2023-11-01, 09:18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitchinawitch
Artikel bakom betalvägg i lokaltidning idag, nedan är några korta delar saxade från artikeln;

https://www.hd.se/2023-10-31/felicia...llt-aterstalld

"I förra veckan landade Felicia i Stockholm efter att ha transporterats hem med reguljärflyg, med på planet fanns en läkare och en sjuksköterska. Vården i Thailand och flygresan beräknades kosta runt 900 000 kronor och familjen vill nu tacka alla som bidragit till insamlingen."

"Hon ligger fortfarande i koma, med allvarliga hjärnskador. Nervtrådar har gått av som inte kan hitta tillbaka igen. Läkarna säger att hon inte kommer bli normal eller helt återställd igen.

[b]Fokus ligger just på att få igång kroppens muskulatur och blodcirkulation och få Felicia att vakna ur koman. En trakeostomi (ett rör i luftstrupen) har opererats in för att underlätta andningen.

– Ingen kan säga om hon kommer att kunna gå, andas och äta. Vi kan inte säga något om framtiden. Det kan ta två månader innan hon vaknar, det är ingen som vet."[/

Det jag reagerar emot är att man flyger reguljärt med en patient som är i koma och har trakeostomi inopererad. Då krävs det ju andningshjälp, ekg och hjärt lungmaskin såvitt jag begriper. Kanske någon läkare kan kommentera? Det enda man såg på bilden från flygningens var en blodtrycksmätare.

Går bra att läsa här vad som gäller om man vill vara seriös. Www.Svenskt-ambulansflyg.se

Riskera något och snåla in på ett ambulansflyg är fullständigt huvudlöst. Det funns banker som kan låna ut temporärt.
Citera
2023-11-01, 10:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcyeahyeah
Jag tror att du blandar ihop äpplen och päron här. Citatet från artikeln i HD är ju beskrivet utifrån att hon är hemma i Sverige och hur läget ser ut nu. Hon hade ingen trak inopererad i flyget tex. Sedan anser jag i allmänhet att du inte bör uttala dig om saker som du inte har en aning om. Hur fan ska du kunna avgöra vad som är bästa sätt att transportera en akut patient? Tror du inte att expertisen redan gjort den bedömningen innan de flyger hem en patient? Herregud helt sinnesjukt att ifrågasätta. Sluta upp med denna hets då den är helt obefogad. Skaffa dig ett liv istället, typ en hobby så slipper du bry dig om andra personer hela jävla tiden. Det hjälper ingen, i synnerhet inte dig själv.

Står ingenstans när trakestomin inopererades.

Sedan har jag koll på hur ambulansflyg fungerar. Och riskerna med åka reguljärt med komapatient.

Ifrågasätta har man rätt till, det är ett öppet forum.

Att de snålade in på transporten är mer än lovligt korkat. De har fått in betydligt mer än vad reguljärflyget kostade och sjukhuset. 900k.

Betalar de tillbaka överskottet? Eller går det till andra räkningar...
Citera
2023-11-01, 11:54
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Var finns dessa dokument?
Länk till alla utgifter?
https://www.gofundme.com/f/hjalp-fel...d-allt-hjalper
Citera
2023-11-01, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av dcyeahyeah
Jag tror att du blandar ihop äpplen och päron här. Citatet från artikeln i HD är ju beskrivet utifrån att hon är hemma i Sverige och hur läget ser ut nu. Hon hade ingen trak inopererad i flyget tex. Sedan anser jag i allmänhet att du inte bör uttala dig om saker som du inte har en aning om. Hur fan ska du kunna avgöra vad som är bästa sätt att transportera en akut patient? Tror du inte att expertisen redan gjort den bedömningen innan de flyger hem en patient? Herregud helt sinnesjukt att ifrågasätta. Sluta upp med denna hets då den är helt obefogad. Skaffa dig ett liv istället, typ en hobby så slipper du bry dig om andra personer hela jävla tiden. Det hjälper ingen, i synnerhet inte dig själv.

Jag mår illa är en låt av Magnus Uggla.
- Vilket många gör av denna insamling, dvs att den aldrig hade behövts eftersom pengar fanns.

Kung för en dag, är en annan låt av Magnus Uggla.
- Vilken kanske passar in på "fjanten" när överskottet av insamlingen fördelas.
Citera
2023-11-01, 13:07
Medlem
vichy6s avatar
Om man nu ska rota i folks olycka…

Betalades allt innan GFM?
Citera
2023-11-01, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Om man nu ska rota i folks olycka…

Betalades allt innan GFM?

Tydligen startar man GFM ett par dagar efter att det betalats. Man höll sedan inne med kvitton och fakturor tills att insamlingen var i hamn rent ekonomiskt, trots att det folk ville se bevis, men hade de sagt att allt var betalt så skulle givetvis inte lika mycket pengar kommit in.

Juridiskt fel, nej. MORALISKT fel, JA!
Senast redigerad av LawNumberSix 2023-11-01 kl. 13:34.
Citera
2023-11-01, 13:41
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Tydligen startar man GFM ett par dagar efter att det betalats. Man höll sedan inne med kvitton och fakturor tills att insamlingen var i hamn rent ekonomiskt, trots att det folk ville se bevis, men hade de sagt att allt var betalt så skulle givetvis inte lika mycket pengar kommit in.

Juridiskt fel, nej. MORALISKT fel, JA!

Ok. Tack för svar.

Något familjen betalat dyrt för.
Citera
2023-11-01, 15:00
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic
https://www.gofundme.com/f/hjalp-fel...d-allt-hjalper
Så, i denna länk finns det kvitton och fakturor för allt som skänktes, 900.000 kr?
Då skall allt vara frid och fröjd.

Kan någon lägga upp dessa kvitton och fakturor på en anonym site? Easy upload e dyl?
Citera
2023-11-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det jag reagerar emot är att man flyger reguljärt med en patient som är i koma och har trakeostomi inopererad. Då krävs det ju andningshjälp, ekg och hjärt lungmaskin såvitt jag begriper. Kanske någon läkare kan kommentera? Det enda man såg på bilden från flygningens var en blodtrycksmätare.

Går bra att läsa här vad som gäller om man vill vara seriös. Www.Svenskt-ambulansflyg.se

Riskera något och snåla in på ett ambulansflyg är fullständigt huvudlöst. Det funns banker som kan låna ut temporärt.

Här har du en länk till forskning/undersökning gällande att flyga hem människor med traumatiska hjärnskador med reguljärflyg. Hoppas du läser den ordentligt o lär dig ngt nytt & slutat att skuldbelägga familjen!

Trakeostomin opererades in i Sverige, se mammans uppdatering 26/10 på deras GFM sida.
”Hon har flyttats till annat rum på samma avdelning och opererat in en trakeostomi sugning för respirator och hjälp med andningen.”

http://www.itij.com/latest/news/case...er-tbi-patient
Citera
2023-11-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Står ingenstans när trakestomin inopererades.

Sedan har jag koll på hur ambulansflyg fungerar. Och riskerna med åka reguljärt med komapatient.

Ifrågasätta har man rätt till, det är ett öppet forum.

Att de snålade in på transporten är mer än lovligt korkat. De har fått in betydligt mer än vad reguljärflyget kostade och sjukhuset. 900k.

Betalar de tillbaka överskottet? Eller går det till andra räkningar...

Har kopierat kostnaderna/uträkningen från mitt eget inlägg 24/10. Det finns inget överskott!

”Har räknat ihop kostnaderna:

Sjukhus Thailand 213 600 kr

Sjuktransport hem 608 876

Summa: 822 476

Flyg för familjen summa 78 000 kr

SUMMA: 900 476 kr

Lägg därtill kostnad för advokat i Thailand som varit på polisstationen och gjort en anmälan. Detta kommer ju att bli en löpande kostnad för Felicia. Vi vet ju inte vad den summan hamnar på.”
Citera
2023-11-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Så, i denna länk finns det kvitton och fakturor för allt som skänktes, 900.000 kr?
Då skall allt vara frid och fröjd.

Kan någon lägga upp dessa kvitton och fakturor på en anonym site? Easy upload e dyl?

Det är ju bara att läsa dem?!
Här kommer iallafall en uträkning utifrån deras upplagda kvitton m.m. Kopierat från mitt inlägg 24/10.

”Har räknat ihop kostnaderna:

Sjukhus Thailand 213 600 kr

Sjuktransport hem 608 876

Summa: 822 476

Flyg för familjen summa 78 000 kr

SUMMA: 900 476 kr

Lägg därtill kostnad för advokat i Thailand som varit på polisstationen och gjort en anmälan. Detta kommer ju att bli en löpande kostnad för Felicia. Vi vet ju inte vad den summan hamnar på.”
Citera
2023-11-01, 20:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pype
Här har du en länk till forskning/undersökning gällande att flyga hem människor med traumatiska hjärnskador med reguljärflyg. Hoppas du läser den ordentligt o lär dig ngt nytt & slutat att skuldbelägga familjen!

Trakeostomin opererades in i Sverige, se mammans uppdatering 26/10 på deras GFM sida.
”Hon har flyttats till annat rum på samma avdelning och opererat in en trakeostomi sugning för respirator och hjälp med andningen.”

http://www.itij.com/latest/news/case...er-tbi-patient

Skribenten talar i egen sak. Här står det ” Our recommendation was for a dedicated air ambulance flight from the UAE to the Philippines. However, the cost was prohibitive, and the family could only afford a commercial flight stretcher option.

Sedan glömmer han infektionsrisken när man åker med andra passagerare. En komapatient har sämre motståndskraft mot infektioner.
Och att med ambulansflyg går resan direkt på 45000 ft höjd, långt över komersiella trafikplan. Så man spar tid, undviket luftgropar. Och ett ambulansplan har mer utrustning ombord än bara ett utrymme bakom ett skynke. Sist, men inte minst så håller ett dedicerat plan lufttrycket på marknivå, vilket innebär mindre hjärnskador vid förändrat kabintryck.

Inget jag skulle snålat in på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in