2023-11-29, 11:08
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Om du har så svår ångest att den hindrar dig att söka hjälp kan SSRI preparat hjälpa dig en tid i livet, för vissa livet ut. Verkar lite som att du verkar lida lite av social fobi också?
Jag har gått på sertralin, dem hjälper mig och jag har testat vara utan men har då fått grymt starka panikångestattacker, spändhet och en total oförmåga att ta hand om mig själv. För egen del behöver jag den medicinen som en diabetiker behöver sitt insulin.

Risken är när du börjar med SSRI preparat att du kan få starkare ångest under ett tag. Be då att få atarax eller någonting som kan hjälpa.

Om du vill gå den medicinfria vägen och känner att du klarar av det så ska du göra självklara saker som att träna fysiskt, mindfullness kan vara ett alternativ, massage och äta nyttigt och rätt.

Lycka till, hoppas allt ordnar sig.

Tack så mycket för tipsen! Ja jag tror jag lider av någon sorts social fobi, men jag är inte säker. Det kan också vara så att jag är rädd att få stark ångest eller panikångest ute bland folk.

Jag har fortfarande inte kontaktat någon psykolog eller dylikt, och tyvärr mår jag inte mycket bättre än när jag startade tråden..
Citera
2023-11-29, 23:50
Medlem
Re4listeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Tack så mycket för tipsen! Ja jag tror jag lider av någon sorts social fobi, men jag är inte säker. Det kan också vara så att jag är rädd att få stark ångest eller panikångest ute bland folk.

Jag har fortfarande inte kontaktat någon psykolog eller dylikt, och tyvärr mår jag inte mycket bättre än när jag startade tråden..

Kontakta din vårdcentral så fort du kan och orkar. Lägg upp korten på bordet och berätta hur du verkligen mår. Om du har arbete/studier be om att bli sjukskriven ett kort tag om dom rekommendera att gå på medicin. Som jag sa kan mående bli sämre under den perioden emellan 1-4 veckor för att sedan bli bättre. Ingen är värd att må så dåligt och det kan vara svårt att ta tag i det. Men behandling tidigt som möjligt kan göra dig friskare fortare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in