Lyssna absolut inte på argaangelica 😂
Du ska inte erkänna ett skit men du måste medverka, om du duckar soc och inte svarar Transportstyrelsen kommer de automatiskt dra in ditt körkortstillstånd upp till ett år och när du sen ansöker om att få tillbaka körkortstillståndet så kommer du ändå krävas på ett möte hos soc.
Har gått igenom hela processen (fast till skillnad från dig har jag barn OCH pissade positivt)
Skärpte till mig rejält och fixade två väldigt fina personer som referenser, de kunde gå i god för att jag inte var helt dum i huvudet numera och jag fick då tillbaka körkortstillståndet utan att behöva lämna ett enda UP när spärrtiden tog slut
Edit: se det här som en chans att bli av med ditt opiatberoende och skärpa till dig rent allmänt, det gjorde jag och såhär efteråt så var det precis den knuffen jag behövde för att inte fortsätta vara så urspårad. Numera nykter men jävligt nöjd ändå.
Lycka till!
Senast redigerad av Automatvapen 2023-10-22 kl. 08:37.
Steg ett kommer vara ett utreda om de upplever att du har en nykter livsstil eller inte. Det är lite av ett lotteri vilken handläggare du får och hur hen gör bedömningen. Så gör ditt bästa för att göra ett gott intryck på utredaren och förklara att du inte är någon missbrukare, att det va en engångsgrej, du lever ett nyktert och skötsamt liv nu. Sen kan de ändå tvinga dig att bevisa detta genom pissprov men detta är som sagt lite av ett lotteri. Lycka till
1. Bli ren ett par veckor.
2. Klipp dig och klä dig propert.
3. Gå till socialmötet och förklara bestämt att du inte tar droger över huvud taget. Det som hände var ett misstag som du ångrar gravt. Gör ett gott och stilat intryck.
4. Erbjud dig att ta pissprov på plats för att styrka din oskuld.
5. Behåll körkortet och gå hem och bomba i dig dina opioider om du nu tvunget ska göra det.
Har erfarenhet av detta från olika håll. Enligt mig ska du absolut gå på mötet och inte erkänna att du har ett missbruk. Säg att det var något du gjorde ett par gånger men att de hemska riskerna inte gjorde det värt det, du fick en rejäl tankeställare när polisen tog dig och nu skäms du rejält. Verka så mycket svensson det bara går, nämn gärna andra intressen, visa att du har något slags sammanhang och glöm inte att du kommer långt med att vara trevlig!
För lite mer än 1 år sedan åkte jag på en ringa narkotika då jag hade pungat knappt en 5g hasch och nu helt plötsligt ca 14 månader senare kommer brevet från transportstyrelsen där de skriver att mitt körkort står på spel samt jag måste gå och prata med soc och/eller dra till VC och fixa urinprov den vägen. För det sista alternativet stod det att flera provtagningar kommer i sådana fall krävas.
Med det sagt har jag tre frågor
1. Skjuter jag mig själv i foten nu om jag nu skulle välja att skita i att gå till soc, liksom att de blir misstänksamma eller dylikt, eller är det en pick and choose situation? Grejen e att jag pallar inte fastna i någon vecko-pisstagning de är för påkostat och hade tagit för mycket tid ifrån mig.
2. Kan jag på något sätt ducka att hela grejen inträffar utifrån de faktum att jag varken satt i ett fordon eller körde för den delen. De kunde inte ens syna att jag hade rökt då man bokstavligen frågade om det samt har de citerat mig fel i brevet exempelvis har jag aldrig sagt att "jag hade tänkt att röka det inatt" Jag är tidigare ostraffad har vart relativt laglydig civiliserad individ som har betalat skatt å massa andra gottigheter för samhället. Med det sagt tänkte jag alltså om jag skulle ringa/yttra mig genom mail till transportstyrelesen eller är det här oundvikligt så att säga?
3. Det jag undrar mest över är detta; vad blir påföljden av att gå till soc och få avslag gentemot att göra pissprov själv? Jag menar om soc ger mig avslag och säger "ja här finns det risk för beroendeproblematik" behöver jag då göra pissprov fler gånger och under en längre tid sisådär 6 månader? Än om jag gör egna prov (och jag är ren på båda) kanske det räcker med 2 provtagningar osen hejdå, eller?
Tacksam för svar och om jag lagt till detta i fel ämneskategori får mod gärna flytta den rätt
1. Skiter du i mötet på socialtjänsten och inte lämnar up, så kommer Transportstyrelsen återkalla ditt körkortstillstånd på grund av du inte medverkar i utredningen.
2. Vad står det exakt i brevet från transportstyrelsen? Nej, det är ingen mening att maila eller yttra sig till Transportstyrelsen. Dom tar ingen hänsyn till det. Det du ska göra står i brevet och är det som gäller.
Grunderna för återkallelse av körkort återfinns i körkortslagen. Där stadgas det att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5 kap. 3 § p. 5 Körkortslagen). Vad detta innebär i praktiken är att Transportsstyrelsen bedömer att du inte är lämplig att ha körkort, exempelvis för att du blivit omhändertagen enligt LOB, använder narkotika eller har andra nykterhetsanmärkningar mot dig. Anmärkningarna behöver inte ha några samband med trafikbrott för att det ska kunna återkallas enligt denna grund, utan Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning för att utreda om du är personligt olämplig. I sin helhet kan man säga att det ska föreligga upprepade fall av misskötsamhet för att du ska kunna bli av med körkortet.
Vad som krävs exakt för att Transportstyrelsen ska få återkalla körkortet på denna grund går inte att svara på, utan det får avgöras i det enskilda fallet. Från praxis finns dock att 1-3 omhändertagen enligt LOB vid berusning av narkotika är tillräckligt för att körkortet ska blir återkallat. För att bli omhändertagen enligt LOB ska du vara så pass berusad att du utgör en fara för dig själv eller andra.
Att endast bli ertappad med THC i blodet vid ett enstaka tillfälle räcker inte för att återkalla körkortet enligt denna grund, men om det sker vid upprepade tillfällen inom loppet av två år kan lämpligheten ifrågasättas. Normalt gör Transportstyrelsen då en personutredning där de avgör om du är missbrukare eller har en annan beroendediagnos. Om det skulle vara tillräckligt många tillfällen av ringa narkotikabrott kan dock Transportstyrelsen återkalla körkortet utan utredning.
Vad som utgör “tillräckligt” många är svårt att svara på men det finns rättsfall där åtminstone två tidigare fall av ringa narkotikabrott inom loppet av två år inte ansågs tillräckligt.
3. Hur menar du med avslag? Det är inte du som bestämmer om hur många prover du behöver lämna om utredningen visar det. Det gör Transportstyrelsen. Normalfallet brukar vara 4 alkohol 2 narkotika var 6:e månad, alltså fyra blod och två kiss. Eftersom det här handlar om ett fall av ringa narkotikabrott, så kan du sitta lugnt i båten.
Om soc vill att du lämnar ett prov när du är där på mötet, och du vägrar det, så kommer dom ta det som att du är positiv. Tänk då på att dom har olika stickor. Det finns bra stickor att köpa på apotek365.se som du kan handla hem i förväg, för att säkerställa att du inte har något spår kvar av opiater m.m.
Gå dit, medverka, var ärlig och gör det du ska, så kommer det mest troligt inte hända att du behöver lämna ytterligare prover eller att du får återkallat körkort om du sköter dig fortsättningsvis. Jag vet av egen erfarenhet.
När man har fått sitt körkort återkallat och står inför att ansöka om nytt körkortstillstånd är det Transportstyrelsen som utreder ärendet. Transportstyrelsen inhämtar information från domar, strafförelägganden och ordningsförelägganden eller om du exempelvis har blivit omhändertagen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB). Alla läkare har också en skyldighet att anmäla till Transportstyrelsen om en person är medicinskt olämplig att ha körkort.
Transportstyrelsen kan inhämta uppgifter från Polisen, Kriminalvården, socialtjänsten på din hemort eller andra myndigheter. De kan också begära att du ska komma in med läkarintyg som visar att du uppfyller de medicinska kraven. Du har givetvis också möjlighet att lämna dina synpunkter.
Av 3 kapitlet 3 § Körkortslagen framgår att den som söker eller har körkortstillstånd eller körkort är skyldig att genomgå läkarundersökning, blodprovstagning eller annan liknande undersökning som behövs. Det innebär alltså att Transportstyrelsen kan kräva att du visar din drogfrihet genom att du lämnar urinprov.
Socialtjänsten inleder en utredning efter det att Transportstyrelsen har begärt ett yttrande. Körkortsyttrandet från socialtjänsten ska innehålla en redogörelse för de omständigheter som har betydelse för att bedöma personens lämplighet som innehavare av körkort ur nykterhets/drogfrihetshänseende. Man tittar bland annat på din bakgrund och aktuella situation, tidigare aktualitet inom socialtjänsten, tidigare missbruk, tidigare genomgången eller pågående missbruksbehandling, samt aktuella alkoholvanor. Om det finns eller har funnits ett narkotikamissbruk och i så fall vilka droger eller om du har läkemedelsassisterad behandling.
För lite mer än 1 år sedan åkte jag på en ringa narkotika då jag hade pungat knappt en 5g hasch och nu helt plötsligt ca 14 månader senare kommer brevet från transportstyrelsen där de skriver att mitt körkort står på spel samt jag måste gå och prata med soc och/eller dra till VC och fixa urinprov den vägen. För det sista alternativet stod det att flera provtagningar kommer i sådana fall krävas.
1. Skjuter jag mig själv i foten nu om jag nu skulle välja att skita i att gå till soc, liksom att de blir misstänksamma eller dylikt, eller är det en pick and choose situation? Grejen e att jag pallar inte fastna i någon vecko-pisstagning de är för påkostat och hade tagit för mycket tid ifrån mig.
2. Kan jag på något sätt ducka att hela grejen inträffar utifrån de faktum att jag varken satt i ett fordon eller körde för den delen. De kunde inte ens syna att jag hade rökt då man bokstavligen frågade om det samt har de citerat mig fel i brevet exempelvis har jag aldrig sagt att "jag hade tänkt att röka det inatt" Jag är tidigare ostraffad har vart relativt laglydig civiliserad individ som har betalat skatt å massa andra gottigheter för samhället. Med det sagt tänkte jag alltså om jag skulle ringa/yttra mig genom mail till transportstyrelesen eller är det här oundvikligt så att säga?
3. Det jag undrar mest över är detta; vad blir påföljden av att gå till soc och få avslag gentemot att göra pissprov själv? Jag menar om soc ger mig avslag och säger "ja här finns det risk för beroendeproblematik" behöver jag då göra pissprov fler gånger och under en längre tid sisådär 6 månader? Än om jag gör egna prov (och jag är ren på båda) kanske det räcker med 2 provtagningar osen hejdå, eller?
Tacksam för svar och om jag lagt till detta i fel ämneskategori får mod gärna flytta den rätt
Soc har inget med körkortet att göra, utan det är ju av andra skäl du går till dom.
Transportstyrelsen kommer att begära piss prov av dig som du kommer få bekosta själv. Är ganska dyrt har jag hört. Varför är soc inblandad? Har du barn?
Pissa 2 ggr? 😂😂 nä räkna med minst 6 mån. Så sluta knarka eller bli av med kortet.
För helvete lyssna absolut inte på idioten argaangelica. Du kammar dig och går till sos, visar dem att du inte är en pundare och sen läggs detta ner. Frågar dom om tidigare droganvänding så har du givetvis inte prövat något mer och tänker inte heller göra i framtiden heller. Jag har varit i exakt samma sits.
Försök förringa det här så mycket som möjligt, det var ändå ett år sedan.
"En dum fyllegrej, jag håller ju inte på med knark och sånt" (använd ordet knark, det gör folk som inte använder).
Sedan måste du bedyra hur viktigt ditt körkort är i arbetet och familjelivet.
Tyvärr kan detta hända om man har oflyt. Bara dra till soc och uppträd normalt. Du skulle ha lite röka till ett födelsedagsfirande med vänner. Det var jättedumt osv.
Proverna kan du slippa!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!