2024-03-22, 01:00
Medlem
Kiddieoxos avatar
Det är inget särskilt med en vegetarisk diet.
Tror du att du är speciell på något sätt eller?
Citera
2024-03-22, 01:23
Medlem
PingPongZongs avatar
Ica har samma syn som jag på vad en vegetarian ska äta och inte äta. Sedan håller jag inte med om så mycket annat dom skriver. Animalier är min grej. Men lite vegetariskt med.

En vegetarian äter enbart mat från växtriket. Lite felaktigt brukar man göra skillnad på vegan och vegetarian, men det är faktiskt samma sak.

https://www.ica.se/artikel/vegetarian-tank-pa-detta/

Jag är inte vegetarian. Men jag är fan uppväxt med militanta veganer. Så jag vet vad en vegetarian ska äta. Vegetarian har bara blivit en ursäkt att äta animaliskt.
Senast redigerad av PingPongZong 2024-03-22 kl. 01:27.
Citera
2024-03-22, 13:34
Medlem
Nochillss avatar
Det var under -90-talet som vegetarismen slog igenom i Sverige så som jag minns det.

Utbyggnaden av högskolan ledde fram till frispråkiga strömmningar av det här slaget. De är oftast brudarna på högskolekurserna som brukar bli självutvalda vegetarianer.

Jag är karnivor själv men visst har jag vid tillfällen provat på grönt substitut och det är väl helt OK.
Citera
2024-04-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag äter kött, men jag är känslig med kött. Jag kan inte äta om det är fett eller brosk i, då får jag kväljningar. Så jag kan inte äta karrékotletter som har insprängt fett.

Fläskkotletter går bra, då kan man skära bort fettet.

Annars så föredrar jag kyckling, fisk och skaldjur.
Fattar precis. Vissa grytbitar av nötkött bär ju på stora geléklumpar, som aladåber nästan. Inte så mysigt i gommen.
Citera
2025-01-04, 17:23
Medlem
PingPongZongs avatar
Att du är vegetarian. Är det politiskt? Själv hatar jag allt som har med den nya världsordningen och göra. Dom som är förespråkare för det är ofta hycklare. Vräker i sig kött. För det är så människan ska äta.

https://youtu.be/Q7CsaPgkubM?t=5102

Jaha så trådstartaren har blivit köttätare? Ett årsjubileum nu.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-01-04 kl. 17:30.
Citera
2025-01-14, 11:39
Medlem
SysterMorbids avatar
Du är laktovegetarian?

Vad tycker du om vegetarianer som kallar sig veganer för att de endast äter vegetarisk kost men inte lever som veganer?
Citera
2025-01-14, 22:20
Medlem
Sladdarens avatar
1. Vad kallas det när man bara äter vitt kött som fisk men äter aldrig rött kött eller kyckling?
Minns det va nån som kallade sig för vegetarian då..

2. Vilka grönsaksbiffar gör du mest och gillar mest ?

4. Vilken risrätt tycker du är godast rent vegetarisk ?
Citera
2025-01-14, 22:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Till att börja med kan jag säga att jag i vardagen inte går runt och pratar om mina matvanor och jag undviker att ens sätta en stämpel på det.

Nu till saken:

Jag har inte ätit kött eller fisk på ca 8-9 år men äter och dricker fortfarande mejeriprodukter.
Kanske finns det någon som har funderingar kring kosten på ett vettigt plan?
Spelar ingen roll om du undrar för att du själv vill äta mindre kött av någon anledning eller om du vill testa dina fördomar mot såna som mig.

Håll det på en seriös nivå så att vi kan diskutera ämnet bara.

(mod: flytta tråden till lämplig kategori om det behövs. fann ingen klockren kring ämnet)

Vilket kök eller rätter ute i världen har de godaste vegetarianska rätterna ? Tycker du ?
Citera
2025-01-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
1. Vad kallas det när man bara äter vitt kött som fisk men äter aldrig rött kött eller kyckling?

Pescetarian? De äter fisk och skaldjur, och i övrigt vegetariskt. Men jag klassar dem inte som vegetarianer.
Citera
2025-01-15, 00:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Pescetarian? De äter fisk och skaldjur, och i övrigt vegetariskt. Men jag klassar dem inte som vegetarianer.

Tack för svaret
Citera
2025-01-15, 13:45
Medlem
Citat:
Vilket kök eller rätter ute i världen har de godaste vegetarianska rätterna ? Tycker du ?
Det indiska köket är bra, även om det inte är något jag äter dagligen på så vis.
Ett land med ca 1,5 miljarder invånare och där runt 40% inte äter kött har väl banat vägen för det, gissar jag.
Du kan testa Palak Paneer som är en ostbaserad gryta exempelvis.
Senast redigerad av tedshiro 2025-01-15 kl. 13:48.
Citera
2025-01-15, 17:52
Medlem
Citat:

2. Vilka grönsaksbiffar gör du mest och gillar mest ?

4. Vilken risrätt tycker du är godast rent vegetarisk ?
Jag gör sällan biffar på grönsaker. Använder formbar sojafärs då.

Bibimbap med tofu. En koreansk rätt som är riktigt god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in