2006-08-03, 17:28
Medlem
Razzs avatar
Detta har tagits upp på flera ställen, men hittade ingen tråd om det. Alltså, tycker ni att det är en bra idé att kunna granska om bollen var inne omedelbart efter målet?

Jag tycker personligen att det inte borde vara så svårt att fixa. Möjligheten finns ju redan, det finns kameror uppsatta vid målen och det bör därför gå att titta i efterhand på en tveksam situation. Sedan är ju frågan om det förstör spelet att avbryta för att titta i kameran. Då måste man ju också ta hänsyn till hur ofta det faktiskt händer. Det är ytterst sällan det blir tveksamma mål i fotboll, men när det väl händer är det ofta direkt avgörande. I större sammanhang som internationella turneringar kan det inte vara rimligt att en match ska kunna avgöras på att domaren inte kan avgöra om bollen var inne eller inte. Visst, domaren kan fatta andra avgörande beslut som inte går att göra någonting åt, men om möjligheten nu finns och eftersom situationerna inte uppkommer så ofta är det självklart att man ska utnyttja tekniken.

Vad tycker ni?
Citera
2006-08-03, 17:33
Medlem
Ariess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz
Detta har tagits upp på flera ställen, men hittade ingen tråd om det. Alltså, tycker ni att det är en bra idé att kunna granska om bollen var inne omedelbart efter målet?

Jag tycker personligen att det inte borde vara så svårt att fixa. Möjligheten finns ju redan, det finns kameror uppsatta vid målen och det bör därför gå att titta i efterhand på en tveksam situation. Sedan är ju frågan om det förstör spelet att avbryta för att titta i kameran. Då måste man ju också ta hänsyn till hur ofta det faktiskt händer. Det är ytterst sällan det blir tveksamma mål i fotboll, men när det väl händer är det ofta direkt avgörande. I större sammanhang som internationella turneringar kan det inte vara rimligt att en match ska kunna avgöras på att domaren inte kan avgöra om bollen var inne eller inte. Visst, domaren kan fatta andra avgörande beslut som inte går att göra någonting åt, men om möjligheten nu finns och eftersom situationerna inte uppkommer så ofta är det självklart att man ska utnyttja tekniken.

Vad tycker ni?

men de ska inte vara huvud domaren som kollar det utan en 5domare typ.
tar för lång tid för huvud domaren att kolla de blir för mycket avbrott då.
Citera
2006-08-03, 17:46
Medlem
Razzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aries
men de ska inte vara huvud domaren som kollar det utan en 5domare typ.
tar för lång tid för huvud domaren att kolla de blir för mycket avbrott då.

Jo, det kan ju funka i stil med hockeyn, att huvuddomaren informeras via telefon eller liknande av de som kontrollerar.
Citera
2006-08-03, 18:28
Medlem
Zinkys avatar
det är ju klart mycket enklare i hockey där man kör med effektiv speltid, men i fotboll skulle det vara svårare.

Sedan tycker jag att det funkar bra som det är nu inget bör ändras.
Citera
2006-08-03, 21:42
Medlem
Razzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
det är ju klart mycket enklare i hockey där man kör med effektiv speltid, men i fotboll skulle det vara svårare.

Sedan tycker jag att det funkar bra som det är nu inget bör ändras.

Jo, det är sant, men å andra sidan är det inga långa avbrott man pratar om, det kan gå på bara någon minut. Det inträffar visserligen som sagt inte så ofta, men när det inträffar får det alltid stora konsekvenser, se till exempel Frankrike - Sydkorea i årets VM. Visst stannar det spelet, men att det skulle sabba flytet i spelet är fel, det inträffar inte flera gånger under en match. Så svårt är det inte att stanna klockan i en minut, eller att lägga till en extra minut!
Citera
2006-08-03, 22:51
Medlem
Zinkys avatar
Iof men jag tycker anting så har man ingen sån där eller så styrs allt av det hehe=)

Efter som att fortfarande felaktiga mål kan komma icke ofsideavblåsningar så ska man ha samma chans att vinna tillbacka ett mål av att dommaren inte ser en annan grejj. Detta e bara vad jag tycker hoppas du förstod va jag menade hehe =)

Men att stänga av folk efter matcher med hjälp av video tycker jag är helt rätt efter som att det inte påvärkar matchresultatet direkt, och sånt betende måste bort från fotbollen.
Citera
2006-08-03, 23:59
Medlem
Razzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Iof men jag tycker anting så har man ingen sån där eller så styrs allt av det hehe=)

Efter som att fortfarande felaktiga mål kan komma icke ofsideavblåsningar så ska man ha samma chans att vinna tillbacka ett mål av att dommaren inte ser en annan grejj. Detta e bara vad jag tycker hoppas du förstod va jag menade hehe =)

Men att stänga av folk efter matcher med hjälp av video tycker jag är helt rätt efter som att det inte påvärkar matchresultatet direkt, och sånt betende måste bort från fotbollen.

Ja, förstår precis vad du menar. Jag tycker dock inte att man kan resonera så, att felaktiga mål där bollen inte är inne ska godkännas utav rättviseskäl eftersom det är mycket annat domaren inte ser. En offside är lätt att missa och går inte att komma tillrätta med genom kameror, men allt som kan underlätta domarens jobb utan att sinka matchen är positivt. Bättre att det blir 50 % rätt än 0 % rätt eller hur?

Videogranskning i efterhand av för avstängning är jättebra, men i fotbollen liksom hockeyn finns problem med orimliga längder på avstängningarna, det måste till tydligare regler för att döma ut antal matchers avstängning.
Citera
2006-08-04, 14:30
Medlem
Snoppzors avatar
Positivt: Det mesta. Är bollen inte inne ska det inte vara mål.

Negativt: Det tar ju extra tid för videogranskning då spelet antagligen står stilla. Förhoppningsvis kan väl någon bra lösning kommas på.
Citera
2006-08-05, 00:44
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Positivt: Det mesta. Är bollen inte inne ska det inte vara mål.

Negativt: Det tar ju extra tid för videogranskning då spelet antagligen står stilla. Förhoppningsvis kan väl någon bra lösning kommas på.

iof är det där med avbrott inget att tänka på egentligen med alla filmningar som sker på planen. =(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in