2023-10-18, 03:31
Bannlyst
I förrgår inträffade det ohyggliga terrordådet i Bryssel. I den här tråden pratar svenskar med utlandsanknytning om känslor kopplade till terrordådet o hur livet blir praktiskt efter vad som hänt. Andra får också skriva om de vill, det kan vara jobbigt även att bo i Sverige med det som hänt. Allt som e känslor o livsstil, som inte e politik går bra skriva om.

Jag jobbar ibland i Bryssel o min kille bor i Belgien, ej i Bryssel, men han e där ofta (vi jobbar på samma företag o huvudkontoret e i Bryssel). Det känns som världen stannat upp.

Jobbiga tankar fraddrar runt i huvet. Tänker mest på det e jobbigt han bor där o att man har bekanta som bor där. Tänker det e jobbigt behöva resa dit. Man kan ej ta bilen, den har svensk reg skylt, då ksk de skjuter en. Sist jag flög såg jag Reinfeldt, no joke, så vill ej flyga heller tänk om man hamnar nära hnm el ngn svensk eu-parlamentariker de vill skjuta?

Alltså ni hör ju. Man tänker man drabbats av sjuk paranoia, men så kmr man på det e på riktigt. UD, säkerhetstjänsten, statsminister säger numera vi svenskar måste vara försiktiga utomlands då vi e måltavla för terrorism. Har gått o varit rädd det här ska hända utomlands (trott det varit större sannolikhet för det än i Sverige), känt obehag varje gång jag rest, o så händer det. Pang, världen förändrades över en natt.

Vi svenskar e fredsskadade o demokratiskadade, att nåra ska skjutas på öppen gata bara för de e svenskar e aldrig ngt man trodde skulle hända. Det e typ sånt som bara händer judar, ja tänker på attacken mot synagogan i Gbg för nåra år sen.

Jag vet det e jätteliten sannolikheten man blir skjuten, bombad, påkörd av lastbil, men det e ej det som e problemet. Det e känslan, att man blir misstänksam, att man behöver bli misstänksam.

Finns fler utlandssvenskar på fb? Bor utomlands, bor utomlands på deltid, har närstående som bor utomlands? El bara svenskar som e oroliga över vad som har hänt o påverkas av det i vardagen? Hur copear ni? Jag har börjat röka igen fast jag slutat o kan inte sova, gråtit lite fast blockerad o fortfarande i chock.

Diskutera…
Citera
2023-10-18, 04:07
Allt handlar bara om vad du läser (förutom det du upplever i verkligheten). Det bästa du kan göra är att aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, läsa eller tänka på det. Lämna det, låt det vara. Försök inte ens att titta eller ta att reda på något mer än vad du redan vet. Ingenting, slå det av dig.
Citera
2023-10-18, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdetta
Allt handlar bara om vad du läser (förutom det du upplever i verkligheten). Det bästa du kan göra är att aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, läsa eller tänka på det. Lämna det, låt det vara. Försök inte ens att titta eller ta att reda på något mer än vad du redan vet. Ingenting, slå det av dig.
Tack ska försöka inte läsa. Men måste följa UD:s rekommendationer, o vad regering o polis säger om hur man ska bete sig om man reser till Bryssel, handlar om säkerhet. Det e oundvikligt tyvärr.
Senast redigerad av annahilda 2023-10-18 kl. 04:50.
Citera
2023-10-18, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad är det vi ska diskutera? Din psykiska ohälsa?
Vad står det i trådstarten? Det e en tråd för svenskar med utlandsanknytning som påverkas av terrorhändelserna, UD har gett rekommendationer för oss, o här kan man diskutera hur det känns. Om du ej relaterar till det e det inte en tråd för dig ksk.
Citera
2023-10-18, 04:50
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, detta är inte Politik-Inrikes.
//mod
Citera
2023-10-18, 06:18
Medlem
Visst det är fruktansvärt.
Jag har själv tänkt när det ska komma terrordåd vid sport arrangemang.

Sen rent statistiskt är det större chans att dödas eller skadas i trafiken.
Citera
2023-10-18, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Det e riiiktiiigt kusligt när man tänker värsta scenario, o så visar det sig man förutsåg det, var synsk. Det e sant att man egentligen e mer utsatt om man kör bil t ex, man ksk borde försöka hålla den tanken i huvudet.
Citera
2023-10-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Kan man egentligen säga att detta är terrordåd vid sportevenemang? De hade landslagströjor och var på väg till matchen men samtidigt var det ganska långt ifrån arenan.

Det är mer direkt riktat mot svenska medborgare och inte sportevenemang. Då hade man skjutit eller sprängt inne på en arena eller i direkt anknytning till arenan där folk står i kö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in