Citat:
Ursprungligen postat av
Selma0404
Tack för er input. Som jag förstår är det väldigt olika hur lång tid det tar. Är lite ovan vid sådana situationer då jag sällan behövt anlita veterinär som hundägare. Med denna hunden var det besök fyra under 12 år. Han fick en spruta Liberala som fungerade fick en mycket rörligare o piggare hund, sen att han fortfarande är vinglig o kosar en baktass under sig det är ju ganska självklart. Men han mår mycket bättre, sen blir det ju inte några super långa promenader o någon längre lek men han är ju trots allt 12 år o en stor hund.
Vi får hoppas på att det dröjer ett tag till.
Haft hund med L7S1. Hon opererades vid 7 år och levde till 14. Då din hund är så gammal överväger du troligen inte operation. Det du gör nu är att stärka stödjande muskulatur samt smärtlindra. Hunden är redan 12 så det finns ju inte massor med tid i vilket fall som helst, men lite extra arbetsinsats kan definitivt göra mycket skillnad i framför allt livskvalitet!
Det finns rehab som behandlar med laser, träning på vibrationsplatta etc, men det är dyrt och det du kan göra gratis har oftast lika bra resultat. Jag gick med min hund till troligen Sveriges bästa djursjukgymnast (sysslar med forskning etc, dvs vetenskapligt klarsynt). Dessa rekommendationer har jag och många andra med samma problem fått:
- Om du har ersättning för rehab på försäkringen, använd det för några gångers vattentrask.
- Se till att hunden GÅR minst 15-20 min i sträck varje dag. Dvs skrittar. Helst långsamt och kontrollerat i koppel, utan stopp och nospauser. Gärna i högt gräs/lingonris/lite snö som gör att hunden måste lyfta tassarna lite och engagera kroppen och alla fyra benen lite mer än på slät mark. Förhindra passgång. Det låter trist men du kommer nog märka att hunden blir trött. Det kan låta som en meningslös aktivitet men min hund lade snabbt på sig flera cm muskulatur i bakbenen, och därtill jämnare på båda sidor.
- Undvik pinnkastning och vilda rörelser (duh...)
- Ett par ggr varje dag, till exempel vid matning, lyft hundens tassar från golvet en i taget. Håll ett par sek i början, sen upp till 10-15 sekunder. Se till att hunden står ordentligt med "en tass i varje hörn" först. Låt hunden sköta balansjobbet, utan att justera de andra tassarna för att kompensera och utan att lägga vikten i din hand. Beröm hundens försök! Efterhand lyfter du en fram- och baktass diagonalt samtidigt. Det är jättesvårt i början, men hunden blir snabbt starkare. Till slut (och med bra belöning) står de som proffs på två ben i tio sekunder. I början vill du känna/se de riktigt små musklerna i kroppen jobba. Efter ett tag när hunden blivit starkare märker du nästan ingenting! Att träna upp de små musklerna gör att ryggen är mer skyddad från belastning.
- Skaffa en bra klövjeväska. Använd den 20 minuter var tredje dag, varken mer eller mindre. Låt hunden skritta med den. Börja tomt, lasta därefter försiktigt mer och mer, jämnt på båda sidor.
Fortsätt med Librelan och diskutera även antiinflammatoriskt med veterinär. Antingen daglig dos eller vid behov. En gammal hund ska inte behöva ha ont. Även om t ex Metacam kan slita på magen och organ så hellre en hund som är smärtfri i ett år i slutet av livet, än en hund som lider i två år. Det ska vara värt att leva också...
Önskar dig och din hund allt gott!