2023-10-20, 14:28
Medlem
Il.Malizias avatar
Om man ska planera en motorväg, men det är ganska trångt med utrymme; hur smalt kan man göra det?
Menar alltså två körfält och varsitt håll samt en enkel mittbarriär (dvs ingen extramark utöver mittbarriären).
Om man försöker komma på platser där det finns så är väl E18 genom Västerås ett bra exempel; varje gång jag kör där känns det smalt och man har komprimerat så gott det går.

Är det det bästa exemplet på smal motorväg med 2 filer åt varsitt håll med på och avfarter?
Citera
2023-10-20, 14:38
Bannlyst
Den är tvåfilig inte fyrfilig.
Citera
2023-10-20, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Om man ska planera en motorväg, men det är ganska trångt med utrymme; hur smalt kan man göra det?
Menar alltså två körfält och varsitt håll samt en enkel mittbarriär (dvs ingen extramark utöver mittbarriären).
Om man försöker komma på platser där det finns så är väl E18 genom Västerås ett bra exempel; varje gång jag kör där känns det smalt och man har komprimerat så gott det går.

Är det det bästa exemplet på smal motorväg med 2 filer åt varsitt håll med på och avfarter?

Då ska du testa danska motorvägar om du tycker Västerås känns smalt!

Västerås kan även det röra sig om en synvilla, du kör igenom "nedsänkt" så att säga med höga vägar och broar över dig, undrar om det kan påverka och ge en mer klaustrofobisk känsla mot när du kör mera öppet på marknivå med skog på sidorna....

Men danskarna har enligt mig betydligt tajtare filer än Sverige, jag hajade till senast jag körde igenom där och undrade vad det var frågan om!
Citera
2023-10-20, 19:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Essingeleden (bro) i Stockholm är ett bra exempel, visserligen mer än två körfält i varje riktning men ändå begränsat med utrymme.
Citera
2023-10-20, 19:36
Medlem
De smalare blir klassade som motortrafikled, trots två fält i vardera riktningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in