taget?
Citera
2025-05-06, 14:23
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Vad tycker du om veganskt kebabkött?
Citera
2025-05-06, 15:27
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kemiska signaler är dock inte samma sak som om att gräs skulle kunna känna smärta. Finns ju knappast någon hjärna i gräs som skulle kunna omvandla kemiska signaler till smärtupplevelser så som vi känner dem.

Någon som äter griskött är väl inte vegatarian över huvud taget?

Det där vem som är vad är ju inte som förr. Nu är det viktigaste vad personen själv tycker den är. Eller vad DET är för något.

När jag var yngre hade jag en tjej som var vegetarian sedan födseln. Föräldrarna som var vegetarianer alltså. Det här var ju en helt annan tid. Och om någon kallades sig vegetarian och åt animaliskt så blev hon provocerad. Jag frågade varför hon inte blev vegan. Veganer och vegetarianer äter ju bara vegetarisk men veganer bryr sig ofta om mer än bara det man stoppar i käften. Handlar även om vad man har på sig för något.

Fruktkött var det enda kött hon åt. Det är inte animaliskt även om det är kött. Vissa tror ju fisk, fågel inte är kött. Du vet frågan kött, fisk eller fågel? Är ju kött alltihop. Animaliskt.

Det där.med signaler. Växter är ju giftiga för det skickas signaler när dom håller på och ätas upp. Många djur kan inte äta växter på grund av giftet. Vitlök till exempel är jävligt giftigt. Men människor är såpass stora med så stora mängder blod så vi kan äta det i ganska stora mängder. Frågan är ju om det är bra eller inte. Människor är ju skapta för äta animaliskt. Människor levde i många år innan det börjades ätas växter.

Signaler hade jag ju skrivit om. Men människor är nog inte skapta för äta vegetariskt. Något människor hittade på efter levt i många år. Och nu har det hittats på en massa nytt. Äta insekter. Men vem fan orkar bry sig om allt som hittar på. Efter Covid så har det blivit galet. Folk var ju så jävla efterblivna. Lyssna inte på experterna. Dom lever inte som dom lär. Gör som jag säger och inte som jag gör. Inte äter dom vegetariskt och insekter? Nej fyfan

Tänk om dessa människor levt som man gjorde förr. När människan inte ens kunde göra upp eld. Åt rått kött. Ser en katt. Dödar den och äter den rå.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-05-06 kl. 15:50.
Citera
2025-05-07, 23:47
Medlem
Bertil85s avatar
Tror du grönsaker har känslor?
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Hur länge tog det innan vegetariska recept fanns i ryggmärgen när du skulle laga mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in