2026-06-17, 11:53
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
visar den verklighet polis och militär som bemannar checkpoints i Judéen och Samarien verkar i. Det går inte att dra några slutsatser alls av det fall du nämner mer än att det kommer utredas av israeliskt rättsväsende, precis som svenskt rättsväsende utredde dödandet av Eric.

Vad har detta i en tråd där vi diskuterar israeliska krigsbrott att göra? Händelsen du refererar till är ju vad jag förstår av din beskrivning inte något som direkt kan lyftas fram som ett krigsbrott? Är väl mer en illustration av att israelisk militär är ganska trigger-happy på sin höjd. Vilket ju inte är nån nyhet.
Senast redigerad av st33r 2026-06-17 kl. 12:00.
Citera
2026-06-17, 11:59
Medlem
st33rs avatar
Jag har inte läst så många borgerliga/liberala ledarskribenter kommenterat hur Israel med bulldozers grävt upp tusentals olivträd och plöjt sönder jordbruksmark - dvs sånt man gör som den del av en etnisk rensning för att förhindra framtida liv i ett områden för en grupp människor. Etnisk rensing och folkfördrivning, det brukar väl anses som ett no-no i internationell krigsrätt va?

Allt kan ju inte direkt bortförklaras med att man jagar Hamas.Speciellt inte som det finns ett flertal uttalanden från medlemmar i knesset om hur man på riktigt ser fram emot att bygga om gaza till nån sorts badsemester-location för israeler.
Citera
2026-06-17, 12:30
Medlem
Dollmens avatar
Har man kommit fram till HUR gränsen stod vidöppen 7oktober ? Världens mest bevakade gräns. Å länge utan att någon dök upp ? Skumt 🤔 Har ej följt tråden ☹️
Citera
2026-06-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vad har detta i en tråd där vi diskuterar israeliska krigsbrott att göra? Händelsen du refererar till är ju vad jag förstår av din beskrivning inte något som direkt kan lyftas fram som ett krigsbrott? Är väl mer en illustration av att israelisk militär är ganska trigger-happy på sin höjd. Vilket ju inte är nån nyhet.

Varför menar du att det inte är ett krigsbrott när israelisk polis eller militär skjuter en arab som uppträder suspekt vid en vägspärr? Av de psykiatriska patienter, kommunister, islamister och nyfascister som befolkar judehatartrådarna har jag fått lära mig att detta är ett solklart krigsbrott.

Citat:
Jag har inte läst så många borgerliga/liberala ledarskribenter kommenterat hur Israel med bulldozers grävt upp tusentals olivträd och plöjt sönder jordbruksmark - dvs sånt man gör som den del av en etnisk rensning för att förhindra framtida liv i ett områden för en grupp människor. Etnisk rensing och folkfördrivning, det brukar väl anses som ett no-no i internationell krigsrätt va?

Allt kan ju inte direkt bortförklaras med att man jagar Hamas.Speciellt inte som det finns ett flertal uttalanden från medlemmar i knesset om hur man på riktigt ser fram emot att bygga om gaza till nån sorts badsemester-location för israeler.

Har du några exempel?

I område C är det vanligt att araber börjar odla upp mark som inte är deras och då är det naturligtvis helt okej att bulldozra ner odlingen. Ibland behöver man även åtgärda odlingar för att anlägga buffertzoner, minröja osv. Men eftersom du inte ger några exempel är det svårt att bemöta dig i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Har man kommit fram till HUR gränsen stod vidöppen 7oktober ? Världens mest bevakade gräns. Å länge utan att någon dök upp ? Skumt 🤔 Har ej följt tråden ☹️

Gränsen stod inte vidöppen. Hårda strider utkämpades längs med gränsen. Däremot har det framkommit att Aman och Shin bet misslyckades med att vidta adekvata åtgärder baserade på det underrättelsematerial som ändå fanns.

En stor del av gränsskyddet bestod för övrigt av sensorer och kamerastyrda kulsprutor. Hamas lyckades slå ut kamerorna med drönare och operatörerna som satt i ledningscentraler blev därmed blinda och kunde inte använda kulsprutorna.

Det finns hur mycket som helst att läsa om detta och det ligger ingen konspiration bakom.
Citera
2026-06-17, 12:56
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:

Inget heller om att de nu i praktiken tagit över Hebron helt, vilket blir ett krigsbrott när de sakta men säkert får bort befolkningen ur staden. De genomför razzior där de skjuter hej vilt omkring sig för att skrämma de boende palestinierna till att fly. Igår blev en 15 årig flicka skjuten i en sådan razzia i Hebron.

Detta är alltså i Västbanken, inte Gaza.
Citera
2026-06-17, 13:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

För att det inte förekommer i samma utsträckning som det påstås. Det begås fyra gånger fler brott från den palestinska befolkningen som från den judiska.
Citera
2026-06-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det inte förekommer i samma utsträckning som det påstås. Det begås fyra gånger fler brott från den palestinska befolkningen som från den judiska.

Länka gärna en källa när du kommer med såna påståenden. Jag hittar inget vid en sökning kring att palestinier skulle förstöra 4 gånger fler israeliska olivträd än vice versa eller att palestinier systematiskt förstör israelisk odlingsmark.
Citera
2026-06-17, 13:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Länka gärna en källa när du kommer med såna påståenden. Jag hittar inget vid en sökning kring att palestinier skulle förstöra 4 gånger fler israeliska olivträd än vice versa eller att palestinier systematiskt förstör israelisk odlingsmark.

Lustigt att du kräver källa men kan skitposta påståenden om allt möjligt utan vidare. Berätta exakt hur många olivträd som "judarna" förstört för "palestinerna". Jag vet precis hur artikeln som ni brukar posta ser ut, jag vet vilka författarna är, jag vet vilka personer som är med på bilderna och variationer av den artikeln har postats hundratals gånger bara sen 7e oktober.
Citera
2026-06-17, 13:30
Medlem
Citat:
Lustigt att du kräver källa men kan skitposta påståenden om allt möjligt utan vidare. Berätta exakt hur många olivträd som "judarna" förstört för "palestinerna". Jag vet precis hur artikeln som ni brukar posta ser ut, jag vet vilka författarna är, jag vet vilka personer som är med på bilderna och variationer av den artikeln har postats hundratals gånger bara sen 7e oktober.

Länka till kolla för ditt påstående istället för att försöka avleda.
Citera
2026-06-17, 13:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Länka till kolla för ditt påstående istället för att försöka avleda.

https://english.wafa.ps/Pages/Details/116647
https://data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5?locations=PS
https://statistics.btselem.org/en/all-fatalities/by-date-of-incident?section=overall&tab=overview

Klart och tydligt att det israeliska våldet är en piss i Mississippi i sammanhanget.
Senast redigerad av Melange5738 2026-06-17 kl. 13:45.
Citera
2026-06-17, 14:06
Medlem
Citat:
https://english.wafa.ps/Pages/Details/116647
https://data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5?locations=PS
https://statistics.btselem.org/en/all-fatalities/by-date-of-incident?section=overall&tab=overview

Klart och tydligt att det israeliska våldet är en piss i Mississippi i sammanhanget.

Där står ju att 11548 palestinier dödas av israeler och 378 israeler dödas av palestinier i de ockuperade territorierna.
Citera
2026-06-17, 14:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Där står ju att 11548 palestinier dödas av israeler och 378 israeler dödas av palestinier i de ockuperade territorierna.

Men det inkluderar terrorister. Du skulle kolla på listan över de civila palestinierna som dödats av civila israeler vs de civila israeler som dödats av palestinier.

Vilka har mördat flest palestinier? Svar: palestinier.
Vilka har mördat flest israeler? Svar: palestinier.
Vilka har mördat flest utländska medborgare i "Palestina"? Svar: palestinier.
Vilka har mördat flest utländska medborgare i Israel? Svar: palestinier.

Oavsett vilken kategori du tittar på så står palestinierna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in