Citat:
Ursprungligen postat av
fellowvessel
Nu i okt 2023 säger de att regionerna går back, 15-20 miljarder och kommer gå ännu mer back följande år.
Jag kan i princip ingenting om ekonomi personligen men ibland är jag rätt skärpt.
Här nedan är några idéer som jag har, fyll gärna på med mer.
1. Gör det gratis att ta patent (det här skulle kunna dra in många många miljarder)
2. sluta med invandring, stäng gränserna. de skickar "hem" det mesta & det mesta är "social turism"
som till och med Göran Persson varnade för.
3. Förstatliga massor med företag, Telia, Volvo osv där hela vinsten går till statskassan.
4. Legalisera cannabis, till och med ett land som Kanada har legaliserat och tjänat miljarder på det.
5. Lönetak inom statlig förvaltning. Ingen ska tjäna mer än 40 tusen inte ens statsministern, nu finns det byråkrater som tjänar 150 papp och har mandat att höja sina egna löner. liknar Ukraina, ren korruption.
6. Det finns rare earths i Sverige som i Kina, bygg elektronik och chip verkstäder och samarbeta med universitet.
7. avsluta det ekonomiska biståndet till utlandet.
8. Bli fadder åt ett par fattiga länder, bygg upp infrastruktur, byggnader, skolor, allt, och ta natur tillgångar som kompensation. gör Sverige åter till en kolonialmakt.
Rätt bra idéer, tror några skulle vara enkla att genomföra så bidrar mycket både på kort och lång sikt.
1. Nej, patent är redan krångligt och ofta till mer besvär än nytta (generaliserar lite) men gratis skulle ej hjälpa Sverige med miljarder.
2. Håller med. Behövs göras.
3. Nej, det är väldigt drivna duktiga människor bakom dessa bolag, skulle Sverige förstatliga dom skulle Volvos bilar vara skit om 2år.
4. håller med. Som jag ser lägg ner systembolag o släpp alkohol fritt sen inrätta Cannabisbolaget där all vinst går till staten.
5. Håller med till viss del men drivna duktiga människor kommer undvika att jobba statligt om du tjänar mer på Volvos nattskift i produktionen.
Inge lönetak men banta ner onödiga tjänster istället.
6. Håller med. Bör utnyttja våra metaller i bergen.
7. Håller med.
8. Haha intressant. Såhär kina arbetar vilket kommer bli framgångsrikt för dom.