Tja, vi kan ju tex ta en arbetsgivare som behandlat en anställd illa. Att gå den rättsliga vägen och få ett skadestånd utdömt anser väl dom flesta vara helt ok.
Men att inte orka med den processen och i stället bara ringa dit polisen och hämnas genom att berätta att det säljs saker svart eller finns stöldgods på lagret kanske inte alla tycker är lika ok.
Folk älskar att konflikta om konflikter är möjliga. Folk grållar, skränar, bråkar, tycker mycket och beter sig som snorungar. Folk mognar aldrig eftersom de lever mitt upp i sina karuseller av olika slag hela tiden så det finns varken tid, vilja eller kapacitet till att förstå bättre. Först på dödsbädden börjar vissa förstå att det var livet som gick.
Jag tycker mig ofta se att det anses viktigt att få upprättelse om man blivit felaktigt eller orättvist behandlad på något sätt.
Samtidigt som jag minst lika ofta tycker mig se att det anses lågt att hämnas en oförrätt.
Vad är skillnaden på hämd och upprättelse?
Är den allmäna uppfattningen att upprättelse är viktigt och att hämnas dåligt?
Varför är det så?
Varför kan inte hämnd få vara upprättelsens lillebror och anses ge en snarlik effekt för den som drabbats av en oförrätt?
Tycker du personligen att det är bra att hämnas i brist på upprättelse?
Själv är jag för hämnd, och det du beskriver är lite av den här konflikträdda och syltryggade inställningen vi har i Sverige kring konflikter och oförrätter i största allmänhet...
Ett typexempel är mobbning och hur vi hanterar det idag, mobbning stoppas effektivast genom våld, en människa som försvarar sig fysiskt och förnedrar mobbaren kommer garanterat stoppa mobbningen, idag ska det samtalas, flyttas på ungarna eller t.o.m polisanmälas när det gruffas på en skolgård....
Jag har hämnats genom åren, i lite olika sammanhang, och det är tillfredsställande, extremt tillfredsställande att trycka dit en jävel som uppfört sig på fördjävligt sätt och betett sig illa mot dig...
Domstolar och rättsprocesser har jag inte mycket till över för, sega kvarnar och har du tur får du "upprättelse" år efter händelsen, och "upprättelsen" består ofta av att motparten får ett försiktigt slag över fingrarna, jag brukar tänka på den galna tyskan i Arboga som mördade 2 barn och och skickade mamman in i en massa medecinska komplikationer med men hon lever med än idag.
Hon fick 250tkr i skadestånd, 125tkr per barn tror jag hon sa själv, vilket är för jävligt och får en, som många gånger förr, att skämmas över våran rättsapparat...
Så hämnd, hämnd ger tillfredsställelse men även bokslut, med hämnd kan du lägga det bakom och röra dig framåt, annars tenderar du att "fastna" om du ska förlita dig på en obefintlig moralisk kompass eller domstolar som inte gör sitt jobb...
Folk älskar att konflikta om konflikter är möjliga. Folk grållar, skränar, bråkar, tycker mycket och beter sig som snorungar. Folk mognar aldrig eftersom de lever mitt upp i sina karuseller av olika slag hela tiden så det finns varken tid, vilja eller kapacitet till att förstå bättre. Först på dödsbädden börjar vissa förstå att det var livet som gick.
Helt riktigt. Men det finns ju också en hel del människor som ägnar en stor del av livet ända fram till dödsbädden åt att älta en oförrätt dom aldrig fick upprättelse för. Hade dom hämnats kanske dom hade kunnat släppa den biten och gått vidare med sitt liv.
Helt riktigt. Men det finns ju också en hel del människor som ägnar en stor del av livet ända fram till dödsbädden åt att älta en oförrätt dom aldrig fick upprättelse för. Hade dom hämnats kanske dom hade kunnat släppa den biten och gått vidare med sitt liv.
Hur ser du på det?
Om hämnd hjälper och om det kan göras utan risk eller med risk som är värd det. Titta inte aggressiva blattar i ögonen, sök inte ögonkontakt, utan bara gå förbi. Om du trots ingenting blir rånad, nedslagen mm så vad nödvärn ger dig rätten till och anmälning till polisen.
Hämnas på egen hand... För vissa om de tycker och kommer fram till att det verkligen är lönt och värt det. Annars nej, vilket i så fall säger sig självt.
Så hämnd, hämnd ger tillfredsställelse men även bokslut, med hämnd kan du lägga det bakom och röra dig framåt, annars tenderar du att "fastna" om du ska förlita dig på en obefintlig moralisk kompass eller domstolar som inte gör sitt jobb...
Ja, jag lutar nog lite åt det hållet också men är lite oförstående inför att den uppfattningen tycks delas av så få.
Om jag ex blir lovad fyra vinterdäck vid en bilaffär och säljaren i stället behåller dom till en av sina andra bilar och jag inte kommer framåt tycker jag nog att en kniv i vardera däcket kan vara ett alternativ till att "släppa det där och gå vidare"
Ja, jag lutar nog lite åt det hållet också men är lite oförstående inför att den uppfattningen tycks delas av så få.
Om jag ex blir lovad fyra vinterdäck vid en bilaffär och säljaren i stället behåller dom till en av sina andra bilar och jag inte kommer framåt tycker jag nog att en kniv i vardera däcket kan vara ett alternativ till att "släppa det där och gå vidare"
Precis så, du kommer antagligen inte få däcken, det kan du nog glömma, men att sticka hål i däcken eller förstöra en vindruta på hans bil när det regnar, det kommer ge dig en enorm tillfredsställelse samtidigt som du antagligen lär honom en läxa, människor som ljuger, bedrar och luras, dom gör det för att dom kommer undan...
En hantverkare med spelproblem som tagit dina pengar och kört sitt bolag i konkurs med ditt kök halvfärdigt, du kommer inte kunna "processa" mot honom i domstol, men, ett bollträ och lite kamratuppfostran ute i skogen, det är mumma för själen!
Precis så, du kommer antagligen inte få däcken, det kan du nog glömma, men att sticka hål i däcken eller förstöra en vindruta på hans bil när det regnar, det kommer ge dig en enorm tillfredsställelse samtidigt som du antagligen lär honom en läxa, människor som ljuger, bedrar och luras, dom gör det för att dom kommer undan...
Ja jag kan inte riktigt förstå, vad jag upplever den allmänna hållningen, att man ska "släppa det och gå vidare" och att det bara är "små människor" som ägnar sig åt sådant.
Däcken är mina och får inte jag tillbaka dom ska inte han åka runt på dom pga att ha lurats. Enkel matematik.
Sen kanske man inte behöver mörda folk med bollträ.
Ja jag kan inte riktigt förstå, vad jag upplever den allmänna hållningen, att man ska "släppa det och gå vidare" och att det bara är "små människor" som ägnar sig åt sådant.
Däcken är mina och får inte jag tillbaka dom ska inte han åka runt på dom pga att ha lurats. Enkel matematik.
Sen kanske man inte behöver mörda folk med bollträ.
Inte mörda, men ett par rapp över knäskålarna tillsammans med tömning av vederbörandes konto, bara för att ställa saker till rätta!
Det är den hållningen vi har i detta landet, konflikträdda och passivit aggressiva sätts det upp lappar i trapphuset eller bankas försiktigt i en vägg, istället för att vara vuxen, knacka på och ta ett snack....
Men detta utnyttjar människor, gängkriminella som skrattar åt vårat rättssystem, eller skojare i byggbranschen som hoppar från offer till offer som en jävla gräshoppa, där offren på sin höjd gör ett surt inlägg på facebook eller en anmälan som hamnar i det runda arkivet...