2023-10-16, 11:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Ja jag vet det finns tillägg till google chrome som löser det till viss del. Men sen när det ska klistras in på sidan, så går det inte. Det går att högerklicka för man aktiverat programmet, men sidan i sig upptäcker det och man får en varning typ "copy and paste detected, the message will not be pasted" Så kommer så långt att höger klicka o popup ruta o scrolla till "klistra in" och klickar, men då kommer det varningsmeddelandet upp o inget klistras in. Kan man komma förbi detta med något program? Något program som klarar det?
Enklaste sätter är att gå in i developer tools (F12) och klicka "inspektera" och sedan välja den text som du vill kopiera. Nu markeras denna text som ett HTML-element och du ska då kunna kopiera denna som JS Path genom högerklick på elementet och välja copy - as JS Path.
Sedan går du in på konsollen (fortfarande i developer tools) och klistra in din JS Path och lägger bara till .innerText efteråt så får du texten i konsollen du kan då kopiera den med ett högerklick.

Exempel (hämtat från exempelsidan https://sv.wikipedia.org/wiki/Skriet_fr%C3%A5n_vildmarken)
Kod:
document.querySelector("#mw-content-text > div.mw-parser-output > p:nth-child(4)").innerText

Citera
2023-10-16, 18:20
Medlem
Protons avatar
Citat:
jo men problemet i sig är ju inte att kunna kopiera texten utan mer att kunna klistra in den på sidan.
Det är det som inte går och jag undrar om det finns ett fix för?
Kommer som sagt så långt att text e kopierad o går till sidan där den ska klistras in o högerklickar fär den ska in & scrollar ner i pop-up rutan som kommer upp efter högerklick...scrollar ner till "klistra in" och klickar....MEN då så funkar det inte och ingen text klistras in och man får ett meddelande om att 1 copy and paste trigger warning har upptäckt typ o ingen text kommer klistras in.

Kan man komma förbi detta?
Provat att ställa markören i fältet och trycka ctrl+v?
Citera
2023-10-16, 18:21
Medlem
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2023-10-20, 15:13
Medlem
InCuloVeritass avatar
Citat:
jo men problemet i sig är ju inte att kunna kopiera texten utan mer att kunna klistra in den på sidan.
Det är det som inte går och jag undrar om det finns ett fix för?
Kommer som sagt så långt att text e kopierad o går till sidan där den ska klistras in o högerklickar fär den ska in & scrollar ner i pop-up rutan som kommer upp efter högerklick...scrollar ner till "klistra in" och klickar....MEN då så funkar det inte och ingen text klistras in och man får ett meddelande om att 1 copy and paste trigger warning har upptäckt typ o ingen text kommer klistras in.

Kan man komma förbi detta?
Den som gjort sidan kan använda javascript för att upptäcka och blockera att man kopierar och klistrar in (paste event). Enklast om man bara vill göra det ibland är att öppna browserns utvecklarverktyg och ta bort paste event-hanteraren från textelementet, om man är oteknisk eller behöver göra det ofta kan man använda t ex Don't f*** with paste eller liknande tillägg.
Citera
2024-07-04, 11:55
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Enklast är att stänga av JavaScript och sedan kopiera hejvilt.

Eventuellt behöver man också stänga av css om de lagt ett lager ovanpå.

(Allra enklast är det väl med med funktioner exempelvis i likt Safari för iPhone där det går att med ett tryck visa endast text och tillhörande bilder och sedan kopiera.)

Stänger man av java så funkar inte sidan alls. Tror dom gjort det omöjligt, för det skulle va en nackdel för dom om det gick att copy and paste. Tack alla för tipsen också.
Citera
2024-07-04, 18:08
Medlem
Blixten86s avatar
Inte helt säker på om jag är säker på din fråga?, letar du efter ett program som tillåter dig att hindra fuktionen copy/paste?,

Vad jag känner till är att om du exempelvis använder dig av en wordpress sida så kan man använda ett plugin som heter: Ungrabber, som låser någon att kopiera text ifrån din hemsida
Citera
2024-07-06, 15:54
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixten86
Inte helt säker på om jag är säker på din fråga?, letar du efter ett program som tillåter dig att hindra fuktionen copy/paste?,

Vad jag känner till är att om du exempelvis använder dig av en wordpress sida så kan man använda ett plugin som heter: Ungrabber, som låser någon att kopiera text ifrån din hemsida

Nja alltså det är en sida där man skriver in text. Men sidan har låst så man ej kan copy and paste, så kan inte klistra in text i rutan man skriver utan måste skriva in allt manuellt. Vill komma runt detta. Att kunna copy i sig är inte så viktigt i sig, utan det är att klistra in som är det viktiga att kunna göra. Försöker man så kommer det upp en varning att man försökt klistra in. går ej klistra in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in