• 1
  • 2
2023-10-16, 01:55
Avstängd
StoreSvartes avatar
Jag har druckit ungefär två deciliter ren aceton inom loppet av en timme. Känner mig rejält svängig och berusad, dock kan jag köra bilen utan problem.

Vad händer om jag blir stoppad av Polisen?
Citera
2023-10-16, 01:58
Medlem
TheFinals avatar
Det blir åtal direkt, Olaga dumhet.

Nä, men du har just förgiftat dig själv så det blir nog snarare ett sjukvårdsärende och att du kört bil påverkad.
Skulle vara mer oroad för vad acetonet gör med ditt blodtryck, magsäck och liknande, än vad polisen säger om de stoppar dig.
Citera
2023-10-16, 02:04
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Det blir åtal direkt, Olaga dumhet.

Nä, men du har just förgiftat dig själv så det blir nog snarare ett sjukvårdsärende och att du kört bil påverkad.
Skulle vara mer oroad för vad acetonet gör med ditt blodtryck, magsäck och liknande, än vad polisen säger om de stoppar dig.

Hur kan jag åka dit för att köra bilen påverkad? Aceton är inte narkotikaklassat och det räknas knappast som rattfylla.
Citera
2023-10-16, 02:16
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Hur kan jag åka dit för att köra bilen påverkad? Aceton är inte narkotikaklassat och det räknas knappast som rattfylla.
Påverkad kan man bli av medicin, narkotika eller andra medel som ger rus eller eufori, osäker hur de mäter koncentration av just aceton dock, är nog mer uppförande och allmäntillstånd och hur du framför fordonet - eller kan tänkas brista i framförandet.
Citera
2023-10-16, 02:23
Avstängd
StoreSvartes avatar
Aceton bildas naturligt i kroppen vid fettförbränning och nivån aceton i blodet kan helt naturligt komma upp i 0.2 promille. Effekten av aceton är väldigt lik alkohol, dock krävs mycket mindre.

Inte fan bör någon dricka två deciliter aceton (DET ÄR EN FARLIG MÄNGD), men om man blandar ut det rejält så överlever man. Dock blir man jävligt full.

Så frågan är inte om jag överlever eller inte, utan frågan är huruvida det är lagligt för mig att sätta mig vid ratten, sluddrande, dumglad och med en andedräkt av starkt lösningsmedel. Och om jag blåser, kommer de uppmäta en promillehalt trots att jag inte har etanol i blodet?
Senast redigerad av StoreSvarte 2023-10-16 kl. 02:33.
Citera
2023-10-16, 05:55
Bannlyst
Citat:
Aceton bildas naturligt i kroppen vid fettförbränning och nivån aceton i blodet kan helt naturligt komma upp i 0.2 promille. Effekten av aceton är väldigt lik alkohol, dock krävs mycket mindre.

Inte fan bör någon dricka två deciliter aceton (DET ÄR EN FARLIG MÄNGD), men om man blandar ut det rejält så överlever man. Dock blir man jävligt full.

Så frågan är inte om jag överlever eller inte, utan frågan är huruvida det är lagligt för mig att sätta mig vid ratten, sluddrande, dumglad och med en andedräkt av starkt lösningsmedel. Och om jag blåser, kommer de uppmäta en promillehalt trots att jag inte har etanol i blodet?
Du leker säkert idiot nu och tror du hittat något kryphål men polisens dräger måste inte ge utslag för att du ska åka dit. Är du påverkad av aceton får du åka radiobil sen kommer nog Transportstyrelsen omhänderta ditt körkort.
Det är inte lagligt att framföra motorfordon i berusat tillstånd.
Citera
2023-10-16, 06:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Rattfylleri innebär att en person som kör ett motordrivet fordon:
(...)
är så påverkad av alkohol eller annat medel att personen inte kan köra på ett betryggande sätt

https://www.trafikverket.se/resa-och...m-rattfylleri/
Citera
2023-10-16, 11:37
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
https://www.trafikverket.se/resa-och...m-rattfylleri/

Ja om jag anses inte kunna köra på ett betryggande sätt. Men ponera att jag kör utan problem då.

Du kan åka dit för rattfylla om du kör helt perfekt fast har 0.3 promille i blodet från gårdagens fylla. Men hur funkar det med aceton?

Frågan ligger i Juridik då jag undrar vad lagen egentligen säger.

- Kommer aceton ge utslag för alkohol i utandningsluften?
- Vad händer?

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Jävligt intressant men 2 dl låter ju lite överdrivet?

Åt helvete överdrivet Japp. Men frågan är teoretisk.
Senast redigerad av StoreSvarte 2023-10-16 kl. 11:40.
Citera
2023-10-16, 11:38
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Vad skulle det gå för under? Vad räknas acetonpåverkan i sammanhanget?
Du har redan fått svaret flera gånger i tråden.. Skitsamma av vad du är påverkad. Är man inte lämplig att köra bil så åker du dit oavsett.
Citera
2023-10-16, 11:54
Avstängd
StoreSvartes avatar
Så svaret är att det är fullt lagligt för mig att köra bilen under påverkan av Aceton så länge jag gör det på ett betryggande sätt.

Kommer acetonet ge utslag för alkohol vid utandningstest?
Senast redigerad av StoreSvarte 2023-10-16 kl. 11:56.
Citera
2023-10-16, 11:58
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Frågan ligger i Juridik då jag undrar vad lagen egentligen säger.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott säger i 4 §:

"Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader."

Som jag ser det så kräver inte lagen att det är just etanol som intagits utan andra alkoholer som aceton, isopropanol, eller metanol, m.m. träffas även de av bestämmelsen.

Konsekvenserna blir desamma som om du hade intagit etanol, som i vanliga alkoholhaltiga drycker.

Skål!
Citera
2023-10-16, 12:04
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott säger i 4 §:

"Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader."

Som jag ser det så kräver inte lagen att det är just etanol som intagits utan andra alkoholer som aceton, isopropanol, eller metanol, m.m. träffas även de av bestämmelsen.

Konsekvenserna blir desamma som om du hade intagit etanol, som i vanliga alkoholhaltiga drycker.

Skål!

Tack, då är frågan besvarad!

Såklart ska allt vara förbjudet i det här förbannade jävla skitlandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in