Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Ja så är det nog. Att vara lyckligt gift slår nog ungkarlslivet när det gäller lycka och välbefinnande.
Jag skrev i en annan tråd nyligen att jag läst att hos babianer så hade alfahannarna högre nivåer av stress i kroppen jämfört med hannar som hade lägre status. Det kostar att ligga på topp, det är positivt för genspridningen men samtidigt stressigt.
Jag gissar att datan emanerar från neurobiologen Robert Sapolskys forskning på stress hos babianer (han och hans bok
Determined är för övrigt mycket aktuell i ämnet fri vilja).
Jag har för mig att mest stressade är hanarna i det rangmässiga mellanskiktet.
Babianer är promiskuösa, så även om hanar med hög rang har reproduktiva fördelar så innebär det inte "ensamrätt" på kopulationer. Honorna är därtill en maktfaktor, i gruppen är de alla nära släkt med varandra med starka band och en egen hierarki, medan hanarna vandrar in i gruppen utifrån.
Men visst är det så att det sliter våldsamt på hanar i arter med hård reproduktiv konkurrens och i sådana har hanar betydligt kortare livslängd än honor. Ett ytterlighetsexempel är elefantsälar där några få procent av hanarna står för nästan alla kopulationer. Dessa slåss för att behålla sin ställning och harem den korta tid det är möjligt och sedan är det slut. De flesta hanar vandrar i dessa harems utmarker och kan väl på sin höjd försöka att snika sig till en befruktning om de inte har kapacitet att utmana någon alfahane.
Då innebär det nog en högre grad av allmänt välbefinnande att vara korp och leva i ofta livslång (social) monogami med mycket starka band.
Hanar i arten människa kan, eller har kunnat, "välja" strategi lite grand.
Blev visst OT.