2023-10-13, 13:14
Bannlyst
Är det inte mäktigt hur vissa väljer att ge sina tillgångar till en vän istället för sin egen familj?

https://www.hant.se/noje/lasse-krone...sberg/10009769

Antar att dom fått något också, men hur pass mycket pengar tror flashback detta handlar om?
Citera
2023-10-13, 13:20
Medlem
TheGretaResets avatar
Det 'r väl snarare ett symptom på våra trasiga familjeförhållanden?

Han har varit gift med Laila Oldsberg och Monica Oldsberg samt sambo med Gunilla Knutsson och Pauline Wood. Ingvar Oldsberg var från 2016 fram till sin död förlovad med hotelldirektören Maria Sandeblad. Han fick tre barn

Det var väl ett sätt att göra barnen arvlösa?

– Det har varit jobbigt för farsan, självklart, han har varit mycket sjuk och nedstämd och lite så där. Men det positiva i det hela är att han och jag återknöt kontakten, berättar sonen Staffan Oldsberg.

Det här är ingen kritik mot Ingvar. Mina egna familjeförhållanden är minst lika dåliga och ett tecken i tiden.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-10-13 kl. 13:29.
Citera
2023-10-13, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det 'r väl snarare ett symptom på våra trasiga familjeförhållanden?

Han har varit gift med Laila Oldsberg och Monica Oldsberg samt sambo med Gunilla Knutsson och Pauline Wood. Ingvar Oldsberg var från 2016 fram till sin död förlovad med hotelldirektören Maria Sandeblad. Han fick tre barn

Det var väl ett sätt att göra barnen arvlösa?

Det stämmer ändå.

Hur pass mycket pengar tror du han fick då?
Citera
2023-10-13, 13:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowRocket
Är det inte mäktigt hur vissa väljer att ge sina tillgångar till en vän istället för sin egen familj?

Antar att dom fått något också, men hur pass mycket pengar tror flashback detta handlar om?
Nä, inte märkligt om Lasse fick en del av arvet.
Mer märkligt att man bara ger till sin egen familj om man har någon person utanför familjen man har nära relation till.
Beroende på hur mycket det rör sig om och vilka behov som finns hos respektive.
Citera
2023-10-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowRocket

Totalt hade han väl 30 mille gissar jag. Jag var där på Orust och spelade tennis - Oldsbergs Open - inofficiellt sm för 13-åringar. Han bjöd alla deltagare - 8 bästa i landet - plus föräldrar och syskon på turnering, fest och boende på Stenungsbaden. Vilket sommarstuga. Bara det var väl värt 15 mille.
Kronor fick nog en miljon så det gick ju ingen nöd på barnen.
Citera
2023-10-13, 14:00
Medlem
Oldsberg och Kroner är väl gamla vänner och Kriner har väl haft vissa ekonomiska bekymmer om jag inte minns fel. Är väl inte så märkligt att man väljer att testamentera bort en del till vänner man bryr sig om?
Citera
2023-10-13, 15:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Oldsberg och Kroner är väl gamla vänner och Kriner har väl haft vissa ekonomiska bekymmer om jag inte minns fel. Är väl inte så märkligt att man väljer att testamentera bort en del till vänner man bryr sig om?
Låter underbart och så slipper man tanken på att de giriga barnen ska slåss om förälderna ihopsparade förmögenhet efter döden.

Om alla som ärvde först måste göra gott för den man ärver från skulle prioriteringen av föräldrar och Vänlighet öka rejält i Sverige.

Jag kommer enbart att ge mina pengar 100M till de barnbarn vars föräldrar visat mig vänlighet omsorg och omtanke. Vet dock inte hur jag ska berätta denna nyhet för mina 5 barn. Troligen bryr de sig inte heller, nästan alla är ganska rika i Sverige nuförtiden och arv är nästan bara besvärligt.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-10-13 kl. 15:09.
Citera
2023-10-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Låter underbart och så slipper man tanken på att de giriga barnen ska slåss om förälderna ihopsparade förmögenhet efter döden.

Om alla som ärvde först måste göra gott för den man ärver från skulle prioriteringen av föräldrar och Vänlighet öka rejält i Sverige.

Jag kommer enbart att ge mina pengar 100M till de barnbarn vars föräldrar visat mig vänlighet omsorg och omtanke. Vet dock inte hur jag ska berätta denna nyhet för mina 5 barn. Troligen bryr de sig inte heller, nästan alla är ganska rika i Sverige nuförtiden och arv är nästan bara besvärligt.

Krävs lite trixande för att göra bröstarvingar arvlösa (som du säkert vet)
Citera
2023-10-13, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow

Hört talas om laglott?
Citera
2023-10-13, 16:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Hört talas om laglott?
Exakt, man måste ge bort pengarna innan man dör. Så det enda som stoppar min plan är att jag inte kan förutse min död. T.ex om någon tar livet av mig.

Rent känslomässigt är det dessutom överlägset att ge bort pengarna för den som ger och får. När man är död spelar ingenting roll.
Citera
2023-10-13, 16:52
Medlem
whack-a-moles avatar
Oldsberg brände väl alla sina pengar på Baldersnäs, som för övrigt var en väldigt trevlig upplevelse som gäst.
Men Oldsberg investerade mycket pengar i det projektet. Tror det slutade med konkurs.
Citera
2023-10-13, 20:21
Medlem
Tjoflos avatar
Med rätt kontakter kan man göra alla med arvslott arvlösa. Det enda som inte går att gömma är bostäder och bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in