Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-16, 12:57
Medlem
Kan inte åklagaren väcka åtal för mord 1 nu följt av åtal för mord2 innan han frisläpps osv ?
Citera
2023-10-16, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det stämmer, jag medger att jag hade en övertro på Skatteverket i det här fallet. Vem som helst kan uppenbarligen skriva sig på din adress utan din vetskap eller godkännande. Mycket märkligt.
En enkel googling gav detta:
https://techlib.se/lib/5093/hur-foerhindrar-jag-att-naagon-skriver-sig-paa-min-adress
Ja, detta har länge varit ett problem. Det är också nästan omöjligt att få bort en kriminell som skrivit sig på din adress. Skatteverket bryr sig inte.
Citera
2023-10-16, 13:08
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Om denne 16-åring visar sig vara skyldig och döms för tre mord kan han, såvitt jag förstår, enligt nuvarande lagstiftning och rättspraxis inte få ett längre straff än 4 års sluten ungdomsvård. Detta visar tydligt att vi behöver extremt kraftiga straffskärpningar. Mord bör enligt min mening resultera i livstids fängelse utan möjlighet till frigivning om man är straffmyndig (dvs. över 15 år).
Då får vi bara 14åriga mördare istället. Bättre att alla medborgare är straffmyndiga med praxis att inte åtala barn för småsaker.
Citera
2023-10-16, 13:09
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Uppgifter: Kriminella skriver sig på andras adresser: ”Oförskämt!”
Flera gängkriminella har skrivit sig själva och sina anhöriga på felaktiga adresser den senaste tiden, för att lura sina fiender. Skatteverket larmar om nya oroväckande metoden.
Skatteverket flaggar inte för när man skriver sig på nya adresser till dom existerande fastighetsägarna eller existerande lägenhetsinnehavarna.

Bra där Skatteverket !

Överlevande borde stämma Skatteverket på miljonbelopp som i USA.
Den svenska självsaneringen levererar igen.
Boende på adressen ser ju att post kommer till nyinskriven, och alltid kommer konfirmation på adressändringen!
Så det är omöjligt att 'inte veta' liksom.

- Jag har en kompis som hjälpte en annan, gick bra tills andra strulade till det med inkasso etcetera.
Det tog han nära 2 år att bli av med han, skatteverket gjorde (kunde inte göra något om saken, sade dom..) inte smack, "vi känner till problemet"..
Detta var för 5 år sedan.
Citera
2023-10-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Om denne 16-åring visar sig vara skyldig och döms för tre mord kan han, såvitt jag förstår, enligt nuvarande lagstiftning och rättspraxis inte få ett längre straff än 4 års sluten ungdomsvård. Detta visar tydligt att vi behöver extremt kraftiga straffskärpningar. Mord bör enligt min mening resultera i livstids fängelse utan möjlighet till frigivning om man är straffmyndig (dvs. över 15 år).
Precis så, denne ungdom kommer som högst att straffas med fyra år på SiS-hem. Det innebär att straffet per människoliv ligger på strax över ett år. Principen med ungdomsstraff har säkert varit rimlig då det till största del handlat om till synes harmlösa brott som skadegörelse och snatteri bland unga, men det är inte så verkligheten ser ut numera. Är man "mogen" nog att begå ett grovt brott så är man även mogen nog att ta straffet för ett grovt brott.
Citera
2023-10-16, 13:17
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Sossarna hade ju chansen vid omröstningen för några år sedan att sänka straffmyndiga ålder, men dom hade inte bollar att nå hela linan ut!
Folk glömmer snabbt..
Sossarna är verkligen skyldiga till hur det ser ut idag (och Reinfeldt)!
Citera
2023-10-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Precis så, denne ungdom kommer som högst att straffas med fyra år på SiS-hem. Det innebär att straffet per människoliv ligger på strax över ett år. Principen med ungdomsstraff har säkert varit rimlig då det till största del handlat om till synes harmlösa brott som skadegörelse och snatteri bland unga, men det är inte så verkligheten ser ut numera. Är man "mogen" nog att begå ett grovt brott så är man även mogen nog att ta straffet för ett grovt brott.
Hjärnan inte utvecklats ens ? Barn kan inte tänka som vuxna !
Citera
2023-10-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Är man kompetent nog att utföra tre mord så är man även kompetent nog att ta konsekvenserna för sina handlingar. En 16-åring förstår att mord är fel.
Citera
2023-10-16, 13:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:

Det är ju en tröst för de anhöriga till offren och alla andra potentiella offer.
Citera
2023-10-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det är ju en tröst för de anhöriga till offren och alla andra potentiella offer.
Finns inga vinnare i såna här situationer 😒
Citera
2023-10-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Är man kompetent nog att utföra tre mord så är man även kompetent nog att ta konsekvenserna för sina handlingar. En 16-åring förstår att mord är fel.
Hjärnan inte utvecklat än hos ungdomar, bättre han får hjälp så han blir bättre person i framtiden ?
Citera
2023-10-16, 13:32
Medlem
Citat:
Hjärnan inte utvecklat än hos ungdomar, bättre han får hjälp så han blir bättre person i framtiden ?
Livstids fängelse är bra många år mer hjälp än fyra år på SiS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in