2023-10-21, 22:53
Medlem
flesh-flutes avatar
Sitter och tittar på Rapport. Känner inte igen mig. Programledaren talar oooääänddllliigtt långsamt och använder en femårings vokabulär. Nyper mig i armen. Ser mig omkring. Har jag vandrat in på SFI av misstag? Är detta ”nyheter för utvecklingsstörda”? Eller har verkligheten till slut hunnit ikapp filmen Idiocracy?
Tack och lov dyker det upp en meteorolog på slutet som talar som en normal människa.

Det är nästan så att jag hellre såg att den där feta syrianskan gjorde comeback. Hon uttalade alla ord fel men hon gjorde det inte i ultrarapid.

Fråga; Har fler gjort samma observation? Är detta en ny uttalad policy från SVT? Är det ett försök att nå invandrare (som ändå inte tittar på svensk teve)?
Senast redigerad av flesh-flute 2023-10-21 kl. 22:57.
Citera
2023-10-21, 22:56
Medlem
Vem var nyhetsankare?
Citera
2023-10-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Sitter och tittar på Rapport. Känner inte igen mig. Programledaren talar oooääänddllliigtt långsamt och använder en femårings vokabulär. Nyper mig i armen. Ser mig omkring. Har jag vandrat in på SFI av misstag? Är detta ”nyheter för utvecklingsstörda”? Eller har verkligheten till slut hunnit ikapp filmen Idiocracy?
Tack och lov dyker det upp en meteorolog på slutet som talar som en normal människa.

Fråga; Har fler gjort samma observation? Är detta en ny uttalad policy från SVT? Är det ett försök att nå invandrare (som ändå inte tittar på svensk teve)?
detta har pågått ett tag , jag har också reflekterat över anledningen och det troligaste är att nå invandrare
Citera
2023-10-21, 22:58
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Vem var nyhetsankare?

Nån lirare med ironisk mustasch. Ung.
Citera
2023-10-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
detta har pågått ett tag , jag har också reflekterat över anledningen och det troligaste är att nå invandrare

Ja, självklart är det så, men är det inte bättre att hålla uppe kompetensen och folkbildningen för gemene man, än att verka för att alla ska bli lite svagbegåvade?
Citera
2023-10-21, 23:30
Medlem
Lyssna på utländskmedia talktv eller GBNews t ex så märker man skillnaden. svt är oerhört ointelligent, har slutat titta på.
Citera
2023-10-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000

Det har gått fram och tillbaka. Rapport har kanske en särskild sådan roll. Även i tressant med alla utlandsfödda "journalister" i svt och sr
Citera
2023-10-22, 00:44
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute

Kan berätta för dig att även de flesta unga svenskar knappt är läskunniga och kommunicerar på en åttaårings nivå. Tiktok-generationen är totalt hjärndöd.
Citera
2023-10-22, 00:48
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Kan berätta för dig att även de flesta unga svenskar knappt är läskunniga och kommunicerar på en åttaårings nivå. Tiktok-generationen är totalt hjärndöd.

Jag förstår. Det är lite Idiocracy-varning då, med andra ord.
Citera
2023-10-22, 00:49
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Just nu lätt Svenska om fem år får du vara glad om någon reporter på SVT överhuvudtaget pratar Svenska.
Citera
2023-10-22, 01:41
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Lyssna på utländskmedia talktv eller GBNews t ex så märker man skillnaden. svt är oerhört ointelligent, har slutat titta på.

Tjae, jag tycker nog att även BBC, CNN, och en del andra har changerat gällande språket, vet inte om SVT är värst i klassen. Kollar just nu SkyNews, och, tempot är lågt. Inte direkt Received Pronunciation (BBC-engelska) heller, men det kanske man inte kan förvänta sig. Jag såg i stort sett dagligen brittiska och amerikanska nyhetssändningar för 20-30 år sedan (satellit), men har tagit en paus och nu senaste veckorna återupptagit tittandet. Markant skillnad.

Angående Sverige har jag länge stört mig på att alltför mycket dialekter har fått infiltrera riks-nyheterna. Missförstå mig inte, jag tycker om dialekter och de har sin plats i lokalradion, men förståelsen (inte minst gällande nysvenskar!) blir krångligare om någon snackar rotvälska (eller svårt dialektal/grötig/bruten svenska).

Men den här tråden gäller ju alltså tempot och språket, inte främst uttalet, och jag antar att det speglar den språkliga förflackning vi ser i resten av samhället. Jag är också sämre rent språkligt än jag var i yngre dagar. Läser väl mer dåligt skriven text, hör mer ovårdat språk.
Citera
2023-10-22, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath

Har också märkt detta i mina interaktioner med "Gen Z" fick helt utan överdrift intrycket av att de var utvecklingsstörda var chockerande faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in