Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-11-09, 23:15
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
En undersköterska har 24-29.000, är det bra?

Inte jämfört med en framgångsrik influenser, men...

Googlade lite:

https://www.lönkollen.se/vad-tjanar-...rska-lon-2023/

Citat:
Om man ska jämföra lönen med liknande yrken inom vården som exempelvis vårdbiträde och sjuksköterska är lönen relativ till den utbildning som ligger bakom. Vårdbiträde, som inte kräver någon utbildning har lägst snittlön på ca 26 400 kronor, undersköterska som kräver gymnasieutbildning har en något bättre snittlön på 30 000 kronor, medan sjuksköterska som kräver tre års heltidsstudier på högskola tjänar mest, nämligen 39 500 kronor i snitt.

Jag har hört betydligt högre siffror från "säkra källor"...

Låt oss anta att lönen för ett vårdbiträde på 26400 är "rättvis", jämfört med t.ex. en brandman, servitris eller bussförare.

Då är min åsikt att en undersköterska borde tjäna 29000 och en sjuksköterska 31000. Det är alltså sjuksköterskorna som har orättvist höga löner.

Obs! Till ovanstående löner tillkommer OB-tillägg på minst 3000 kronor/månad. En undersköterska tjänar alltså väldigt bra jämfört med t.ex. en Pressbyråarbetare.

Sedan skall man givetvis ha klart för sig, att det egentliga syftet för Lerums kommun att att privatisera sina äldreboenden är att pressa ner vårdpersonalens löner och kanske framför allt villkor som pension.

Men inte för sjuksköterskorna. Inga politiker vågar sänka dem...
Citera
2023-11-09, 23:45
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Så här går det till på Tuvängens äldreboende i Lerum:

https://lerums10.rssing.com/chan-65503594/all_p92.html

Citat:
Nya brister på boendet

Citat:
En kvinna vars make har varit inlagd på Tuvängens korttidsboende i fem och en halv månad berättar om negligering och vanvård. Det är ytterligare en i en lång rad liknande historier från boendet.

Citat:
– Han var inte kontaktbar utan låg bara i sängen, förklarar hustrun.

Citat:
– Jag vet att han inte ville dricka eftersom han mådde som han mådde, men de borde väl ha kollat upp om han fick i sig vätska?

Citat:
Enligt Christian Eberstein, Kristdemokraternas kommunalråd med ansvar för vården, handlar det i det specifika fallet om två olika läkares bedömning av en patient.

Visst...

Citat:
Atosa Jakobsson är ny verksamhetschef för särskilda boendeformer. Hon får frågan om det blir bättre på Tuvängen och slår fast.

– Tuvängens korttidsboende har gjort stora framsteg i utvecklingen.

– Personalen får bland annat handledning, arbetar med frågor avseende bemötande, värdegrund och kompetens. Vi kommer fortsätta med våra satsningar för att ge medarbetarna hjälp att ge den bästa vården och omsorgen till våra korttidsgäster.

Visst...

Citat:
Något annat du vill säga?

– I egenskap av ny verksamhetschef skulle jag från hela hjärtat önska att personalen får lyftas för att känna stolthet. Personalen kan inte stå till svars så fort man inte får som man vill eller önskar. Vi måste vara stolta över de verksamheter vi bedriver och måste skapa en positiv bild av äldreomsorgen för att attrahera fler att söka sig till vård- och omsorgsyrken. Och jag kan lova dig att vi har fantastiska verksamheter i Lerums kommun jämför med en del av mina tidigare erfarenheter. Jag träffar dig gärna för att utveckla mina tankar och idéer.

Bagdad-Bobs dotter?

Tuvängen är boendet med "100% 'kundnöjdhet'" år efter år. Den övervintrade hippien som är ansvarig för Lerums samtliga äldreboenden ordbajsar plattityder, men agerar inte. Samma verksamhetschef som numera vägrar att låta sig intervjuas av journalister i samband med den senaste vanvårdsskandalen på Sävegårdens äldreboende.

Antagligen ingår det i henens värdegrund att deprimerade "kunder" har rätt att dö av vätskebrist...
Citera
2023-11-11, 13:37
Medlem
Bertil.Lundins avatar
När man har fått inblick i den fruktansvärda vanvården som har förekommit på Tuvängen, boendet med "100% 'kundnöjdhet'", undrar man vad det är som har hänt på Lundbygården i Gråbo med chocksiffran 56%.

Är det någon som vet?

Både Lerums kommun och Lerums Tidning mörkar. Googlar man, är den enda nyheten om Lundbygården:

https://www.lerumstidning.se/nyheter...5-250ad7bc003b

Citat:
Tillsammans gick det – nästan alla flyktingar har jobb

En bild säger allt. Lerums nyrekryterade undersköterskor...

https://www.lerumstidning.se/images/...920&quality=75

Det finns en egen tråd om projektet "Rådrum", där kommunstyrelsens ordförande Viktor Lundblad (M), den ansvarige politikern Jon Haraldsson (S) och den övervintrade hippien Atosa Jakobsson i samförstånd offrade de allra sköraste medborgarna i integrationens namn:

(FB) Lerum: 60 av 62 ensamma afghanska barn fick fast jobb

Detta kan kanske vara värt att lägga på minnet inför nästa val i Lerum, om inte berörda partier gör en utrensning innan dess...
Citera
2023-11-12, 15:17
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Sedan den övervintrade hippien Atosa Jakobsson utsågs till chef för Lerums samtliga äldreboenden för några år sedan, har de förfallit till den grad att de numera är Sveriges sämsta med en fruktansvärd vanvård:

https://www.lerumstidning.se/nyheter...b-91d41ad5e49a
Citat:
När äldrevården i Lerum kommun granskades syntes brister i personalens språkkunskap och kompetens. Kommunen krävdes på svar för hur problemen ska åtgärdas, och nu har ett åtgärdsprogram arbetats fram.

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, är en nationell tillsynsmyndighet, som har gjort en stor nationell tillsyn i landets alla kommuner. Nyligen kom resultatet. Det var ingen rolig läsning för Lerums politiker och tjänstemän.

Citat:
Inspektörerna hade tittat i kommunala hälso- och sjukvårdsjournaler, gjort enkäter till sjuksköterskor och patienter samt besökt kommunen och då genomfört intervjuer med patienter, sjuksköterskor och personer i ledande befattning. I Lerums kommun fanns stora brister i bland annat kompetens och språkkunskaper.

Citat:
Nu har ärendet varit uppe i stöd- och omsorgsnämnden, som Jon Haraldsson, Socialdemokraterna, är ordförande för. Han konstaterar:

Det är bra att de har gjort en oberoende granskning, kvalitetsarbete är viktigt. När vi ser vilka brister som finns kan vi arbeta med att få bort dem.

Även om hans nämnd är ansvarig framåt är den inte det bakåt. Nämnden, med det nya politiska styret i ledning, startades första januari.

Citat:
I sitt svar till Ivo konstaterar politiker och tjänstemän att det finns stora rekryterings- och kompetensförsörjningsutmaningar när det gäller omvårdnadspersonal. Och Ivos kritik handlade bland annat om kompetensbrist. Inspektörerna upptäckte att det fanns personal som gör individuella medicinska bedömningar på äldreboenden som inte har tillräcklig kompetens för arbetsuppgiften. Inspektörerna gjorde också bedömningen att det finns vård- och omsorgspersonal som inte behärskar det svenska språket i tillräcklig utsträckning. Dessa brister innebär, enligt tillsynsmyndigheten, en patientsäkerhetsrisk och medför att kommunen inte säkerställer att kraven på god vård uppfylls.

Noterbart är att vårdpersonalens input inte bedömdes vara av intresse...

Kan det bero på att de är de facto analfabeter...
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2023-11-12 kl. 15:20.
Citera
2023-11-13, 17:57
Medlem
Bertil.Lundins avatar
I Lerums kommuns äldreomsorg finns det fruktansvärt stora brister i ledarskap, rutiner, kompetens och språkkunskaper. Från högste chefen Atosa Jakobsson ända ner till undersköterskorna längst ner, som är så dåliga på svenska, att de inte vet vad klister eller tejp är.

https://sverigesradio.se/artikel/p4-...ard-och-omsorg

Citat:
Stor personalbrist i vård och omsorg

Citat:
Inom äldreomsorgen är det värst i Lerum, där Atosa Jakobsson, verksamhetschef på äldreomsorgen, berättar att de har stora problem med att hitta personal.

Det visar sig att problemet egentligen är:

Citat:
De senaste åren har det varit en minskad invandring, så inflödet av nya vikarier minskar...

Bara i Lerum...

Atosa är ingen vanlig övervintrad hippie. Hon är en fullständigt rubbad fucking hippie!

Glöm inte att det är Viktor Lundblad (M) och Jon Haraldsson (S) som är ansvariga för att Atosa inte har fått sparken...
Citera
2023-11-14, 21:48
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Försök att komma ihåg nedanstående till nästa val...

https://www.lerumstidning.se/nyheter...7-466123eb15c2

Citat:
En kvinna i 95-årsåldern som känner sig isolerad och deprimerad vill flytta till äldreboende. Lerums kommun nekade henne en plats – men nu får kommunen bakläxa av förvaltningsrätten.

Det börjar bli dags för oss Lerumsbor att ropa okvädingsord till Viktor Lundblad (M) och Jon Haraldsson (S) när vi ser dem i stadskärnan.
Citera
2023-11-18, 16:06
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Det är omöjligt att finna några dokument på www.lerum.se om vad som egentligen har hänt på Lerums äldreboenden de senaste tio åren beträffande alla turer om privatiseringar, alla våldtäkterna av värnlösa dementa kvinnor och de ständigt återkommande avslöjandena om en fruktansvärd vanvård.

Till en början trodde jag att det berodde på att ledningen för Lerums kommun medvetet dolde dokumenten, men mer talar för att det handlar om kompetensbrist. Från den högsta politiska ledningen med Viktor Lundblad (M) och Jon Haraldsson (S) ner till cheferna för Lerums äldreboenden.

Vad vi ser i Lerum är en försmak av Sveriges nära förestående kompetenskris. Storgöteborg är snabbt på väg att förvandlas till ännu ett "Detroit". Vad som är förvånande, är att det är det relativt välmående Lerum som leder förfallet mot "Idiotrepubliken".

Kompetenskrisen består inte av att det saknas formell utbildning hos cheferna i äldreomsorgen. I stort sett alla är "akademiker" i form av socionomer eller möjligen sjuksköterskor. Vad som saknas är synbarligen tillräcklig begåvning. Du kan vara riktigt obegåvad och klara av socionomutbildningen i Sverige. Och det är inte direkt de mest begåvade socionomerna som satsar på en chefskarriär i äldreomsorgen, speciellt inte i Lerum.

I Lerum är det två väldigt märkliga företeelser som sticker ut:

Ruljansen med olika privata vinstmaximerande aktörer i samband med Lerums totalt misslyckade privatisering av äldreomsorgen. Gång efter gång efter gång...

Den enda rimliga förklaringen till detta fenomen är korruption, tillsammans med den ständiga följeslagaren inkompetens.

Rekryteringen av ett 30-tal iranska äventyrare, som inte behärskar svenska, till Lerums äldreboenden.

Jag tror mig ha funnit förklaringen till även detta fenomen...

https://www.tidningenaldreomsorg.se/...r-verksamheten

Citat:
Mandy Sajadi kom som verksamhetschef till demensboendet Riddarstensgården i Lerum 2015. Vårdkoncernen Humana hade just tagit över boendet och var den femte entreprenören på tolv år.

Vad har "superchefen" Mandy Sajadi och den övervintrade hippien Atosa Jakobsson för gemensam nämnare? (Jag tänker nu inte på att de båda totalt saknar ledaregenskaper...)

Det verkar som att någon har kvoterat in starka iranska kvinnor med en grandios självbild... som tycker att det är spännande med unga virila iranska män på deras äldreboenden...
Citera
2023-11-20, 21:17
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Låt oss studera två praktikfall på modernt och vidunderligt ledarskap i Lerums kommun:

I verkligheten på Riddarstensgårdens äldreboende:

Citat:
En tidigare anställd på Riddarstensgårdens äldreboende i Lerum är häktad misstänkt för 19 grova våldtäkter.

Och dömd. Äldreboendeföreståndaren märkte ingenting...

Citat:
Det är väldigt tråkig stämning på vissa avdelningar. Folk har sökt sig till andra ställen eftersom de inte vill jobba där det varit uppmärksamhet på det här sättet...

Under den värsta Corona-katastrofen när hela äldreboendeavdelningar "försvann":

Citat:
Samtidigt uppmanades en anställd som precis testat positivt för covid-19 att arbeta kvar sitt pass, vid bolagets demensboende Riddarstensgården i Lerum.

Citat:
– Det är klart, det är pengar det handlar om, säger Atosa Jakobsson, verksamhetschef för äldreboenden i Lerums kommun.

Citat:
I anmälan har Lerums medicinskt ansvariga sjuksköterska kommenterat att chefen "medvetet låter riskera att smitta både övriga patienter och medarbetare".

I den parallella världen "Panderverse":

https://www.tidningenaldreomsorg.se/...r-verksamheten

Citat:
Genom att systematiskt arbeta för att personal, boende och anhöriga ska känna sig delaktiga i verksamheten, har Mandy Sajadi lyckats vända alla nedåtgående kurvor. Sjuktalen har gått ner och såväl personal som boende på Riddarstensgården trivs mycket bättre.

Citat:
Mandy Sajadi kom som verksamhetschef till demensboendet Riddarstensgården i Lerum 2015. Vårdkoncernen Humana hade just tagit över boendet och var den femte entreprenören på tolv år. Hon möttes av en trött och håglös stämning hos såväl personal som boende. Därför blev hennes första steg att tala med medarbetare, boende och anhöriga. Målet var att få alla att känna sig delaktiga i stort som smått.

Citat:
Mandy Sajadi delegerar genom att uppmuntra medarbetarna att fatta självständiga beslut. Hennes filosofi är att om något går fel, går det att rätta till i efterhand.

Citat:
– Jag hade ett högt tempo och alla hängde inte med, särskilt innan personalen kände mig och var trygga med vad jag stod för. Men jag stod på mig. Det innebar att jag också fick ta lasset, det vill säga ta på mig vissa arbetsuppgifter och se till att de blev gjorda.

Citat:
Till det svåra hör också personalärenden med beslut som inte passar alla medarbetare. Då är stödet från närmaste chef och HR-avdelningen på Humana viktigt, liksom de kollegor hon kunnat bolla med.

Citat:
Mandy Sajadi tycker också att hennes flerkulturella bakgrund rustat henne för mötet med många olika slags människor och situationer.

Citat:
Det som lockade henne till äldreomsorgen var en verksamhet med alla delar: personal, ekonomi och organisation för att skapa en bra omsorg för de boende. Hennes styrka är också att som sjuksköterska veta vad jobbet går ut på och vad som måste prioriteras.

Citat:
Mandy Sajadi har också svart på vitt att stämningen på Riddarstensgården vänt. Socialstyrelsens öppna jämförelser för 2019, som kom i november, visar att 100 procent av de boende är nöjda eller ganska nöjda med Riddarstensgården. 90 procent av personalen uppger också att de är nöjda och många söker sig hit.

Citat:
Försök ligga steget före genom att tänka förebyggande. Ta värdegrunden till hjälp i allt du gör och ta ut diskutera dilemman där alla får komma till tals.
Citera
2023-11-22, 17:11
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Låt oss återvända till det kommunala boendet Sävegården. Äldreboendet från Helvetet, där en övervintrad hippie är chef. En chef som medvetet låter de dementa patienterna vara nerpissade hela dagar, dag efter dag, eftersom det är hennes värdegrund.

I verkligheten på Sävegårdens äldreboende i Floda:

En "hyresgästs" hustru:

Citat:
“Han har alltså gått runt hela dagen helt nerkissad i kläder som stinker kiss. Återigen får jag duscha honom. Hur löser vi detta?”, skriver Karin Eriksson Ahlgren i ett av många mejl till äldreboendets ansvariga. Hon går så långt att hon kallar det för vanvård, men är noga med att hon inte kritiserar personalen – utan boendets ledning.

Äldreboendeföreståndaren:

Citat:
“Det går inte att tvinga någon att byta kläder eller gå på toaletten. Som med toalettbesök gäller det att hitta en väg att kunna byta kläder som känns trygg och fungerar för den enskilde”.

I den parallella världen "Panderverse":

https://www.tidningenaldreomsorg.se/...r-nya-lardomar

Citat:
Pandemin har blottlagt oceaner av saknad kunskap. Det handlar om smittspridning, hygienrutiner, bemanningsbehov och organisation. Men även om chefernas arbetsuppgifter, arbetsmiljön, anhörigas roll och mycket mer.

Citat:
Madeleine Stenqvist, enhetschef på Sävegården Ekbackens äldreboende i Lerum, efterlyser mer forskning om hur äldreomsorgen ska fungera vid en kris.

Äldreomsorgen är extremt komplex. Det finns många målkonflikter som blir synliga i en pandemi. Det skulle behövas mer forskning om ledning, organisation och kommunikation, säger hon.

Hur bemanningen ska ändras är en fråga som behöver belysas, anser Madeleine Stenqvist. En lärdom hon gjort är att det inte går att dra ner på bemanningen när smittan väl kommit in.

Citat:
– I en kris måste man satsa. Vi gjorde krisplaner utifrån lägsta möjliga bemanning. Men när pandemin var över oss tog allt längre tid. Bara att ta på och av skyddsutrustning, att möta sjuka och oroliga personer och själv vara rädd ... Man behövde ju nästan dubblera bemanningen!

Citat:
– I dag har hemtjänsten, äldreboenden och sjukvården skilda organisationer med olika värdegrund, olika budget, olika mål och olika riskbedömningar. Det gör det onödigt svårt att samarbeta. Vi behöver mer helhetstänkande och ett tydligare fokus på vilka vi är till för.

Citat:
– Vi skulle ha lyssnat och kommunicerat än mer initialt. Då hade vi kanske fått syn på viktiga områden som vi som organisation inte tänkte på eller prioriterade.

Hon är ändå stolt över hur Sävegården Ekbacken lyckats klara sig igenom krisen.

Citat:
Det låter kanske konstigt, men jag tror vi har blivit bättre på grund av pandemin.

Lite konstigt låter det allt...
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2023-11-22 kl. 17:15.
Citera
2023-11-23, 23:32
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Utifall att någon medborgare har fått uppfattningen att äldreomsorgen i Lerum inte riktigt fungerar på grund av att cheferna består av enfaldiga övervintrade hippies, så kan inget vara mer felaktigt. Lerums äldreboenden har fantastiska äldreboendeföreståndare, kundnöjdhet i framkant, högsta möjliga kvalitet och en fin värdegrund...

https://lerum.se/nyheter/nyhetsarkiv...omsorgsdagarna

Citat:
Madeleine från Sävegården föreläste om ledarskap på Äldreomsorgsdagarna

Madeleine Stenqvist talade, under titeln ”Ledarskap: Nytänkande och mod lockar nya medarbetare”...
Citat:
I sitt ledarskap fokuserar Madeleine på det som fungerar och reflekterar över det som behöver förändras. Ledordet är mod och Pippi Långstrumps: ”Det har jag aldrig provat tidigare, det klarar jag helt säkert.”

Citat:
Madeleine Stenqvist representerade Lerums Kommun på scen på ett exemplariskt sätt.

Jag är så stolt över den högkvalitativa äldreomsorgen som vi bedriver i vår kommun. Vi har fantastiska medarbetare i Lerums kommun och det märktes så tydligt att vi ligger i framkant, säger Atosa Jakobsson, verksamhetschef för kommunens särskilda boenden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback