2023-10-16, 15:26
Medlem
Nyans2026s avatar
Jag läste att Södertörn, dvs nästan hela Storstockholm söder som Södermalm, räknas som Sveriges tredje största ö.

Tänk dig att jag skulle köpa upp lite mark längs denna "ö" och fylla igen den så att det inte längre är en ö, hade detta varit möjligt?
Hade den juridiskt sett slutat vara en ö i så fall?

Jag vet att det finns något som heter strandskydd, men så som jag förstår det så finns det undantag.
Citera
2023-10-16, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Jag läste att Södertörn, dvs nästan hela Storstockholm söder som Södermalm, räknas som Sveriges tredje största ö.

Tänk dig att jag skulle köpa upp lite mark längs denna "ö" och fylla igen den så att det inte längre är en ö, hade detta varit möjligt?

Jag vet att det finns något som heter strandskydd, men så som jag förstår det så finns det undantag.

Börja med att titta på en karta. Du lär köpa stora delar av Södertälje, i stort sett hela Mälaren och hela Stockholms innerstad etc.
Citera
2023-10-16, 15:30
Medlem
Citat:

Du måste ha en vattendom för att få göra något sådant och de kommer du inte få.

(Varför räknas inte den del av Götaland som ligger söder om Göta kanal och älv som en ö?)
Citera
2023-10-16, 15:33
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Börja med att titta på en karta. Du lär köpa stora delar av Södertälje, i stort sett hela Mälaren och hela Stockholms innerstad etc.
Hade det inte räckt att man t.ex. köper lite mark vid Skogsö Kyrkogård och täcker igen den kanalen där?
Enligt Google Maps är den enbart 25 meter bred.
Citera
2023-10-16, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

(Varför räknas inte den del av Götaland som ligger söder om Göta kanal och älv som en ö?)

Du menar Hisingen?

Citat:
Hade det inte räckt att man t.ex. köper lite mark vid Skogsö Kyrkogård och täcker igen den kanalen där?

Som sagt, titta på en karta.
Citera
2023-10-16, 15:39
Medlem
Citat:

Ja, det är en intressant fråga, för det är ju södertälje kanal som gör södertörn till en ö, Så med samma logik borde götaland också vara en ö
Citera
2023-10-16, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Ja, det är en intressant fråga, för det är ju södertälje kanal som gör södertörn till en ö, Så med samma logik borde götaland också vara en ö

Nu föll polletten ner.

Nej, Södertälje kanal var vatten innan det grävdes ur. Göta kanal är till delar helt konstgjord och räknas därför inte.
Citera
2023-10-16, 15:47
Medlem
Citat:
Du menar Hisingen?

Hisingen ligger norr om Göta älv (och söder om Nordre älv)

Jag menar hela området mellan Söderköping-Linköping-Mariestad-Ttollhöttan-Göteborg och söder om detta. Det är avskiljt från resten av sverige av vatten. Dvs hela Skåne, Blekinge,Halland och Småland samt en stor del av Östergötland och Västergötland.
Citera
2023-10-16, 15:50
Avslutad
Citat:
Hisingen ligger norr om Göta älv (och söder om Nordre älv)

Jag menar hela området mellan Söderköping-Linköping-Mariestad-Ttollhöttan-Göteborg och söder om detta. Det är avskiljt från resten av sverige av vatten. Dvs hela Skåne, Blekinge,Halland och Småland samt en stor del av Östergötland och Västergötland.

Se ovan, konstgjort räknas inte.
Citera
2023-10-16, 15:51
Medlem
Citat:

Då förbinder du bara de två öarna Värmdö och Södertörn med varandra.
Citera
2023-10-16, 15:55
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Ser ju faktiskt ut som en ö på kartan, så inget felaktigt påstående som jag ser det.
Citera
2023-10-16, 15:57
Medlem
Citat:
Se ovan, konstgjort räknas inte.

Ja, det är väl så. Annars hade hela Jylland och nordligaste Schlesvig-Holstein också varit en ö (pga Kielkanalen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in