2006-08-03, 21:04
Medlem
Finns det ickeflyktigt lagringsmedia, typ hårddisk utan rörliga delar (typ 30-60Gb) Som kan användas som datorhårddiskt och boota från.

Jag är intresserad om någon vet något om detta.
Tror det skulle kunna vara någon ipodliknande teknik? finns detta?
Citera
2006-08-03, 21:40
Medlem
Seagates avatar
Ja, det finns det.

De kallas för solidstatediskar.

http://www.google.com/search?q=solid+state+disk

De är dock inte så vanligt förekommande idag, det lär dröja ett tag innan solidstatediskar med 5 GB+ lagringskapacitet blir vanliga i datorbutiker.
Citera
2006-08-04, 01:48
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Och billiga är dom inte heller kan vara värt att tillägga.
Citera
2006-08-04, 14:25
Medlem
Tack för svaren. Jag pratade lite med en kompis och det gällde att ha dator i båten. Vi var väl båda ganska överens om att vågorna skulle slå sönder en vanlig hårddisk. Är det någon som har någon idé?

Jag vill ha en vanlig dator som jag dels kan ha en kraftig yttre Wlan antenn på båten och del ha ett bredbandsabbonenmang via TRE, och även med den en kraftig yttre antenn.

Det mesta handlar om att man ska kunna surfa och skicka/ta emot e-post. Tömma ner och bränna semesterbilderna på skiva osv. Kanske se på någon film.

Min tanke är nog absolut inte unik och det lär ju finnas lite varianter för detta.
Det som jag däremot skulle finna som lite kul är att inte behöva gå och köpa något färdigt istället för att få skapa lite själv. =)
Citera
2006-08-04, 14:35
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
Tack för svaren. Jag pratade lite med en kompis och det gällde att ha dator i båten. Vi var väl båda ganska överens om att vågorna skulle slå sönder en vanlig hårddisk. Är det någon som har någon idé?

Jag vill ha en vanlig dator som jag dels kan ha en kraftig yttre Wlan antenn på båten och del ha ett bredbandsabbonenmang via TRE, och även med den en kraftig yttre antenn.

Det mesta handlar om att man ska kunna surfa och skicka/ta emot e-post. Tömma ner och bränna semesterbilderna på skiva osv. Kanske se på någon film.

Min tanke är nog absolut inte unik och det lär ju finnas lite varianter för detta.
Det som jag däremot skulle finna som lite kul är att inte behöva gå och köpa något färdigt istället för att få skapa lite själv. =)

En i-RAM kanske kan passa bra?
Citera
2006-08-04, 14:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Hobbyprojekt är alltid kul, men tyvärr är det oftast så att färdiga lösningar - framförallt för bil och båt - ofta är bättre, snyggare och billigare. Särskilt i närhet till saltvatten kan det vara ett rent helvete att få elektronik att överleva, och då menar jag inte bara saltvattenstänk, utan själva luften kring båten.
Citera
2006-08-04, 17:07
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Beror lite på vad det är för båt, men är det en modell större båt på en 15 meter eller så tror jag inte det skulle vara några större problem, såpass hårda smällar handlar det väl ändå inte om. Testa blir mitt råd, en 80gb disk är inte värd ett piss och går den sönder så är det väl på sin höjd lite tråkigt.
Citera
2006-08-05, 03:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Ja, det finns det.

http://www.google.com/search?q=solid+state+disk

De är dock inte så vanligt förekommande idag, det lär dröja ett tag innan solidstatediskar med 5 GB+ lagringskapacitet blir vanliga i datorbutiker.

Ja, en 4Gb kostar runt 3000-4000 kr idag.. Men det finns inget som säger att de inte kan bli lika billiga som t.ex SD-minneskort per Mbyte. Då ligger vi snarare på ca 1500 kr för 4 Gb.
Citera
2006-08-05, 04:41
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, en 4Gb kostar runt 3000-4000 kr idag.. Men det finns inget som säger att de inte kan bli lika billiga som t.ex SD-minneskort per Mbyte. Då ligger vi snarare på ca 1500 kr för 4 Gb.

Det finns alltså 4 GB för 3 - 4 000 kr. Varifrån kommer priset? Länk?
Citera
2006-08-05, 16:37
Medlem
zixls avatar
Du skulle kunna "hänga" upp den i en ram med fjädrar som tar stötarna.
Citera
2006-08-05, 19:48
Medlem
Kollade på en amerkansk datasida där låg en 4Gb Solid state flash drive på 329$. inte så farligt mao. Men sen är det ju rätt om man inte ska spara något värdefullt på disken så kan man ju lika gärna köra med en billig 80gb disk. Men en disk till bärbar känns lite hållbarare samtidigt som den är mer energisnål.
Ska man spara något värdefullt kan man ju överföra till ett usbminne.

Hittade grymma små datorer som borde vara ändamålsenliga, men de blir ju tyvärr knappast något större projekt =)

http://www.sdlsystem.se/shop/index.php?cPath=23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in