Citat:
Ursprungligen postat av
Evil_Santa
Från vad jag förstått är han bara misstänkt för förberedelse till mord och några grova narkotikabrott. Straffvärdet på den samlade brottsligheten blir då typ ~8(?) år om han döms. Sköter han sig i finkan är han ute igen efter fem och ett halvt år och kan fortsätta köra på i Sverige. Är jag för pessimistisk?
Det är nästan så att jag föredrar att han är på flykt i långbortistan än att han kommer tillbaka till Sverige för att möta rättvisan.
Sen vet jag inte om han är på flykt från rättvisan eller om han snarare är på flykt från konkurrerande rivaler. Kanske blir han knäppt av ett rivaliserande gäng så fort han sätter sin fot i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av
Abzid
Han är misstänkt för över 50 synnerligen grova narkotikabrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
100% att han kommer få livstid
Jag kanske var lite pessimistisk när jag sa 8 år i straffvärde det blir säkert ett längre tidsbestämt straff. Men ni glömmer mängdrabatten, endast de allvarligaste ~fem brotten påverkar straffet och dessutom i avtagande grad. Har det någonsin hänt i Sverige att en person dömts till livstid för förberedelse till mord + övrig brottslighet? Förutsätter att han bara är misstänkt för förberedelse till mord på en person och att det inte är fråga om försök till mord eller annat.
förberedelse till mord + grovt vapenbrott + grovt häleri + grov utpressning gav
7 år i
detta mål från HD.
Ett annat mål: Ena tilltalade dömdes för förberedelse till mord + stämpling till mord + vapenbrott =
6 års fängelse .Den andra tilltalade dömdes för förberedelse till mord + grovt vapenbrott + grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor = fängelse i
fem år och nio månader. Pressmeddelande från
tingsrätt överklagades till
HovR som fastställde påföljderna.
Som sagt jag kanske är pessimistisk men är verkligen livstid realistiskt?