• 1
  • 2
2023-10-20, 20:42
I Sverige kanske men i normala länder är det inte så farligt.
2023-10-20, 20:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag fattar att en flaska sprit i veckan låter mycket.

Men i övrigt tar jag inte ens en öl. Inte ett glas vin. Aldrig.

Tar en drink om dagen året om.
Tycker det låter rätt lugnt. Men du kan ju testa om du klarar att göra uppehåll några veckor om du känner dig osäker på din "alkoholstatus".
2023-10-20, 20:44
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Tack för ditt svar.

Det stämmer jag är en man.

Inte vältränad alls däremot 190 cm och 105 kg.

Ja då är du stor och tål mycket mer sprit än exempelvis kvinnor och små män. Jag är 195 cm och väger typ 125 kg och kan dricka enorma mängder öl när jag väl super. Så 10 cl sprit om dagen borde inte vara några problem. Tror det hela har med kroppsmassan att göra och hur snabbt man kan hantera spriten och förbränna den och så vidare.
2023-10-20, 20:47
Medlem
Hermi-Tages avatar
Låter inte supernyttigt att konstant marinera din kropp med sprit.

Gott och lite kul - JAVISST!
Nyttigt- Inte alls!
2023-10-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
I Sverige kanske men i normala länder är det inte så farligt.
En flaska sprit i veckan har dokumenterat ganska allvarliga konsekvenser på hälsan. Att det är mer socialt accepterat i andra länder är en annan sak.

Så lite som två drinkar i veckan ger mätbara ökningar av kortisol, stresshormon. Ökade nivåer av stresshormon har tveklösa negativa konsekvenser på hälsan. Med det sagt så är njutning viktigt också. Att dricka en 10:a varje dag kommer dock garanterat leda till toleransökning och snart så är det 20-30-40-50cl om dagen.
2023-10-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dricker genomsnittssvensken mer än en flaska sprit i veckan?
Bland pursvenskar ja , men sen har vi ju mycket folk som Fredde tog hit som ganske mäst ägnar att spränga portar det det barn men men bland pursvenskar så dricker vi mindre än vi gjorde för 100 år sedan.
2023-10-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja då är du stor och tål mycket mer sprit än exempelvis kvinnor och små män. Jag är 195 cm och väger typ 125 kg och kan dricka enorma mängder öl när jag väl super. Så 10 cl sprit om dagen borde inte vara några problem. Tror det hela har med kroppsmassan att göra och hur snabbt man kan hantera spriten och förbränna den och så vidare.
Nej, så lite som två standarddrinkar i veckan ger mätbara ökningar av stresshormon konstant i kroppen. Det kommer leda till bla förhöjt blodtryck vilket tveklöst leder till ökat slitage på organ. Att det är ohälsosamt råder inga tvivel om. Men frågan är vad man tycker är viktigt. Jag tycker inte det finns några moraliska problem med det hela. Om man är införstådd med att det sannolikt förkortar livet men man tycker att njutningen är värt det, så är väl det helt ok. Men en 10:a om dagen kommer tveklöst försämra hälsan, ganska rejält över tid
2023-10-20, 21:55
Medlem
DrVonAnkas avatar
Sättet du skriver på visar att det redan har gjort skada, låt det inte bli värre och sluta redan idag. Ska du nödvändigtvis fortsätta hade jag lagt in två vilodagar i veckan där du hoppar över din drink så du låter levern få några timmar för sig själv.
2023-10-20, 22:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in