2023-10-17, 18:56
Medlem
Norrbottensspetsen är både självständig och kramgo, snarkande soffpotatis och pigg sorkjägare. Intelligent, lättlärd, skötselfri päls, friskaste rasen enligt försäkringsbolagen. Kan bli uppåt 16 år om du har tur. Trevlig, lekfull och perfekt storlek, ingen man trampar ihjäl av misstag och du får behålla maten på bord, bänk och spis.
Det är en fågelhund och kan användas till björn- och älgjakt.
Enda nackdelen är att få tag på en valp om du inte jagar eller bor norrut pga folk kan inte släppa sina hundar i skogen söderut pga vargen.
Citera
2023-10-17, 18:59
Bannlyst
Doberman älskar jag personlingen, spciellt som valp är de skitsöta.
Skulle starkt rekommendera
Citera
2023-10-17, 19:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jo, men om man är nybörjare på att ha hund kanske man inte vet hur man ska få hunden tyst om det ligger i dess natur att skälla...jag skulle läsa på innan jag skaffade hund iofs. Har två katter nu så hundägandet får vänta några år men coton är som sagt en hund jag funderat över.
Hade gärna haft en mellanstor hund annars - lite mer hund att ta i än coton, men tycker inte cockapoo och liknande är så fina och vill ha en hund som har bra kynne, få hälsoproblem och inte fäller. En utopi förmodligen. Eller har du nåt förslag?

Jag tänker en ”nybörjarhund” är en ras som är avlad att vara till lags. En schäfertik t ex. De jag haft har varit väldigt milda och följsamma. Kräver förstås mycket jobb.

Terrier. Där har man med framgång lyckats avla bort självbevarelsedriften.

Rottweiler. Nä fy fan. Många älskar dem. Inte jag.
Citera
2023-10-17, 19:35
Medlem
Drozds avatar
Fransk bulldog eller mops. Lata soffpotatisar som ligger och tar igen sig mest hela dan. Sociala och gillar att bli gullade med. Saknar aggressivitet, bits knappast och skäller inte mycket. Gillar inte att gå (jobbigt), så rasterna går snabbt. Är glupska men ganska små, så maten blir ändå inte så dyr. Fånigt "gulligt" utseende som barn och kvinnor gillar.

Nackdelar: Snörvlar och snarkar. Givetvis noll värde som vakthund och personskydd. Rätt dyra tror jag.
Citera
2023-10-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag tänker en ”nybörjarhund” är en ras som är avlad att vara till lags. En schäfertik t ex. De jag haft har varit väldigt milda och följsamma. Kräver förstås mycket jobb.

Terrier. Där har man med framgång lyckats avla bort självbevarelsedriften.

Rottweiler. Nä fy fan. Många älskar dem. Inte jag.
Schäfer är nog lite för mycket vakthund för mig och för fysiskt stark. Jag är imponerad av såna smarta hundar men som första hund skulle jag nog inte våga mig på en schäfer. Förstår att de är givande hundar för mer hundvana ägare dock!
Citera
2023-10-17, 20:16
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Schäfer är nog lite för mycket vakthund för mig och för fysiskt stark. Jag är imponerad av såna smarta hundar men som första hund skulle jag nog inte våga mig på en schäfer. Förstår att de är givande hundar för mer hundvana ägare dock!

I vårt fall bor vi ensamma mitt i skogen och behöver en vakthund som möter dem som kommer hit. Tjuvar inser fort att det är en dålig idé och det sprider sig fort att ”där går en otäck hund lös”. Gott så.

Skulle säga att schäfer är en lämplig hund OM man har hjälp och intresse. Men det lär gälla alla raser. Ja, riktiga hundar då.
Citera
2023-10-17, 20:24
Medlem
Golden är given nybörjarhund. Det perfekta alternativet. Stilig och trevlig dessutom, som Lex Friedman sa ”No one can be so nice and good looking”
Citera
2023-10-17, 20:25
Medlem
obscenitets avatar
Beror väl lite på hur du bor och hur många du bor med. Om du kan jobba hemma.
Sällskapshund gillar inte vara ensam.
Brukshund gillar att jobba och yta mm.
Många hundar kan bli stressade av stadsliv och för lite stimulans.
Jag har haft en schäfer och det var en mardröm. Gillar man inte massiva promenader och att hänga på brukshundsklubben på helgerna ör det ingen nybörjarhund.
Har nu en femkilo sällskapshund blandras mellan bichon havainase och dvärgpudel Passar mitt liv mycket bra. Nackdelen ör den totala människokärleken och att hon inte vill vara ensam. Men hon kan hänga med på det mesta och är kul. Inte för lat, inte för energisk. Gillar gos och hyfsat smart. Enligt mig lätt.
Skulle rekommendera typ liknande för många som har ”vanliga” liv. Dvärgpudel, någon av bichon raserna. Avråder från mops och liknande (sjukliga), kamphundar och siberian och schäfer.
Citera
2023-10-17, 20:33
Medlem
Baalzamons avatar
Golden och Labbe är bra nybörjarhundar, om man väljer utställningsavlade och inte jaktavlade. Annars kan Eurasier eller Keeshund vara alternativ. Skulle man misslyckas fullständigt med uppfostran blir de jobbiga, men inte farliga. Det blir däremot en schäfer om man inte får till det, de är för skarpa för att vara nybörjarhundar. Vinthundar kan vara andra bra alternativ.
Citera
2023-10-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davodun
Ja, vad är egentligen en så kallad nybörjarhund/förstahund? Känns som en väldigt diffus gräns.

Någon kan tycka Labrador, en annan kan dra till med Cane Corso för allt beror på uppväxtmiljön, en tredje Chihuahua för den är liten.

Vad tycker ni och motivera gärna!

Nybörjarhund första hund
En omplacering lite äldre som haft ett bra liv som du kan öva på

Sen kan du fundera på
Vad vill du göra med hunden?
Sen väljer du ras
Sen hittar du en uppfödare som stöttar från start
Då går det nog bra
Citera
2023-10-17, 20:54
Medlem
Citat:
Jo, men om man är nybörjare på att ha hund kanske man inte vet hur man ska få hunden tyst om det ligger i dess natur att skälla...jag skulle läsa på innan jag skaffade hund iofs. Har två katter nu så hundägandet får vänta några år men coton är som sagt en hund jag funderat över.
Hade gärna haft en mellanstor hund annars - lite mer hund att ta i än coton, men tycker inte cockapoo och liknande är så fina och vill ha en hund som har bra kynne, få hälsoproblem och inte fäller. En utopi förmodligen. Eller har du nåt förslag?

Cockapoo är ingen hundras, den har blivit känd bara för att kändisar köper såna när de vill ha pudel-temperament men tror att man måste klippa den i traditionell show-pudel klippning. Töntar som köper såna blandraser för 70 000 spänn, speciellt när man inte är säker på vilka ärftliga sjukdomar hunden kan bära på. Om man ska ha en pudelblandning kan man likagärna köpa en renrasig pudel. Rätt få rasbundna hälsoproblem, smart och lättlärd, fäller ej
Citera
2023-10-17, 20:59
Medlem
Timoteuss avatar
En måttligt stor ras som alla i familjen klarar av att hålla i. Om man pga att man är nybörjare inte får hunden riktigt så lydig som vore önskvärt, behöver den åtminstone vara möjlig att bemästra så att den inte rymmer, hoppar upp på främmande personer osv.

Jag ber att få önska glad hundletning. Hoppas att du hittar en bra kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in