2023-10-15, 21:17
Medlem
Vilken IRC verktyg eller plattform är den mest använda ? Vad är det för skillnad på te.x weechat och mIRC ? Vilken använder folk som är gamers och är inne på diverse forum?

Känns som att alla appar med "kryptering" osv inte känns lika säkra längre och i och med den nya lagen om avlyssning så vill man ändå kunna chatta med andra utanför messenger osv .
Citera
2023-10-15, 21:28
Moderator
vhes avatar
IRC-klienter är inte direkt en IT-säkerhetsfråga.

IT-säkerhet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2023-10-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dutch201
Känns som att alla appar med "kryptering" osv inte känns lika säkra längre och i och med den nya lagen om avlyssning så vill man ändå kunna chatta med andra utanför messenger osv .
Hur då menar du?

Använd Session eller SimpleX och njut av säkerheten. IRC är inte säkert för fem öre.
Citera
2023-10-16, 02:00
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Vilken IRC verktyg eller plattform är den mest använda ? Vad är det för skillnad på te.x weechat och mIRC ? Vilken använder folk som är gamers och är inne på diverse forum?

Av vad man sett så är XChat klienten ganska populär nu för tiden, skulle inte förvåna mig om mIRC fortfarande har många användare. Bästa som jag personligen använt är Irssi.
Citera
2023-10-16, 14:19
Medlem
Kackotopis avatar
Menade *HexChat igår inte XChat, blandade ihop dom, my bad.
Citera
2023-10-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silktouch
Hur då menar du?

Använd Session eller SimpleX och njut av säkerheten. IRC är inte säkert för fem öre.

Hur menar du att IRC inte är säkert? Den följer väl sina egna protokoll och har egna portar? Hur funkar Session och SimpleX , är det via webbtjänster eller har de en program med gränssnitt osv ?
Citera
2023-10-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Av vad man sett så är XChat klienten ganska populär nu för tiden, skulle inte förvåna mig om mIRC fortfarande har många användare. Bästa som jag personligen använt är Irssi.

Hexchat och mIRC har jag också hört talas om . mIRC tror jag kostade en slant men ska vara bra
Citera
2023-10-17, 16:16
Medlem
Citat:
Hur menar du att IRC inte är säkert? Den följer väl sina egna protokoll och har egna portar? Hur funkar Session och SimpleX , är det via webbtjänster eller har de en program med gränssnitt osv ?
Gissa tre gånger? Det är antikt skit som inte använder E2EE.

Session - Använder ett privat nätverk likt Tor för att skydda din identitet och metadata från allt och alla som kan tänkas fånga upp ditt meddelande.
SimpleX - Möjlighet att använda Tor för snarlikt det ovan + har stöd för PFS så om din privata nyckel läcker så kan inte gamla meddelanden plockas fram i efterhand.
Citera
2023-10-17, 18:21
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Hexchat och mIRC har jag också hört talas om . mIRC tror jag kostade en slant men ska vara bra

Har inte använt mIRC på år och dar... på den tiden så var klienten helt gratis att ladda ner och använda, låter helt sjukt om det är så att de tar betalt för den nu för tiden.
Citera
2023-10-17, 18:26
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Har inte använt mIRC på år och dar... på den tiden så var klienten helt gratis att ladda ner och använda, låter helt sjukt om det är så att de tar betalt för den nu för tiden.
mIRC har aldrig varit gratis, men man kunde använda trialversionen hur länge som helst förr.
Citera
2023-10-17, 18:41
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
mIRC har aldrig varit gratis, men man kunde använda trialversionen hur länge som helst förr.

Har inget minne utav att man var begränsad eller något liknande, vad är skillnaden på trial versionen och den betalda? Gjorde en sökning.

Citat:
mIRC can be downloaded freely and evaluated for up to 30 days. If after evaluating mIRC you find that you like it and wish to continue using it, you will need to register mIRC.

Behövde aldrig registrera mig förr i alla fall för fortsatt användning.
Citera
2023-10-17, 18:44
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Har inget minne utav att man var begränsad eller något liknande, vad är skillnaden på trial versionen och den betalda?
Ingen alls mer än att det kom upp en störig ruta när man startade programmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in