2023-10-19, 22:19
Medlem
knark-kungens avatar
Hade nog åkt till stugan med en extern hdd, ett par hekto gräs och ett halvt släp öl och ridit ut stormen.
2023-10-19, 22:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamikaze
Vad gör man? Går till jobbet som vanligt och låtsas som ingenting? Eller dra ut i en hydda på landet med alla nära och gömma sig med massor med förnödenheter... När ekonomin faller kommer man ju ändå inte få lön osv. Kommer det delas ut checkar från staten för att ha till mat osv. Vattenförsörjning?

Otäck tanke. Men vad fan ska man ta vägen?!

Slappna av, lyssna till SR P4..
2023-10-19, 23:12
Medlem
Jag har nu npgra ukrainska vänner som flydde från Mariupol. De sa att det viktigaste när allt normalt faller samman det är att man samarbetar med familj, släkt, vänner, grannar, arbetsksmrater.
Det jag inte kan kan någon annan, det jag har behöver någon annan. Det var så de överlevde och lyckades ta sig ut.
Bra lärdomar att ta till sig, ensam är inte stark.
2023-10-19, 23:30
Medlem
Beror ju helt på om sverige dras med och blir ett mål.

Blir sverige invaderat/bombad så skulle iaf itne jag bo i städerna.
Markinvasion är ganska osannolikt.
Sverige ligger bra till på så vis.
Först måste man passera tex finland, och det gör dom inte ostraffat.

Jag skulle nog flytta till min sommarstuga i själlen där jag kan jaga och fiska.
2023-10-19, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hade nog åkt till stugan med en extern hdd, ett par hekto gräs och ett halvt släp öl och ridit ut stormen.

Ungefär samma här.

Stugan med massa opiater, gärna heroin och en väska med benzo. Bärbar högtalare och musik.
2023-10-19, 23:37
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Vad gör man? Går till jobbet som vanligt och låtsas som ingenting? Eller dra ut i en hydda på landet med alla nära och gömma sig med massor med förnödenheter... När ekonomin faller kommer man ju ändå inte få lön osv. Kommer det delas ut checkar från staten för att ha till mat osv. Vattenförsörjning?

Du kommer bli inkallad av försvaret/civilförsvaret för någon tjänst som passar för dig.
Se till att rdan nu bunkra upp med konserver och WC papper.
På min lokala ICA MAxi hade det redan i kväll börjat sina på hyllorna.
Hoppas att du har en bensin/diesel bil och se till att tanka upp den och försök få tag på de sista reservdunkarna som ÖoB har kvar.

Jodtabletter kan också vara bra att ha liksom vattendunkar och reningstabletter.

Om du ska ut och flyga innan kriget drar i gång så kolla upp trafiken i södra europa där man redan nu börjat lägga om rutterna.

Och sist men inte minst, håll tummarna för IDF då de gör processen kort med islamisterna så vi slipper ett världskrig.
2023-10-19, 23:55
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:

Som god medborgare har du ett förråd som räcker tre månader. Och du har testat att leva på ditt förråd i tre månader, så att du vet att det faktiskt fungerar. Massor med linser, tomatpurre, konserver, ris och mjöl. Torrjäst på lager. Du har 50 liter vatten i petflaskor liggandes i en garderob. Du byter ut det vattnet en gång varje halvår, så det inte smakar skit om det behövs. Du kansle köper utrustning för att rena vatten, på någon survivalistshopp, och lär dig att använda det verktyget ordentligt. Du lär dig att laga bra bröd, och att matresterna som blir över ofta men inte alltid går bra att ha i sitt bröd, eftersom det skall ätas inom typ två dagar från tillagning och inte blir dåligt.

Du har helst ett litet hus på landet. Ett sommarhus med odlingsmöjligheter kanske.

Och som man står du rakryggad upp och söker själv kontakt med närmsta grannsämja, och nosar i alla fall lite på medborgargarden med dina betrodda sverigevänner. Det gör du nu. Inte sen.

Samt så uppsöker du din krigsplacering, och tar reda på vad som gäller, om du har en sådan.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-10-19 kl. 23:58.
2023-10-20, 00:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Information från vem? När inte internet fungerar eller telefon. Brevduvor?

Sveriges Radio P4 är nog ett bra val.
2023-10-20, 00:05
Medlem
Citat:

Om det är möjligt ska du gå till arbetet som vanligt. Annars stanna hemma. Du omfattas av civilförsvarsplikten och då får du inte fly till skogs. Arbetsgivare, beroende på vad de gör, kan när som helst bli beordrade att ändra inriktning, du kommer få order av din chef eller tillförordnad.
2023-10-20, 00:07
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Beror ju helt på om sverige dras med och blir ett mål.

Blir sverige invaderat/bombad så skulle iaf itne jag bo i städerna.
Markinvasion är ganska osannolikt.
Sverige ligger bra till på så vis.
Först måste man passera tex finland, och det gör dom inte ostraffat.

Jag skulle nog flytta till min sommarstuga i själlen där jag kan jaga och fiska.

Får man åka till Finland som frivillig ifall detta skulle ske? Oj va jag hade trivts då jag är felkopplad.
2023-10-20, 00:08
Medlem
Varför är du så jävla orolig för det?
2023-10-20, 00:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Detta. Om ditt arbete är samhällskritiskt så lär du bli beodrad att komma till jobbet som vanligt (beodrad som i att du kanske inte ens får säga upp dig)

De övriga lär väl rimligtvis bli omplacerade från minst samhällskritisk till mest samhällskritisk, i den ordningen
Då får de fan komma hit och ringa på min dörr, alt. skicka ett pappersbrev med postmord. Har inget telefonnummer registrerat. Vägrade registrera mig, har kontantkort via en släkting.

Topic. Beroende på var världskriget bryter ut, bryter det ut i något annat land längre bort så: stannar jag på min gård med höjd beredskap, bryter världskriget ut i Sverige eller närområde så ... kör nog mot Norge och det inte är där det brutit ut världskrig. Alt. Finland, men skulle tro hotet kommer österifrån 99,97 gånger av 100 så det går nog bort.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-10-20 kl. 00:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in