Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
Tack för svaren. Jag pratade lite med en kompis och det gällde att ha dator i båten. Vi var väl båda ganska överens om att vågorna skulle slå sönder en vanlig hårddisk. Är det någon som har någon idé?
Jag vill ha en vanlig dator som jag dels kan ha en kraftig yttre Wlan antenn på båten och del ha ett bredbandsabbonenmang via TRE, och även med den en kraftig yttre antenn.
Det mesta handlar om att man ska kunna surfa och skicka/ta emot e-post. Tömma ner och bränna semesterbilderna på skiva osv. Kanske se på någon film.
Min tanke är nog absolut inte unik och det lär ju finnas lite varianter för detta.
Det som jag däremot skulle finna som lite kul är att inte behöva gå och köpa något färdigt istället för att få skapa lite själv. =)
Hobbyprojekt är alltid kul, men tyvärr är det oftast så att färdiga lösningar - framförallt för bil och båt - ofta är bättre, snyggare och billigare. Särskilt i närhet till saltvatten kan det vara ett rent helvete att få elektronik att överleva, och då menar jag inte bara saltvattenstänk, utan själva luften kring båten.