Citat:
Ursprungligen postat av
Mindme
Mitt första förslag är att skilja på sjukvård och mord - det vill säga skilja aborterna från kvinnovården. Mer som det är i USA tycker jag.
Två.
Ingen sexualundervisning i skolorna som handlar om att normalisera sjuk syn på sex.
Jag vet att det är omöjligt i detta land men man kan i alla fall drömma.
Håller med. Idag ses en abort ofta som en kvinnas skyldighet snarare än rättighet. Partners och anhöriga tvingar kvinnor till beslut de egentligen inte velat fatta själva. Detta hade ju minskat antalet aborter (och säkert minskat andelen gamla mammor som ska föda barn med massa risker vid 40 istället för i en mer naturlig ålder).
Det och ta bort den knäppa idén om att det bara skulle bra kvinnors ansvar att skydda sig mot graviditet (och könssjukdomar…). Idag börjar detta redan i sexualundervisningen i skolorna. Många kvinnor förstör sin hälsa av preventivmedel.
Menar inte att ”stå upp för kvinnors rättigheter” eller något sådant, men om ni haft en dotter t ex, hade inte ni velat henne det bästa då. Inte tvingat henne peta i sig massa könshormoner som sabbar hennes hälsa bara för att det förväntas av henne?
En till sak är att ta bort den knäppa idén om att en förlossning skulle vara en jämställd grej eller vad de nu har hittat på. För det är det inte. Det är enbart kvinnan som står för det. Därför sjukt att män förväntas vara delaktiga och närvarande från början till slut. Hade man faktiskt aktivt gett kvinnorna (eller männen!) möjligheten att själv få avgöra den saken hade nog en hel del avböjt att vara med. Jag hade sagt nej. Ser inte vad hans syfte skulle vara genom att vara med. Det klassiska med att vänta utanför hade jag föredragit. Var det Gudrun Schyman som hittade på att mannens närvaro och delaktighet är Såå viktig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ellestrandh
Att låta kvinnor vara kvinnor. Att sluta göra män till kvinnor.
Det har du rätt i, haha.
Tvätta bort stämpeln att att så många kvinnor i Sverige har lurat sina män om att de är pappor någon annans barn. Myten om att 20-30% barn har en annan pappa stämmer inte! Erbjud därför alla pappor ett gratis faderskapstest så får man ett slut på det tjatet någon gång.