Citat:
Ursprungligen postat av
AF11
Lyssna på utländskmedia talktv eller GBNews t ex så märker man skillnaden. svt är oerhört ointelligent, har slutat titta på.
Tjae, jag tycker nog att även BBC, CNN, och en del andra har changerat gällande språket, vet inte om SVT är värst i klassen. Kollar just nu SkyNews, och, tempot är lågt. Inte direkt Received Pronunciation (BBC-engelska) heller, men det kanske man inte kan förvänta sig. Jag såg i stort sett dagligen brittiska och amerikanska nyhetssändningar för 20-30 år sedan (satellit), men har tagit en paus och nu senaste veckorna återupptagit tittandet. Markant skillnad.
Angående Sverige har jag länge stört mig på att alltför mycket dialekter har fått infiltrera riks-nyheterna. Missförstå mig inte, jag tycker om dialekter och de har sin plats i lokalradion, men förståelsen (inte minst gällande nysvenskar!) blir krångligare om någon snackar rotvälska (eller svårt dialektal/grötig/bruten svenska).
Men den här tråden gäller ju alltså tempot och språket, inte främst uttalet, och jag antar att det speglar den språkliga förflackning vi ser i resten av samhället. Jag är också sämre rent språkligt än jag var i yngre dagar. Läser väl mer dåligt skriven text, hör mer ovårdat språk.