2023-10-20, 15:23
Medlem
siameslovers avatar
Hej flashback!

Jag studerar i nuläget inom Socialt arbete och därmed har svårt att hitta jobb pga mitt belastningsregister. Mitt bekymmer är att utdraget från belastningsregistret vägrar försvinna, trots att gallringstiden har löpt ut för flera månader sedan.
Jag behöver eran hjälp för att få reda på ifall jag har blivit fel behandlad av Polismyndigheten.

Datum för mina domar:
Avsnitt 1. Ringa narkotikabrott 2018-01-31 Dagsböter
Avsnitt 2. Rattfylleri, 2 fall av Ringa narkotikabrott 2018-01-18 Dagsböter
Avsnitt 3. Narkotikasmuggling 2013-06-05 Villkorlig dom, Dagsböter

Det har alltså gått mer än 5 år sedan senaste domen laga kraft. Varför står detta kvar i mitt belastningsregister? Jag har sökt på nätet och hittar att det ska finnas kvar antingen 5 år eller 10 år beroende på påföljden. Då jag aldrig har dömts till fängelse så borde det gått så pass lång tid att mitt belastningsregister ska vara borta.

Hur kan jag ta reda på mer information kring detta?

Väldigt tacksam om det finns någon som kan svara på varför jag fortfarande (trots att gallringstiden har löpt ut) finns med i belastningsregistret?

Mvh, Siameslover
Citera
2023-10-20, 15:32
Medlem
Hur är det nu, infon på lexbase och liknande sidor gallras väl aldrig? Men inte säkert arbetsgivare kollar där
Citera
2023-10-20, 17:13
Medlem
Nu såg jag att kommuner inte kollat belastning så det är lugnt
Citera
2023-10-20, 17:17
Medlem
BlaBalks avatar
Villkorlig dom gör att det blir 10 år efter avtjänat straff innan det gallras. I och med den villkorliga domen syns även de andra punkterna i belastningsregistret tills det gått tio år.

[edit] Ser nu att det visst ska vara 10 efter meddelat beslut vid villkorlig dom, och det har ju förflutit, så det är lite märkligt om det finns kvar.
Senast redigerad av BlaBalk 2023-10-20 kl. 17:22.
Citera
2023-10-20, 20:29
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Villkorlig dom gör att det blir 10 år efter avtjänat straff innan det gallras. I och med den villkorliga domen syns även de andra punkterna i belastningsregistret tills det gått tio år.

[edit] Ser nu att det visst ska vara 10 efter meddelat beslut vid villkorlig dom, och det har ju förflutit, så det är lite märkligt om det finns kvar.
Det förlängs ju för varje dom. Så 2028 är TS helt ren i straffregistret.
Citera
2023-10-20, 20:56
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Det förlängs ju för varje dom. Så 2028 är TS helt ren i straffregistret.
Dagsböter är bara förlängning med 5 år, den villkorliga förlängs inte med 10 år bara för att TS får dagsböter.
Citera
2023-10-20, 23:29
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Dagsböter är bara förlängning med 5 år, den villkorliga förlängs inte med 10 år bara för att TS får dagsböter.
Om man har någonting med 10 år så förlängs den väl med varje nytt straff?
Citera
2023-10-20, 23:30
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalSkam
Nu såg jag att kommuner inte kollat belastning så det är lugnt
Om man inte bor i Södertälje...
Citera
2023-10-20, 23:55
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Om man har någonting med 10 år så förlängs den väl med varje nytt straff?
Det beror på, alla punkter finns kvar tills tiden för den med senast gallringstid infaller. I TS fall är det den villkorliga domen för smuggling som infaller senast, 2023-06-05 enligt uppgifterna i trådstarten. Övriga punkternas gallringstid är 2023-01-18 respektive 2023-01-31.
Citat:
Ursprungligen postat av Polismyndigheten
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, det vill säga borttagningstid, inte har infallit.

Om du vill läsa i lagen så finns de i lag om belastningsregister, och det är i 3§ som det anges att det ska registreras vid dom, i 17§ efter hur lång tid det ska gallras, och i 18§ att ingen uppgift ska gallras så länge någon punkts gallringstid inte infallit. Men kontentan av det hela är vad jag citerat från Polismyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in