2023-10-13, 11:17
Medlem
Lyktstolpar måste avvecklas... livsfarligt...

Nya med drönarna som lyser !
Byta med drönare när det behövs!

Drönare väger 1 kg. Lyktstolpe väger 450 kg.

Kvinnas öde avlidit med lyktstolpe...

R.i.p. Jag beklagar sorgen.
Citera
2023-10-13, 11:19
Medlem
Det är en osannolik otur. Hade hon stått en meter åt sidan hade hon klarat sig och kanske bara blivit chockad, säger polisens presstalesperson Mats Öhman och fortsätter:

– Under mina 47 år som polis har jag aldrig varit med om något liknande, visst kan bilar köra in i stolpar, men jag har aldrig varit med om att utgången blir så här.

Vet ni om bilen som körde in i skylten hade hög fart?

– Nej, skulle en bil som väger över ett ton med hög fart köra in i en skylt skulle den inte vika sig så lite. Man ser ju på bilden att den bara vikt sig ungefär 45 grader, säger Mats Öhman.

Bilen och skylten som träffade kvinnan är tagna i beslag för teknisk undersökning. Polisen rubricerar utredningen som vållande till annans död, men ingen har delgivits misstanke.
Citera
2023-10-13, 12:22
Medlem
slafsits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Intressant att polisen nämner att det inte är några "farter" på parkeringen.
En av de farligaste parkeringarna i stan, tycker jag själv som bilist och gångtrafikant.

Generellt dålig koll på utfartsregeln från dem som ska ut från sin parkering och man kör onödigt hög fart när man ska in och ut från parkeringsområdet.

Därmed inte förvånad att en olycka har inträffat där.

Minns jag helt fel eller är inte den vägen som går rakt igenom enkelriktad? Händer alldeles för ofta att folk kommer i full fart åt motsatt hål (riktning mot CircleK så att säga). Kanske det som fått föraren att väja in i stolpen?
Citera
2023-10-13, 12:23
Medlem
Molekyl3ns avatar
Höjden av otur fy fan!
Dagen FÖRE fredagen den 13:e - that's a sign
Citera
2023-10-13, 13:07
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slafsit
Minns jag helt fel eller är inte den vägen som går rakt igenom enkelriktad? Händer alldeles för ofta att folk kommer i full fart åt motsatt hål (riktning mot CircleK så att säga). Kanske det som fått föraren att väja in i stolpen?

Rimligen är det väl inte enkelriktat på området men det råder infartsförbud från Biltema/Möllerbil hållet och därmed blir det ett naturligt flöde.

Men det är många gånger man har fått slå stopp för att någon svänger ut från parkeringarna och inte tittar sig runt omkring eller rent av tränger sig ut på grund av stressen. Gångtrafikanterna springer med sina kundvagnar framför bilarna mm.

Så föraren har förmodligen undvikit en krock på området och olyckligt kört in i stolpen istället och träffat kvinnan.

Tragisk olycka, men som sagt jag undviker Maxi av en anledning.
Citera
2023-10-13, 13:16
Medlem
Folk kör som hakningar där. Pratar i mobil/fipplar på telefonen, lyssnar på hög musik, röker, använder i stort sett aldrig blinkers, har inte koll på högerregeln osv. Ett under att det inte sker olyckor där varje dag.
Citera
2023-10-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Lyktstolpar måste avvecklas... livsfarligt...

Nya med drönarna som lyser !
Byta med drönare när det behövs!

Drönare väger 1 kg. Lyktstolpe väger 450 kg.

Kvinnas öde avlidit med lyktstolpe...

R.i.p. Jag beklagar sorgen.

En lyktstople väger absolut inte 450 kg. Kanske mellan 30-50 kg beroende på storlek.
Citera
2023-10-13, 13:26
Medlem
slafsits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Rimligen är det väl inte enkelriktat på området men det råder infartsförbud från Biltema/Möllerbil hållet och därmed blir det ett naturligt flöde.

Men det är många gånger man har fått slå stopp för att någon svänger ut från parkeringarna och inte tittar sig runt omkring eller rent av tränger sig ut på grund av stressen. Gångtrafikanterna springer med sina kundvagnar framför bilarna mm.

Så föraren har förmodligen undvikit en krock på området och olyckligt kört in i stolpen istället och träffat kvinnan.

Tragisk olycka, men som sagt jag undviker Maxi av en anledning.

Såg nu på google maps att det är målade färdriktningspilar i asfalten och andra änden av vägen är endast utfart. Men som du säger kan det mycket väl vara kunder som yrar runt.
Citera
2023-10-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
En lyktstople väger absolut inte 450 kg. Kanske mellan 30-50 kg beroende på storlek.

och några extra kg blir det när stolpen kommer med kraft dessutom
Citera
2023-10-13, 13:37
Medlem
Stackars kvinna.. Snacka om att vara på fel plats vid fel tidpunkt. Vet någon vem kvinnan var?
Citera
2023-10-13, 13:41
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Folk kör som hakningar där. Pratar i mobil/fipplar på telefonen, lyssnar på hög musik, röker, använder i stort sett aldrig blinkers, har inte koll på högerregeln osv. Ett under att det inte sker olyckor där varje dag.

Intressant. Så högerregeln gäller inne på området?

Så om jag kör ut med nosen mot Maxi och ämnar att svänga ut vänster mot utfarten så är det högerregeln som gäller?

Och om jag kommer från motsatt håll är det också högerregeln som gäller? Det vill säga jag förväntar mig att bli utsläppt.

Jag är upplärd med att kommer man från en parkering så är det utfartsregeln som gäller. Det vill säga jag har väjningsplikt mot korsande trafik och kan svänga ut om det är tomt eller med ett visst samspel med trafikanterna.

Man lär sig alltid något nytt på FB.
Citera
2023-10-13, 13:43
Medlem
https://www.flashback.org/leave.php?...iUCu1a8jE33hXA

Bilden som redan postats i tråden. Visar tydligt aktuell stolpe samt att det är rätt trångt på platsen. Att råka klippa stolpen med höger fram del med bilen vid möte där fokus ligger på mötande bil, känns inte så osannolikt. Bara en osannolik otur att kvinnan befann sig just där och då. Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in