• 1
  • 2
2023-10-13, 10:29
Medlem
Trontie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Gaviscon ingår ej i förmån, som redan nämnts, men momsen räknas bort. Så några kronor billigare blir det så sett om man får den på recept. Att vc inte vill skriva den på recept är för att det blir en kostnad för dom.

Förutom redan nämna esomeprazol finns även pantoprazol som också är en nyare generation av omeprazol. Alla dom ingår i högkostnadsskyddet och det är nog lite olika läkare där. En del knaprar det ju som godis.
Min läkare var starkt emot det och gav mig råd om gaviscon bara. Är nog väldigt individuellt på vilken läkare man får. Om jag förstått rätt dock ska man inte ta omeprazol i långa perioder då det är dåligt för njurarna. Men sen har jag läst om folk som tagit det i 10+ år och mår bra så vettefan
Citera
2023-10-13, 18:07
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Min läkare var starkt emot det och gav mig råd om gaviscon bara. Är nog väldigt individuellt på vilken läkare man får. Om jag förstått rätt dock ska man inte ta omeprazol i långa perioder då det är dåligt för njurarna. Men sen har jag läst om folk som tagit det i 10+ år och mår bra så vettefan

Omeprazol skrivs ofta ut till patienter med kronisk njursvikt, även till organtransplanterade eftersom de övriga medicinerna påfrestar magen avsevärt. Då pratar vi om livslånga behandlingar på doser runt 20mg dagligen. Brukar inte ge någon negativ påverkan på njurarna.
Senast redigerad av Kraftkarl 2023-10-13 kl. 18:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in