• 4
  • 5
2023-10-17, 11:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
En urStockholmare är såklart mer vaksam, rutinerad och vaksam, vill man roa sig så kan fråga vad en sådan där inavlad kusinunge på landsbygden har att säga om blixtlåsfunktionen, förvånansvärt många bönder som inte vet.

Sen klarar inte bönderna av att ta till sig att det bor fler personer i 2 stockholmskommuner än vad det gör i hela Dalarna.

EN halv miljon bilar kan utan problem röra sig samtdigt över stan, då måste du vara vaken, solidarisk, använda blinkers och helt enkelt bra på att köra, för är du det inte kommer du få åka till plåtverkstad 1 gång i veckan....

Det är inflyttade bönder som kissar ner sig av fickparkering som förstör, bönderna i vanlig ordning, köp ett SL-kort och börja heja på brajen istället!

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det kallas Zipper Merge. Dvs blixlås sammanfogning där man kör varannan. Det handlar inte om att trängas utan om att kunna reglerna för bilkörning. Det används på vägarna och i köer till att stiga på en buss osv osv. Att du har körkort utan att begripa detta låter för mig som du tagit körkortet i USA.

Håller med. Det är i min erfarenhet oftare problem för att förstår detta när det sker vägavsnitt på landsbygden. Då pratar jag vägavsnitt som legat långt utanför någon storstad.

När det är liknande blixtlåsfunktion allfartsleder kring storstäderna så är förståelsen större för hur detta skall fungera, även om det alltid finns enskilda förare som inte förstår även där.

Generellt så känns det som obygds-lantisar i snitt är slappare och mindre precisa i sin körning om man skall gå på hur körstilen i snitt går till där (är ju svårt att veta vilka som är lantisar, eller stadsmänniskor på besök).

Detta om man jämför med trafik i storstäderna, eller i landsbygden för oss lantisar som bor 1-2 mil utanför storstäderna. Vi har generellt lite bättre koll, även om det finns många nötter även här, på hur man använder både blinkers i cirkulationsplatser, hur man saxar in från två körfält som går ihop till en, och hur man byter körfält i rusningstrafik när det går snabbt till.
Citera
2023-10-17, 11:30
Bannlyst

Precis så!

Och jag påstår inte att varenda jävel norr om Dalälven är helt oförmögen att köra bil, men jag har sett flertalet lantisar som blir nervösa, inte "orkar" fickparkera osv

Och det är klart, är man inte van vid 2 miljoner människor, pulsen och tempot det innebär så kan det bli överväldigande.

Jag nämnde det tidigare men påminner igen, bara Essinge Leden kan ha 170 000 unika fördonspassager varje dygn en vardag, Försundaleden upp till 100 000 tusen en vanlig vardag..

Bara där har vi täckt hela dalarnas befolkning, hela Dalarnas befolkning sätter sig i varsin bil och ger sig ut samtidigt på ett kvadratiskt område om, vad ska vi säga, 3x3 mil?

Du kan inte vara egoistiskt och ouppmärksam i trafiken, du är omgiven av bilar! det spelar ingen roll vad dom oficiella reglerna för blinkers är i en rondell, om du inte tydligt visar att du ska svänga med blinkers, då är du en horunge som riskerar dig själv och dina medtrafikanter...

Så käften alla bönder!
Citera
2023-10-17, 12:52
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag är uppvuxen i Stockholm
Bott där 30 år. Jag har tagit mitt körkort i Stockholm.
Men jag åker i tjänsten till Stockholm flera dagar i veckan.
Nu till mina iakttagelser.
Dom kan inte köra i rondell.
Dom använder inte blinkers
Släpper inte in när man ska byta fil.
Istället tutar man och drar sig inte för att nästan orsaka en krock.
När det är på väg att bli enfil pga tex vägbygge så kör alla förbi kön och tränger sig in istället för att ta det lugnt.
Vad är det för fel.
nej, rondellkörning har många svårt för, pga att de kör med reptilhjärnan istället för som på vilken enkelriktad väg som helst, som det ju faktiskt handlar om. Det är väjningsplikit som gäller för ALLA fordon inne i cirkulationen, och vill man ut och ligger i innern, så har man väjningsplikt för dem i yttervarv, eftersom de skär över deras ytterfil. Högerblinkers för avfart pga körfältsbytet. Aldrig vänsterblinkers då vänsteravfarter saknas.

"släpper inte in" - det är ju du som ska ta dig en plats. Det är inte de andra som ska göra en handling i första hand, utan den som ska in. De flesta släpper på gasen om nån blinkar och vill in, men självklart bromsar man inte. Det är den andre som ska gasa.

ja, tuta bör man annars dör man. det är inte farligt att tuta på folk som gör fel. tuta mer! gärna morsesignaler för att uttrycka dig mer detaljerat.

om två filer är öppna så tränger sig ingen. Den där upplevelsen ligger helt hos dig själv som började köa onödigt tidigt och blir sur för att alla andra inte går in bakom dig. skärp dig.
Citera
2023-10-18, 00:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Precis så!

Och jag påstår inte att varenda jävel norr om Dalälven är helt oförmögen att köra bil, men jag har sett flertalet lantisar som blir nervösa, inte "orkar" fickparkera osv

Och det är klart, är man inte van vid 2 miljoner människor, pulsen och tempot det innebär så kan det bli överväldigande.

Jag nämnde det tidigare men påminner igen, bara Essinge Leden kan ha 170 000 unika fördonspassager varje dygn en vardag, Försundaleden upp till 100 000 tusen en vanlig vardag..

Bara där har vi täckt hela dalarnas befolkning, hela Dalarnas befolkning sätter sig i varsin bil och ger sig ut samtidigt på ett kvadratiskt område om, vad ska vi säga, 3x3 mil?

Du kan inte vara egoistiskt och ouppmärksam i trafiken, du är omgiven av bilar! det spelar ingen roll vad dom oficiella reglerna för blinkers är i en rondell, om du inte tydligt visar att du ska svänga med blinkers, då är du en horunge som riskerar dig själv och dina medtrafikanter...

Så käften alla bönder!

Ojojoj va duktig du va då...
Citera
2023-10-18, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ojojoj va duktig du va då...

Handlar inte om att vara duktig, men jag är en del av stockholm och får ofta svara på idiotiska frågor från inflyttade bönder.
Citera
2023-10-18, 05:23
Medlem
När man läser sådana här trådar så är det bara ännu en gång som tvivlet på folks intelligensnivå stärks.

Hur fan kan ni, ja vissa, sitta och klaga på att stockholmare eller bönder inte skulle kunna köra bil….?

Det är väl för fan inte märkligare än att folk som inte kört mycket i storstäder kan vara ovana på det och inte köra så bra där innan den hunnit vant sig. Likväl som storstadsbor som ofta kört mest mer eller mindre snöfria vägar kan känna sig mer osäkra när eller om de plötsligt råkar ut för rejäla vintervägar om de t ex gästar landsbygden.

Bättre och sämre förare finns för övrigt överallt, oavsett geografiskt område, man eller kvinna, etniskt ursprung, religioner skostorlek eller annat, liksom hos er själva här i denna tråd…

Påståendena hit och dit i tråden visar bara att alldeles för många är extremt okunniga, proppfulla en fördomar och konfirmationsbias, och väldigt barnsliga…
Citera
2023-10-19, 11:54
Medlem
Det kan dom inte i Skåne heller.
Citera
2024-01-20, 09:55
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag är uppvuxen i Stockholm
Bott där 30 år. Jag har tagit mitt körkort i Stockholm.
Men jag åker i tjänsten till Stockholm flera dagar i veckan.
Nu till mina iakttagelser.
Dom kan inte köra i rondell.
Dom använder inte blinkers
Släpper inte in när man ska byta fil.
Istället tutar man och drar sig inte för att nästan orsaka en krock.
När det är på väg att bli enfil pga tex vägbygge så kör alla förbi kön och tränger sig in istället för att ta det lugnt.
Vad är det för fel.

Är hyfsat enig.
Dock, när två filer går ihop i en längre fram ska man köra i bägge filer fram tills de går ihop och sedan blixtlås köra.
Citera
2024-01-20, 11:08
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Dock, när två filer går ihop i en längre fram ska man köra i bägge filer fram tills de går ihop och sedan blixtlås köra.

Exakt. Många lantisar, och 08-or, som inte fattar detta.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-20 kl. 11:11.
Citera
2024-01-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ett mycket effektivt sätt att skapa proppar, som att rusa två i bredd ända fram till en dörröppning. Bättre för alla att ordna kön lite innan, så är det momentet redan avklarat när filerna går ihop. Alla ska genom samma flaskhals och det går inte snabbare att ha parallella köer ända fram dit. Sunt förnuft segrar, och det är därför de flesta gör så.

Funkar super så länge inte vissa ska ”tränga” sig i vänsterfilen och pressa sig in först med ett filbyte, samtidigt som filen försvinner och de i högerfilen får bromsa. Funkar i princip likadant på 2+1-vägar i rusningstrafik, detta satans påfund som lockar fram de sämsta sidorna hos alla hetsputtar.

Det enda undantaget är om det finns avfarter dessförinnan.
Citera
2024-01-20, 12:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Ett mycket effektivt sätt att skapa proppar, som att rusa två i bredd ända fram till en dörröppning. Bättre för alla att ordna kön lite innan, så är det momentet redan avklarat när filerna går ihop.

Självklart så väntar man inte tills det är helt stopp, utan börjar saxa in varannan bilist ca 50-100 meter innan sammanslagningen.
Citera
2024-01-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Självklart så väntar man inte tills det är helt stopp, utan börjar saxa in varannan bilist ca 50-100 meter innan sammanslagningen.
Då verkar vi vara överens om att man radar upp sig i en fil innan. Vad som är god tid beror förstås på hastigheten, hur tät trafiken är, den aktuella vägen etc. Det kan vara flera hundra meter vid vägarbete på motorväg, och några tiotals meter i långsam innerstadstrafik.

Men endast egoisterna nyttjar vänsterfilen in i det längsta. Vinner själv några sekunder, 20 andra förlorar några sekunder *20.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in