2023-10-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Återigen - flera av postarna här har också bidragit till insamlingen.
Andra har bekanta och släktingar som gjort det.

Om man går ut i tidningsartiklar att man behöver 1,3 miljoner och startar ett GFM-konto med uppgifter om vad som hänt och till vad dessa pengar behövs - ja då är det väl fullkomligt SJÄLVKLART att den som gör så också lägger ut underlag. Så alla som donerat kan se att det betalats sjukhusräkning och köpt flygtransport hem för pengarna. Helst också kopia av polisanmälan på att olyckan har skett.

De allra flesta av de > 4000 personer som donerat vill inte att deras pengar ska gå till något annat än det familjen uppgav att pengarna behövdes till och att det familjen påstår har hänt också verkligen hänt.

Inte till någon misslyckad eller lyckad skönhetsoperation, inte betala knarkskulder eller andra skulder, inte till den bedrägeridömde pojkvännen och inte till något som kanske skadat Felicia men av helt andra orsaker.

Man vill helt enkelt inte känna sig lurad. De har sålt en story och folk har köpt och betalat.

Jag köper det! Men proportionerna som folk går igång på här är orimliga, till 99% säkerhet är tjejen allvarligt skadad och kommer aldrig ha ett normalt liv igen på grund av hjärnskadorna hon fått i olyckan. Skulle det här visa sig vara en bluff kommer det bli bland det mest osmakliga några svenskar någonsin gjort, men vänta in resultatet innan man hoppar på folk i sin sorg? Tycker inte att jag är för ”naiv” här.
Citera
2023-10-23, 22:17
Medlem
Dom anhöriga skulle ju kunna släcka hela den här cirkusen med ETT inlägg. Istället sitter dom och raderar folks kommentarer.

Varför?
Citera
2023-10-23, 22:17
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Håller på att läsa dom länkarna jag fick som svar på mitt inlägg.
Har precis bara börjat dock.
Det jag letar efter i första hand är om hon är skadad överhuvudtaget?
Är hon skadad och faktiskt behövde hjälp att komma till Sverige så kan jag förstå att familjen inte informerat om hur hon försörjt sej.
Det har ju inte med saken att göra imo.
Men är det bedrägeri det är frågan om är det en annan femma.

Dom (familjen) hade ju inte behövt dra till med backpacking Tveksamt att hon kunnat försörja sig på OF/Tiktok/IG, men jag har faktiskt ingen aning om det.

Det har inte kommit fram några konkreta bevis för att det hänt någon olycka. Jag tvivlar inte på att det hänt något, men familjen mörkar vad, vilket gör det mer märkligt.

Det kan vara vad som helst. Grov misshandel, olycka, överdos, operation som gått snett, you name it.
Citera
2023-10-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Jag köper det! Men proportionerna som folk går igång på här är orimliga, till 99% säkerhet är tjejen allvarligt skadad och kommer aldrig ha ett normalt liv igen på grund av hjärnskadorna hon fått i olyckan. Skulle det här visa sig vara en bluff kommer det bli bland det mest osmakliga några svenskar någonsin gjort, men vänta in resultatet innan man hoppar på folk i sin sorg? Tycker inte att jag är för ”naiv” här.

Som sagt, ett bevis hade strypt tråden, det kommer inga, sen att familjen det handlar om går på attack tyder på att något döljs
Citera
2023-10-23, 22:20
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
DJ Snuff's fru svarar dessutom i tråden. Helt sjukt
Hur mår frun egentligen? Hon kan omöjligt vara vid sina sinnes fulla bruk. Vad betyder ens den här meningen:
"Om vi nu är så patetiska, konstigt och fega jävlar varför lägger du så mycket energi på oss"?
Citera
2023-10-23, 22:24
Medlem
-Herr-flick-s avatar
Ingen som känner någon journalist som älskar att "gräva " och få fram bevis ? typ på Sveriges Radio eller Uppdrag granskning ? finns ju endel program i P1 som nystar upp saker och få fram sanningen
Citera
2023-10-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Håller på att läsa dom länkarna jag fick som svar på mitt inlägg.
Har precis bara börjat dock.
Det jag letar efter i första hand är om hon är skadad överhuvudtaget?
Är hon skadad och faktiskt behövde hjälp att komma till Sverige så kan jag förstå att familjen inte informerat om hur hon försörjt sej.
Det har ju inte med saken att göra imo.
Men är det bedrägeri det är frågan om är det en annan femma.

Man kan förstå om familjen vill få hem henne oavsett vad. Men det är en helt annan femma om man lurar godtrogna läsare att donera pengar till ngt - som sen visar sig vara ngt annat. Familjen HAR ju pengar så varför inte bara ta hem henne i all tysthet? Då slipper man kravet om redovisning också..

Om dottern exempelvis har tagit överdos - hur många skulle ha tyckt synd om henne och velat pröjsa hennes hemfärd?

Eller om hon har kört motorcykeln utan körkort och under drogpåverkad och utan försäkring?

Familjen tycks ju inte ha varit särskilt engagerad i dotterns liv om de inte visste om drogerna, Kronofogden, kriminaliteten, utskrivningen ur Sverige, den kriminella pojkvännen, den avsaknade försäkringen etc.

Eftersom de ändå MÅSTE ha vetat om den särskilda adressen, då måste de också ha vetat att dottern inte kunde ha någon hemförsäkring och därmed reseförsäkring..

Hur kan man tillåta sitt barn åka/bo utomlands utan giltig sjuk-/olycksfallsförsäkring? 😮
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Herr-flick-
Ingen som känner någon journalist som älskar att "gräva " och få fram bevis ? typ på Sveriges Radio eller Uppdrag granskning ? finns ju endel program i P1 som nystar upp saker och få fram sanningen

En användare har hört av sig till uppdrag granskning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Mamman kan ju inte kritisera sin dotter för val av partner när hon själv gifte sig med en kriminell och skaffade barn med honom.

Om sen även morbror finns i registret, då är det inget under att dottern även gör det.

Man använder hellre andras pengar än sina egna - som skrevs här 🤓

Well, time will tell. As I said 😙

Ett under att Susanna saknar domar. Men det har hon nog så fint ordnat nu på egen hand.
Citera
2023-10-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Well, time will tell. As I said 😙

Ett under att Susanna saknar domar. Men det har hon nog så fint ordnat nu på egen hand.

Känns som du sitter där med ett ess i skjortärmen
Citera
2023-10-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara

Intressant.

Du är inte naiv, du har nog bara otur när du tänker.
Citera
2023-10-23, 22:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Har inte du gissat klart? Ditt beteende är avskyvärt, det står ju klart och tydligt att det är familjen som stoppat. Du greppar minsta halmstrå att kasta skit på familjen. Sitt lugnt i båten och ge dem en vecka eller två, har det inte klarlagts då kan du börja kasta skit.

För en gångs skull tycker jag att det är trist att Flashback håller så hårt på integriteten, med dina 124 inlägg ligger du i topp av drevarna och skulle lätt kunna vänta dig en förtals anmälan.

coli 124
Jaay 108
stayboosted 90

Tycker du ska tänka efter lite vad du skriver.

Ingen kastar någon skit på familjen här - att diskutera och gräva är inte att kasta skit.
Det är Flashbacks grundfunktion.

Anhöriga till Felicia - morbror och mor - har gjort väldigt mycket fullkomligt fel i kommunikationen runt denna händelse.
Att morbrodern uppger sig vara yrkesmässig ”kommunikations expert” är uppseendeväckande och obegripligt sett till hans agerande och vad som hänt.

Om man tigger pengar för en person som har så många lik i lasten som Felicia visat sig ha måste man kunna kriseliminera och vara väldigt snabb på att lägga ut fakta på det man uppgett.
Annars finns det stor risk att lasten med allt ljusskyggt bubblar upp och skapar stora tvivel hos folk.

Även om det skulle visa sig att vartenda ord de sagt om olyckan, sjukhusvistelsen och hemtransporten är helt sant - är beteendet att inte svara på vänliga undringar, att bli arg, blocka donatorer, hota och bete sig fullkomligt oacceptabelt. Så beter man sig inte mot folk som skänkt av sina sparpengar.

Anhöriga här har helt enkelt med sitt eget agerande hamnat i fokus för granskning och spekulationer.
De har dragit på sig eld på grund av sitt fullkomligt felaktiga bemötande när folk börjat undra och efterfråga bevis.

I stället bör någon som fått så mycket pengar till skänks vara artig, tacksam, svara vänligt och posta lite bilder och kopior på underlag allt eftersom. Det är vad folk förväntar sig.

Precis det som görs på de flesta andra GFM-konton för insamlingar vid olyckor och sjukdom.
Andra som skapat insamlingskonton med önskan om ekonomisk hjälp har betett sig på helt annorlunda sätt:

1. de uppger oftast hur de själva först försökt få ihop pengarna, skuldsatt sig, sålt av, lånat på huset men inte nått ända fram. Därför söker de bidrag för det som återstår.
2. De bemöter givarna artigt och vänligt.
3. de uppdaterar med verifikat vart pengarna gått, framför allt när det efterfrågas.
4. På slutet gör de ofta en sammanfattning hur det gick och hur den sjuke kom hem, opererades och mår idag.

Ta en titt på hur andra GFM-konton har sett ut över tid och fundera över varför kontot skapat av dessa anhöriga för Felicias insamling - som är på ett väldigt mycket högre belopp än de flesta andra - ser så annorlunda ut.
Senast redigerad av coli 2023-10-23 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in