• 2
  • 3
2023-10-30, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Aprop Ren Magrittes s leder tanken till Ren Descartes som hade en liknande infallsvinkel till filosofisk grund som den ni diskuterar (Meditationes de prima philosophia, 1641) och som gick ungefr: Jag kan tvivla p allt jag vet. Men om jag kan tvivla p ngot, s mste jag existera fr att kunna tvivla. Drfr kan jag vara sker p min egen existens. Intet nytt under solen.

Tja, om jaget r lika med tvivel eller ngot som kan tvivla, s visst.
Citera
2023-10-30, 23:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
S fr att det ska ske en frndring i det mentala s mste det ske en skillnad i det fysikaliska.

Och vice versa. Korrelation och samband inte r samma sak.
S t vilket hll pekar den kausala pilen, och hur kom du fram till det?

Citat:
Det kan ske en skillnad i det mentala domnet utan en skillnad i det fysiska domnet.

Exempel?
Citera
2023-10-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informationsodlare
Tack fr ett mycket intressant svar! Det lter som ngot att utforska, att ta reda p. Koncept r nog verkliga p sitt stt, precis som Ren Magrittes mlning, dremot stmmer det ju att det inte r en pipa, utan en tavla. Koncept r ju inte vad man lgger i dem, innan de omstts i verkligheten, till exempel r tanken p pasta och grnsaker inte pasta och grnsaker utan just en tanke. Jo d, det dr gr att applicera p mycket, intressant faktiskt.
Visst, det r en resa utan dess like. Kul att du funnit det givande, det har jag ocks.
Citera
2023-10-31, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Visst, det r en resa utan dess like. Kul att du funnit det givande, det har jag ocks.

Det r bra, givande ska det vara!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in