2006-08-03, 16:17
Medlem
Stiffmeisters avatar
Tjo

Ska sätta ihop en dator ifrån gamla datordelar jag fått av min bror. Den hade jag tänkt använda som server och köra DC och uTorrent på samt att de andra datorerna ska kunna ha tillgång till alla filerna.
Mitt mål är att servern enbart ska ha en strömkabel och en nätverkskabel ansluten. Alltså ska all konfiguration och dylikt kunna göras ifrån en av de andra datorerna i nätverket.
Servern kommer att ha en P2 processor på runt 300 mhz 256 i ram och ansluta via en router.
De två andra datorerna som ska anslutas till servern kör med windows xp den ena home och den andra pro. Den datorn som kör xp home är den dator som mest kommer att joggla med servern. Den datorn som kör XP pro behöver alltså bara tillgång till filerna.

För att komma till sak så vill jag veta lite vilka programvaror jag bör köra med.
Är det dags för mig att lära mig Linux eller ska jag köra windows NT för windows server 2003 lär väl bli för tungt?
Ni behöver inte vara allt för pedagogiska om jag mot förmodan inte skulle förstå så frågar jag igen.
Citera
2006-08-03, 18:06
Medlem
kvarntuns avatar
"det bästa OS:et är det DU kan bäst" så egentligen borde väl något windows server vara bra men Linux kräver ju som sagt mindre och är mer konfigurerbart än dom flesta andra, jag tror nog att Debian eller Suse skulle funka fint. Dom är inte sådär överavancerade _tror_ jag..

bara en spontan tanke från mig alltså.
puss på stiffis
Citera
2006-08-05, 03:50
Medlem
Megaforces avatar
Du kan köra med vilken windows-server som helst om du har mer minne, men med 256 meg så råder jag dig att använda en linux-dist istället. Linux-servrar går att köra på från 128 meg men flyter bäst med 256 meg.

Oavsett vilket os du satsar på så bör du ha en separat boot-partition med OS på och en raid med de diskar som du använder för fildelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in