2025-10-20, 23:00
Medlem
Väldigt bra analys
Det är lätt för Hamas ledarna att säga nej när de lever i lyx i Doha tills Israel attackerade de.

Khalil al-hayya överlevde men han fick ngt värre...han fick se sin son dödas och inte säga adjö till honom på hans sons begravning.

Witkoff berättade på 60 min hur skärrad han var.

Som sagt lätt att offra Gazas barn men sin egen son i Doha var en väldans skillnad.

Turkiet,Egypten, Qatar förstod då att Israel kan döda Hamas hos de med.

Så de anslöt till Trump

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Fint avtal och underbart om det blir fred. Sedan får Trump lägga all fokus på Ukraina, min förhoppning.

Jag har en tanke, alltså bara en tanke.

Det hade kunnat bli fred från dag ett om Hamas lagt ner sina vapen och frigivit gisslan. Varför går man med på det nu?

Ja, Hamas är instängt i Gaza stad och kommer inte kunna hålla ut länge till oavsett. Detta spelar säkert stor roll. Men spelar det all roll? Israel har tagit ut Hizbollahs ledning en efter en, de har varit träffsäkra och knappt felat en enda gång. Man tog ut en Hamas ledare när han var i Iran, men övriga ledare har kunnat känna sig säkra så länge de stannar i Qatar, fram till alldeles nyligen.

Kanske Israel inte ville ta ut ledningen i Hamas när de attackerade de i Qatar utan bara visa att de inte är säkra någonstans och på det viset även få ledningen att känna dödsfruktan och att även de riskerar något om de fortsätter kriget.

När Israel attackerade Hamas i Qatar sa alla experter i Svensk etablerad media att detta omkullkastade fredssamtalen. Men så ser det inte ut att ha blivit, istället ser det snarare ut att tack vare den så kan vi se fred.

Jag säger inte att det är så, det är en teori.
Citera
2025-10-24, 20:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Fint avtal och underbart om det blir fred. Sedan får Trump lägga all fokus på Ukraina, min förhoppning.

Jag har en tanke, alltså bara en tanke.

Det hade kunnat bli fred från dag ett om Hamas lagt ner sina vapen och frigivit gisslan. Varför går man med på det nu?

Ja, Hamas är instängt i Gaza stad och kommer inte kunna hålla ut länge till oavsett. Detta spelar säkert stor roll. Men spelar det all roll? Israel har tagit ut Hizbollahs ledning en efter en, de har varit träffsäkra och knappt felat en enda gång. Man tog ut en Hamas ledare när han var i Iran, men övriga ledare har kunnat känna sig säkra så länge de stannar i Qatar, fram till alldeles nyligen.

Kanske Israel inte ville ta ut ledningen i Hamas när de attackerade de i Qatar utan bara visa att de inte är säkra någonstans och på det viset även få ledningen att känna dödsfruktan och att även de riskerar något om de fortsätter kriget.

När Israel attackerade Hamas i Qatar sa alla experter i Svensk etablerad media att detta omkullkastade fredssamtalen. Men så ser det inte ut att ha blivit, istället ser det snarare ut att tack vare den så kan vi se fred.

Jag säger inte att det är så, det är en teori.
Jag tror att USA satte ner foten och tvingade Qatar att välja sida. Qatar kände inte för att få hela sin energiinfrastruktur sönderbomad och allt det skulle föra med sig att ha USA som ovän. Inga amerikanska militärbaser osv...

Eftersom Trump först och främst är affärsman, så hade han säkerligen en lista med luckrativa affärsmöjligheter på lut också, som en extra muta.

Qatar satte i sin tur ner foten mot Hamas...

Hamas trilskas och undrar varför inte Iran bombar sönder Qatar...

Ja, nånting ditåt.

USA gav Qatar ett erbjudande som Qatar inte kunde tacka nej till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in