Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Vad har detta i en tråd där vi diskuterar israeliska krigsbrott att göra? Händelsen du refererar till är ju vad jag förstår av din beskrivning inte något som direkt kan lyftas fram som ett krigsbrott? Är väl mer en illustration av att israelisk militär är ganska trigger-happy på sin höjd. Vilket ju inte är nån nyhet.
Varför menar du att det inte är ett krigsbrott när israelisk polis eller militär skjuter en arab som uppträder suspekt vid en vägspärr? Av de psykiatriska patienter, kommunister, islamister och nyfascister som befolkar judehatartrådarna har jag fått lära mig att detta är ett solklart krigsbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Jag har inte läst så många borgerliga/liberala ledarskribenter kommenterat hur Israel med bulldozers grävt upp tusentals olivträd och plöjt sönder jordbruksmark - dvs sånt man gör som den del av en etnisk rensning för att förhindra framtida liv i ett områden för en grupp människor. Etnisk rensing och folkfördrivning, det brukar väl anses som ett no-no i internationell krigsrätt va?
Allt kan ju inte direkt bortförklaras med att man jagar Hamas.Speciellt inte som det finns ett flertal uttalanden från medlemmar i knesset om hur man på riktigt ser fram emot att bygga om gaza till nån sorts badsemester-location för israeler.
Har du några exempel?
I område C är det vanligt att araber börjar odla upp mark som inte är deras och då är det naturligtvis helt okej att bulldozra ner odlingen. Ibland behöver man även åtgärda odlingar för att anlägga buffertzoner, minröja osv. Men eftersom du inte ger några exempel är det svårt att bemöta dig i sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dollmen
Har man kommit fram till HUR gränsen stod vidöppen 7oktober ? Världens mest bevakade gräns. Å länge utan att någon dök upp ? Skumt 🤔 Har ej följt tråden ☹️
Gränsen stod inte vidöppen. Hårda strider utkämpades längs med gränsen. Däremot har det framkommit att Aman och Shin bet misslyckades med att vidta adekvata åtgärder baserade på det underrättelsematerial som ändå fanns.
En stor del av gränsskyddet bestod för övrigt av sensorer och kamerastyrda kulsprutor. Hamas lyckades slå ut kamerorna med drönare och operatörerna som satt i ledningscentraler blev därmed blinda och kunde inte använda kulsprutorna.
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta och det ligger ingen konspiration bakom.