2023-10-11, 20:10
Hej allihopa.

Har i flera dagar gått igenom många sidors läsning kring GPL (General Public License).
Här bland annat: https://www.gnu.org/licenses/gpl-faq...oesGPLStandFor

Men jag får inte svar på den här frågan:

Kan jag lagligt anpassa en Linux distro med open source (GPL) applikationer anpassat för en speciell typ utav användare och sedan distribuera den.
Självklart för nedladdning grattis enligt GPL.
MEN, också försäljning av den här anpassade distron på usb-stickor till ett humant pris.

För privatbruk så verkar detta inte vara ett problem överhuvudtaget.
Problemet är att jag tror att de finns en stor kundkrets för ett sånt här anpassat operativsystem, med andra ord så är det ju inte så privat längre.

Det bästa vore att göra en re-branding av en distro grund och bygga om den utan någon distros trademark men jag har inte tillräckligt med kunskap för det.

Finns det någon här med kunskap som kan ge mig lite klarhet i frågan?
Senast redigerad av El0l 2023-10-11 kl. 20:13.
Citera
2023-10-11, 20:14
Moderator
vhes avatar
Du får sälja GPL-mjukvara hur mycket du vill. Det behöver inte vara gratis alls, du får ta precis vad du vill betalt för det.
Däremot så måste de du säljer till erbjudas källkod, och i sin tur ha rätt att sprida den vidare om du vill.
Citera
2023-10-11, 20:15
Bara för det så får jag lite klarhet i det precis nu.

"Any redistribution of modified versions of Ubuntu must be approved, certified or provided by Canonical if you are going to associate it with the Trademarks. Otherwise you must remove and replace the Trademarks and will need to recompile the source code to create your own binaries."

Om det är någon med kunskap som är intresserad av skrapa ihop en special anpassad distro så finns jag på DM.
Citera
2023-10-11, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Du får sälja GPL-mjukvara hur mycket du vill. Det behöver inte vara gratis alls, du får ta precis vad du vill betalt för det.
Däremot så måste de du säljer till erbjudas källkod, och i sin tur ha rätt att sprida den vidare om du vill.

Ja men jag tror att det gränsar lite här på licensen då jag tänker installera speciella appar för användarna och sen faktiskt göra den här distron synlig för gratis nedladdning eller köp på usb-stickor.
Citera
2023-10-11, 22:32
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Bara för det så får jag lite klarhet i det precis nu.

"Any redistribution of modified versions of Ubuntu must be approved, certified or provided by Canonical if you are going to associate it with the Trademarks. Otherwise you must remove and replace the Trademarks and will need to recompile the source code to create your own binaries."

Om det är någon med kunskap som är intresserad av skrapa ihop en special anpassad distro så finns jag på DM.

Varför vill du omdistribuera Ubuntu av alla distros? Använd en distro med total avsaknad av trademarks som grund istället. Vill du ha en Debian-baserad distro som Ubuntu, använd Debian som bas och lägg på de paket du vill ha i din distro. Annars är Arch också en mycket bra grund att bygga på. Om du inte orkar sätta dig in i Arch från grunden så kan du säkert bygga på EndeavourOS, tror inte att det är trademarked men jag kan ju ha fel...
Citera
2023-10-11, 22:55
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Varför vill du omdistribuera Ubuntu av alla distros? Använd en distro med total avsaknad av trademarks som grund istället. Vill du ha en Debian-baserad distro som Ubuntu, använd Debian som bas och lägg på de paket du vill ha i din distro. Annars är Arch också en mycket bra grund att bygga på. Om du inte orkar sätta dig in i Arch från grunden så kan du säkert bygga på EndeavourOS, tror inte att det är trademarked men jag kan ju ha fel...

Det är för att jag vill ha ett branded distro för just den kundkretsen jag siktar in på.
Jag tänkte vart fick du Ubuntu ifrån men nu ser jag.
på grund utav alla olika distros så ger sökningarna på google så delade meningar så att jag har blivit snurrig.

Har fortsatt snurra omkring och det verkar faktiskt vara som VHE skriver:
att lagligt köra en original Debian låta det vara som det är + lägga till open source applikationer utan att ändra grunden + source code och sedan distribuera vidare detta.
Citera
2023-10-12, 04:43
Medlem
Här har du en sida som uppdateras med de nya Linux-distar som kommer ut:
https://distrowatch.com/

Den är mycket intressant att navigera runt på.

Observera att ifall du letar bakåt på gamla distar så kan länkarna vara döda, eller rentav peka fel.

Till exempel i Afrika så har en hel del olika builders försökt sätta samman sina egna
distar, till exempel för färdiginställda språkvarianter..
Kanske mest av egenintresse eller för att så småningom göra om dem till plattformar för reklam
av alla de slag.
Men de har efterhand fått problem med att uppdatera sina distar.
Det är ju inte så lätt att hyra programmerare för noll kronor typ ???
Det håller väl ett litet tag, sedan stannar utvecklingen av helt.

Risken med egenbyggda distar är ju att de kan prackas fulla med reklam och rentav tynga ner hela Internet med alla reklamanrop.
Reklammakarna kan peka på en graf att deras antal accesser växer exponentiellt just nu, och få
aktiehandlarna att satsa stort i deras bolag.
Reklammakarna har gjort det till en konst att sälja på de premisserna, att den exponentiella grafen lockar investerare.
Även om de säljer rent skräp, så är det grafen som är det intressanta.
Och brukar vara den tidstypiska introduktionen till oerfarna investerare.

Det är ju inte så lätt att hyra programmerare för noll kronor typ.

I Afrika så är språket afrikaans ett av de största språken. Och Ubuntu är afrikaans ordet för
förlåtelse, forgiveness.

Om nu Ubuntu kommer att kommersialiseras i nya varianter så kommer det nog antingen bli licenspliktigt eller smockfullt med reklam.
Mycket värre än vad vi redan har sett.
Det blir ju det enda sättet kvar att kunna dra in pengar på, typ...
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-12 kl. 04:48.
Citera
2023-10-12, 13:22
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Det är för att jag vill ha ett branded distro för just den kundkretsen jag siktar in på.
Jag tänkte vart fick du Ubuntu ifrån men nu ser jag.
på grund utav alla olika distros så ger sökningarna på google så delade meningar så att jag har blivit snurrig.

Har fortsatt snurra omkring och det verkar faktiskt vara som VHE skriver:
att lagligt köra en original Debian låta det vara som det är + lägga till open source applikationer utan att ändra grunden + source code och sedan distribuera vidare detta.

Ja, det är helt okej att utveckla en egen distro och ta betalt för den, men du måste också göra källkoden tillgänglig som någon annan redan skrivit. Det finns ju redan idag Linux-distributioner som kostar pengar.

Problemet här är nog att du vill göra en egen distro av någon anledning och sedan sälja den. Till vilket syfte? Att göra en helt egen distro om man inte är så kunnig inom Linux låter som rejäl huvudvärk och det är nog inget jag hade rekommenderat, det är ju ingen nybörjargrej. Men googla lite på att skapa en egen Linux-distro så finns det flera sidor som har information om hur du går tillväga, sen får du själv ta beslut i om det är något för dig.
Citera
2023-10-12, 14:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
I Afrika så är språket afrikaans ett av de största språken. Och Ubuntu är afrikaans ordet för
förlåtelse, forgiveness.
Trodde Ubuntu var på Zulu och betyder typ "medmänsklighet"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_philosophy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in