• 2
  • 3
2023-10-07, 21:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är, som du säger, skillnad mellan disciplinförfaranden vad gäller en legitimation, och en anställningsfråga.

anything goes enl. dig, när en statstjänsteman uttalar sig och det inte handlar om myndighetsutövning? En statstjänsteman kan enl. dig ohämmat politiskt agitera mot regeringen m.m. och underteckna med sin tjänstetitel?

Citat:
Sen är det viktigt att påpeka att Andrew Wakefield inte blev av med sin legitimation för att han spred missuppfattningar. Han blev av med den för forskningsbedrägerier baserade på förfalskade resultat. Dessa gjorde han dessutom för egen vinnings skull.

Nja, wikipedia skriver "in part" pga "deliberate falsification of research". Men en närmare diskussion av fallet Wakefield är ett sidospår.

Citat:
Wakefield was struck off the UK medical register, in part (min fetstil) for his deliberate falsification of research published in The Lancet, and was barred from practising medicine in the UK.

In a related legal decision, a British court held that "[t]here is now no respectable body of opinion which supports [Wakefield's] hypothesis, that MMR vaccine and autism/enterocolitis are causally linked". Wakefield has continued to defend his research and conclusions, saying there was no fraud, hoax or profit motive.
Senast redigerad av Meiji 2023-10-07 kl. 21:51.
Citera
2023-10-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Givet att Olivia Swahn skriver under med "Olivia Swahn, kriminolog och gruppchef för operativa analysgruppen vid grova brottssektionen, Polismyndigheten Region Väst", ligger det nära till hands att tro att hon agerar i myndighetsutövning. För gemene man är det förstås omöjligt att veta om det rör sig om ett uttalande från myndigheten eller henne som privatperson. Den troliga tolkningen är rimligtvis myndigheten. Dessvärre tror jag inte det anses som myndighetsutövning enligt praxis.

Att utöva myndighet över någon är enbart att besluta åtgärder över någon enskild. Att som kriminolog och analytiker sakligt yttra sig om hur en politiker hänför sig i media är inte att utöva myndighet.

Denna Olivia är dessutom troligen civilanställd analytiker inom polismyndigheten. Hon är inte ens polis. Hon kan således inte ens utöva myndighet inom polismyndigheten, då hon inte arbetar med myndighetsutövning.
Citera
2023-10-07, 21:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
anything goes enl. dig, när en statstjänsteman uttalar sig och det inte handlar om myndighetsutövning? En statstjänsteman kan enl. dig ohämmat politiskt agitera mot regeringen m.m. och underteckna med sin tjänstetitel?

Nja, wikipedia skriver "in part" pga "deliberate falsification of research". Men en närmare diskussion av fallet Wakefield är ett sidospår.
Jag har ingen aning om vad du menar med "ohämmat politiskt agitera mot regeringen m.m.," så det får du nog definiera om du vill ha mitt svar på det.

Vad gäller Wakefield så tog du upp honom, och jag svarade. Vi kan lämna ämnet om du vill.
Citera
2023-10-07, 22:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad du menar med "ohämmat politiskt agitera mot regeringen m.m.," så det får du nog definiera om du vill ha mitt svar på det.

Ohämmad=ohejdad, utan gräns, hejdlös

Agitera=bedriva agitation, göra propaganda, påverka stämningar, ivrigt arbeta (för)
Citera
2023-10-07, 22:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ohämmad=ohejdad, utan gräns, hejdlös

Agitera=bedriva agitation, göra propaganda, påverka stämningar, ivrigt arbeta (för)
Jag vet vad orden betyder, men du får förtydliga specifikt vad du menar. Annars går du bara generella svar, och dem har jag redan gett dig ovan.
Citera
2023-10-07, 23:50
Medlem
Att använda sin tjänstetitel som privatperson får nog anses vara problematiskt. Generellt sett så gör man uttalande inom ramen för sin tjänst om man använder tjänstetiteln. JO har tidigare klandrat domare och åklagare som använt sin titel i privata angelägenheter, då det ger intryck av att de agerar i tjänsten.

JO slår även fast (JO 2018/19 s. 334) att den polis som medverkade i en kampanjfilm för Moderaterna iklädd polisuniform och med en målad polisbil ska klandras då det inte framgick tydligt att han medverkade i egenskap av privatperson.

Följande text återfinns i beslutet

Citat:
JO har i flera beslut uttalat att principen att en tjänstemans offentligt uttalade
åsikter är en privatsak inte kan upprätthållas fullständigt undantagslöst. En
beslutsfattare, vars personliga åsikter har tilldragit sig uppmärksamhet, kan i
allmänhetens ögon t.ex. framstå som mindre lämpad att handlägga vissa typer
av ärenden och kan ge en myndighet rätt att vidta åtgärder. Det handlar då om
att förebygga förtroendeskador av ungefär samma slag som de som riskerar att
uppkomma vid jävsförhållanden. (Se bl.a. JO 2010/11 s. 605 och där gjorda
hänvisningar.)

JO har också uttalat att det aldrig får råda någon tvekan om en offentligt
anställd tjänsteman uppträder i tjänsten eller som privatperson (se JO 2004/05
s. 54, dnr 228-2003, och JO:s beslut den 3 mars 2017, dnr 3933-2016).

Polismyndigheten har i en kommunikationspolicy lagt fast grunderna för hur
myndighetens anställda kommunicerar i tjänsten, internt och externt
(PM 2015:58). Bland annat anges att anställda vid myndigheten ska vara tydliga
med vad som är myndighetens hållning i sakfrågor, hålla isär det professionella
uppdraget och personliga åsikter samt att det i all kommunikation ska vara
tydligt att det är polisen som är avsändare.

Men det verkar fortfarande vara en bedömningsfråga från fall till fall.
Citera
2023-10-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att utöva myndighet över någon är enbart att besluta åtgärder över någon enskild. Att som kriminolog och analytiker sakligt yttra sig om hur en politiker hänför sig i media är inte att utöva myndighet.

Denna Olivia är dessutom troligen civilanställd analytiker inom polismyndigheten. Hon är inte ens polis. Hon kan således inte ens utöva myndighet inom polismyndigheten, då hon inte arbetar med myndighetsutövning.

Myndighetsutövning har ingen tydlig definition, i tidigare förarbeten till äldre förvaltningslag rör det sig om "maktutövning från det allmännas sida", "beslut eller andra åtgärder, som ytterst är uttryck
för samhällets maktbefogenheter i förhållande till medborgarna".

Inom polismyndigheten är det inte enbart poliser som utövar myndighetsutövning. Exempelvis handläggs vapenansökningar av civilanställda.

Det som är intressant för det som diskuteras i tråden är att Olivia Swahn medvetet använder sin titel och arbetsgivare för att förstärka sin position när hon agerar som privatperson. Jag har svårt att se att det hon gör är olagligt, däremot är det förkastligt.
Citera
2023-10-08, 12:52
Medlem
Sen har vi fallet Ridefixer, en anonym Åklagare på Twitter, och Flashback!
Man tror först att det är ett Internet Troll, men sen synar man saken närmare och ser att det är autentiskt, Polisbefäl YB Södermalm Victor Adolphsson, och Joakim Söderström tidigare VD för Säkerhetsbranschen, men sedermera VD för Svensk Bakgrundsanalys är Följare till Ridefixer, och Dagens Juridik har en Artikel om denne Anonyme Åklagare Ridefixer. Åklagare Ridefixer har svarat på frågor på Flashback under 4 år och i somras uppnådde 118 sidor. Då uppstår frågan är det myndighetsutövning eller privata yttranden, eller ligger företeelsen i en obestämbar gråzon??

Ridefixer på Twitter
Åklagare/Swedish Public Prosecutor. Anonym med hänv. till säkerhet + innehåll har företräde före person. Privata åsikter. Öppen DM för alla!
https://twitter.com/Ride_fixer

Ridefixer på Flashback Jag arbetar som åklagare, ställ era frågor
(FB) Jag arbetar som åklagare, ställ era frågor

Dagens Juridik
Exklusiv intervju med RideFixer – åklagaren som gör Twittersuccé
Hen är åklagaren med det ordvitsiga aliaset som tagit Twitter med storm.
I en exklusiv intervju med Dagens Juridik berättar ”RideFixer” om varför hen twittrar, varför det sker anonymt och vad hen egentligen tycker om alla höjda röster för hårdare straff.

Ytterst få vet
RideFixer är anonym. Ytterst få vet vem som ligger bakom aliaset. Inte kollegorna på kammaren, inte chefen.
– Jag vill kunna twittra fritt. Ibland spårar diskussionerna på twitter ur och man blir upprörd.
– Men jag försöker verkligen att inte twittra i affekt.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-twittersucce/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-10-08 kl. 12:56.
Citera
2023-10-08, 13:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Sen har vi fallet Ridefixer, en anonym Åklagare på Twitter, och Flashback!
Man tror först att det är ett Internet Troll, men sen synar man saken närmare och ser att det är autentiskt, Polisbefäl YB Södermalm Victor Adolphsson, och Joakim Söderström tidigare VD för Säkerhetsbranschen, men sedermera VD för Svensk Bakgrundsanalys är Följare till Ridefixer, och Dagens Juridik har en Artikel om denne Anonyme Åklagare Ridefixer. Åklagare Ridefixer har svarat på frågor på Flashback under 4 år och i somras uppnådde 118 sidor. Då uppstår frågan är det myndighetsutövning eller privata yttranden, eller ligger företeelsen i en obestämbar gråzon??

Ridefixer på Twitter
Åklagare/Swedish Public Prosecutor. Anonym med hänv. till säkerhet + innehåll har företräde före person. Privata åsikter. Öppen DM för alla!
https://twitter.com/Ride_fixer

Ridefixer på Flashback Jag arbetar som åklagare, ställ era frågor
(FB) Jag arbetar som åklagare, ställ era frågor

Dagens Juridik
Exklusiv intervju med RideFixer – åklagaren som gör Twittersuccé
Hen är åklagaren med det ordvitsiga aliaset som tagit Twitter med storm.
I en exklusiv intervju med Dagens Juridik berättar ”RideFixer” om varför hen twittrar, varför det sker anonymt och vad hen egentligen tycker om alla höjda röster för hårdare straff.

Ytterst få vet
RideFixer är anonym. Ytterst få vet vem som ligger bakom aliaset. Inte kollegorna på kammaren, inte chefen.
– Jag vill kunna twittra fritt. Ibland spårar diskussionerna på twitter ur och man blir upprörd.
– Men jag försöker verkligen att inte twittra i affekt.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-twittersucce/
Det är inte en fråga om myndighetsutövande vs privata yttranden. Det finns även yttranden i tjänsten som inte är myndighetsutövande.

I det här fallet är det dock lätt avgjort. Det är privata yttranden. Inte yttranden i tjänsten eller myndighetsutövning.
Citera
2023-10-08, 19:23
Medlem
[quote=Baldr|85982647]Att använda sin tjänstetitel som privatperson får nog anses vara problematiskt. Generellt sett så gör man uttalande inom ramen för sin tjänst om man använder tjänstetiteln. JO har tidigare klandrat domare och åklagare som använt sin titel i privata angelägenheter, då det ger intryck av att de agerar i tjänsten.[/QUOTE]

Ja, säkert dumt om man tex skriver ett brev till ett företag för att klaga på något. Men om de skriver en insändare i lokaltidningen som handlar om något relaterat till jobbet så är det väl ingen som tror att det är en officiell tjänsteskrivelse?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in