2023-10-15, 13:43
Medlem
Jag brukar vanligtvis inte läsa så mycket om utländska gärningsmän. Men fallet med Victor Farrant som mellan 1987-1996 begick ett mord och en våldtäkt i Storbritannien blev något som påverkade mig på ett omvälvande sätt.

En kort beskrivning av fallet: Victor Farrant föddes i slutet av 40-talet på Irland. Det första kända brottet han begick var 1987 då han våldtog en 32-årig kvinna i Brighton. För detta dömdes han till ett långt fängelsestraff. 1995 blev han frigiven från fängelset. Samma år misshandlade han allvarligt en prostituerad kvinna men hon överlevde.

Året efter, 1996, gjorde han sig skyldig till mord. Han mördade sin dåvarande flickvän genom att kväva henne. Efter gärningen flydde Victor till bland annat Bryssel. Han greps till slut i Frankrike och dömdes 1998 till livstids fängelse.

Varför just den här mannen och hans brott fastnade hos mig beror på att jag i början av 80-talet var bosatt i Brighton. Jag var inneboende hos ett par där mannens namn var just Victor Farrant. Ska skriva mer om detta i nästa inlägg. Jag håller fortfarande på att samla tankarna...

Min fråga är om någon här känner till mer om fallet Victor Farrant utöver det som rapporterats i media?
Senast redigerad av Koloristen 2023-10-15 kl. 13:46.
Citera
2023-10-15, 14:08
Medlem
4-4-2s avatar
Så, bodde du hos "den" Victor Farrant eller var det bara någon som hade samma namn?
Citera
2023-10-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Så, bodde du hos "den" Victor Farrant eller var det bara någon som hade samma namn?

Jag bodde inneboende hos en person vars namn var Victor Farrant, men jag vet ju inte om det verkligen var den som sedan mördade och våldtog kvinnor. Utseendemässigt påminner männen om varandra. Det finns också annat som stämmer in. Vet att jag någonstans kan ha bilder från den tiden. Ska söka fram bilderna och eventuellt publicera här.
Citera
2023-10-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koloristen
Jag bodde inneboende hos en person vars namn var Victor Farrant, men jag vet ju inte om det verkligen var den som sedan mördade och våldtog kvinnor. Utseendemässigt påminner männen om varandra. Det finns också annat som stämmer in. Vet att jag någonstans kan ha bilder från den tiden. Ska söka fram bilderna och eventuellt publicera här.

Om du googlar hans namn kommer fram bilder. Du kan ju kika på dem och se om ansiktet är bekant?
Citera
2023-10-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Om du googlar hans namn kommer fram bilder. Du kan ju kika på dem och se om ansiktet är bekant?

Det var så här det började. Jag städade i en för länge sedan bortglömd låda och hittade en anteckningsbok. I denna fanns namn på personer jag lärde känna i Brighton, bland annat det par jag var inneboende hos. Jag kan tänka mig att jag har antecknat deras adress någonstans. Kvinnans namn kom inte upp vid sökningar på internet. Men när jag googlade på Victor Farrant så kom denne mördare upp, och han påminner utseendemässigt om den Victor som jag bodde hos. Sista gången jag såg Victor var 1981.
Citera
2023-11-15, 14:00
Medlem
Har nu kollat i min gamla anteckningsbok. Och den adress jag bodde på i Brighton var 6 Ship Street Gardens. Detta var under sex månader i början av 80-talet. Hur kan jag få klarhet i om detta var samma adress som mördaren Victor Farrant hade?

Jag har också hittat en gammal artikel från 1996 (internetlänk) rörande gripandet där hans exfru nämns vid namn, Jasmin Vickery. Förnamnet minns jag mycket väl men efternamnet kände jag inte till. Jag träffade också vid några tillfällen Jamins mamma. Frågan är om hon inte tillhörde det övre sociala skiktet. Ni som har levt i Storbritannien vet vad jag menar.
Citera
2023-11-30, 11:56
Medlem
Vad gjorde du där borta i ett halvår?
Citera
2023-12-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vad gjorde du där borta i ett halvår?
Jag studerade engelska språket på en skola i centrala Brighton. Det var många elever på den skolan från världens alla hörn. På min kurs gick även den unga kvinna som bodde inneboende tillsammans med mig. Hennes namn var Anita och hon kom från Zürich i Schweiz. Jag har försökt att söka henne på nätet men hittar henne inte. Det kan vara så att hon har ett annat efternamn idag. Förutom studierna jobbade jag även på en lokal pub.
Citera
2024-04-20, 10:14
Medlem
Läser i media att Victor Farrant lider av cancer. Det kan leda till att han blir frisläppt från livstidsdomen.
Citera
2024-11-28, 21:53
Medlem
Nyheten att Victor Farrant avlidit i fängelset kom i våras. Citerar lite från en artikel.

Citat:
Victor Farrant, a rapist who was serving a whole-life sentence after murdering his former girlfriend, has died in prison.

The Prison Service said Farrant, 74, died at HMP Wakefield on Friday.

The children of victim Glenda Hoskins said his death had ended an "agonising two months" since they heard he was being considered for early release.

They added that everyone should "feel safer that this repeat offender psychopath will not strike again".

Farrant had been suffering from a longstanding health condition prior to his death and a coroner will now look into the cause of his death.

Jag utgår ifrån att närstående till hans offer måste känna en lättnad över att Victor Farrant aldrig hann släppas ut från fängelset.
Senast redigerad av Koloristen 2024-11-28 kl. 21:56. Anledning: raderar en mening
Citera
2026-04-13, 19:59
Medlem
Jag kommer att fortsätta dela med mig av mina minnen från min tid i Brighton.

Har sett dokumentären "Victor Farrant, The Murder Of Glenda Hoskins" på YouTube. Reportern som pratar i det klippet säger att Victor Farrant flyttade till Brighton 1983 för att börja jobba på en sandwich shop. Jag var inneboende hos paret Farrant i Brighton 1981. Hade reportern i klippet fel årtal och menade 1981?

Tror inte att paret var gifta men de levde tillsammans som ett par. Victor Farrant jobbade på en sandwich shop när jag bodde där våren 1981 men han fick ett annat jobb på någon annan typ av bar innan jag flyttade därifrån sommaren 1981.

När jag ser på olika reportage om Victor Farrant så säger man att han flyttade till Brighton 1983 men då var jag tillbaka i Sverige. Kan det ha varit en annan Victor Farrant som jag bodde hos? Hur många Victor Farrant kan det ha funnits i början av 1980-talet i Brighton som jobbade inom restaurangbranschen? Och som dessutom flyttat från Bryssel till Brighton, vilket man talar om i dessa reportage och som paret också berättade för mig. Finns det någon folkbokföring att söka på digitalt?
Citera
2026-04-15, 14:07
Medlem
Jag kan tillägga att paret Jasmine och Victor var ett vackert par. Jasmine hade långt mörkt hår, alltid sminkad och alltid klädd i tjusiga kläder. Victor var snygg, blond med ett välansat skägg.

Kommer ihåg att under de sista månaderna jag bodde där så försvann Victor Farrant typ i en veckas tid. Jasmine oroade sig för var han befann sig. När han kom tillbaka sa han att befunnit sig i någon annan stad i södra England men berättade aldrig vad han gjort, åtminstone inte för mig. Jasmine pratade med mig om att hon misstänkte att han varit med en annan kvinna, men en sådan misstanke kan ju vara lätt att få för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in