2025-01-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Finns det något bra ÄB i Lerums kommun? Vilket är värst?

ÄB?
Citera
2025-01-22, 13:29
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Finns det något bra ÄB i Lerums kommun? Vilket är värst?

Mina vänner som var patienter på Lerums ÄB är nu i himlen, så jag har lite grand tappat intresset...

Men så mycket kan jag säga, att du skall sky Sävegården, Äldreboendet från Helvetet, som pesten:

(FB) Äldreomsorgen i Lerum

Eller snarare det ÄB, som drivs av den övervintrade värdegrundshippien Madeleine Stenqvist!

Dessutom skall du givetvis sky de ÄB som bemannas av kåta afghanska flyktingpojkar...

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nyspråk? Alla med minsta intresse för vård och omsorg av våra äldre känner till begreppet brukare - troligen smidigt att använda av lokalpolitiker som ansvarar för frågan, och även personal emellan. Fungerar både för de omsorgsbehövande på SÄBO: särskilda boende - i folkmun äldreboende, och de som har hemtjänst eller personliga assistenter. Att kalla de två sistnämnda kategorierna för boende fungerar knappast.

Är du möjligen föreståndare för ett ÄB?

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
ÄB?

Ta det inte personligt... Men du är den enda som inte förstod betydelsen av ÄB...
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2025-01-22 kl. 13:32.
Citera
2025-01-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Mina vänner som var patienter på Lerums ÄB är nu i himlen, så jag har lite grand tappat intresset...

Men så mycket kan jag säga, att du skall sky Sävegården, Äldreboendet från Helvetet, som pesten:

(FB) Äldreomsorgen i Lerum

Eller snarare det ÄB, som drivs av den övervintrade värdegrundshippien Madeleine Stenqvist!

Dessutom skall du givetvis sky de ÄB som bemannas av kåta afghanska flyktingpojkar...

Är du möjligen föreståndare för ett ÄB?

Ta det inte personligt... Men du är den enda som inte förstod betydelsen av ÄB...

Till helt nyligen var jag sedan ganska många år lokalpolitiker i nämnd i mellanstor kommun med ansvar för vård och omsorg. Aldrig arbetat inom området. Genom timmar av styrelsearbete nöts terminologin in. SÄBO är i vår kommun, troligen inte unikt här, den gängse benämningen för särskilt boende: biståndsbedömt boende för äldre.
Citera
2025-01-28, 21:55
Medlem
SÄBO är den benämningen som används.
Citera
2025-02-01, 09:04
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threelittlestories
SÄBO är den benämningen som används.

Men varför?

Är det för att förvirra äldre på ålderns höst?
Citera
2025-02-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Men varför?

Är det för att förvirra äldre på ålderns höst?

SÄrskilt BOende = SÄBO/vård- och omsorgsboende - antagligen för att skilja dem från 55+, 65+, 70+, trygghetsboenden, seniorbostäder, Bovieran, Bonum och allt vad de heter; bostäder för vanliga friska äldre som tröttnat på att sköta sina villor, vill ha det bekvämare de sista åren med hiss, utan trösklar, badrum med plats för rullstol ifall... Bonum och Bovieran är kedjor av hyfsat dyra bostadsrätter här och där i Sverige. Syrenparken i Saltsjöbaden finns också. Blomsterfonden är en tredje variant dit man både köar och sparar månadsvis. Kan vara viktigt för dem som valt att flytta till den senare kategorin av bostad att betona att de INTE bor på äldreboende för vårdbehövande. De som är så skraltiga att de "meriterat sig" till SÄBO - tror du de bryr sig?

(Loket hann bo i SÄBO 22 dygn, 35 kvm med kokskåp, Göran Skyttes sista flytt gick till något liknande där han bodde knappt ett år. Allt enligt offentliga adressuppgifter.)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in