Citat:
Ursprungligen postat av
Booii
Tack för inputen.
Det är just denna bit som gör mig så förvirrad. Föräldrarna samt mina mor och farföräldrar har alla varit så passiva och konflikträdda. De gör det till en sådan stor sak att bara säga emot någon. Därav har de nog inte haft det så lätt under uppväxten heller. Mor min hade aldrig en pappa exempelvis. Detta gör det ju självklart svårt för mig att vara arg allt för länge och tycker snarare synd om dem (då problematik verkar finnas samtliga generationer innan mig). Ilskan blir dock större när jag ifrågasätter (för mig själv) varför man skulle skaffa barn om man inte kan ta hand om sig själv (mentalt). För min del hade det varit obegripligt att skaffa barn innan jag hade nog med pengar och mental stabilitet.
De har alltid trott att andra vet bäst och sätter andra människor på någon typ av piedistal. Helt enkelt gör de totala motsatsen mot vad jag försöker åstadkomma. Deras negativa och hatiska synsätt mot folk med utbildning och pengar bidrar också till att jag mår dåligt över det jag åstadkommit, då mina mål och framgångar går emot exakt vad föräldrarna tycker. I grund och botten tror jag dock att det är deras passivitet och passiva aggressivitet(när de är irriterade) som gör mig arg. Förmodligen beror detta på att jag aldrig visste vad jag skulle göra när jag var ung då de inte guidade mig och nu när jag är vuxen och beslutsam så inser jag hur det påverkade mig som ung.
MEN som sagt så är jag så förvirrad och vet inte hur jag ska tänka kring detta.
Tack för inputen.
Ok, tack för förtydligandet. Men då låter det ju som att du på egen hand brytit "familjetraditionen" och hittat en egen väg i livet. Just det verkar de ha svårt att förstå och detta är kanske kärnan i er konflikt?
Det är ju något ni förmodligen hade behövt sätta Er ner och snacka igeom, helst på neutral mark med en oberoende part (terapeut). Om man vill ha en lösning menar jag. Annars blir det nog svårt.
Mina föräldrar och syskon hade till exempel extremt svårt att acceptera att jag röstade på SD 2010 (de röstar V, MP osv), kan tänka mig att den känslan är lite samma hos dig nu, att man är en "outcast" liksom. Men samtidigt, vi väljer våra vänner och de vi vill umgås med, vår familj har vi aldrig frivilligt valt. När vi är vuxna kan man faktiskt bryta med dem om allt man får är negativitet, vi
måste ju inte umgås om man ska vara helt ärlig.
Men jag röstar för att ge samtalet ett försök i alla fall men oavsett önskar jag dig lycka till!