2023-10-11, 23:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag påstår inte att festivalmassakern inte ägt rum. Vad som däremot går att ifrågasätta är påstådda övergrepp där Hamas enligt israeliska medier äntrade bostäder och massmördade familjer, trots att drivor med bevis indikerar att de inte alls dödade oskyldiga helt urskillningslöst. En intervju cirkulerar redan från israelisk TV där en judisk kvinna berättar hur Hamas-krigare klev in hos henne och hennes dotter och frågade om de fick äta lite frukt. Sedan åkte de därifrån.

Huruvida skjutningar mot israeliska bosättare är ett krigsbrott/övergrepp går naturligtvis att diskutera. Detta handlar om stulna bostäder på ockuperad mark, och i det hänseendet antar jag att Hamas utgör partisaner. Jag har inte kontrollerat var exakt ravefestivalen ägde rum, men om det stämmer att den ägde rum på ockuperad mark eller i direkt anslutning till ett militariserat område/gränsövergångar till Gaza så befinner vi oss redan i en gråzon.
Har du adekvat info som motbevisar rådande trådsanningar så är jag idel öra. Tycker det är viktigt att vrida och vända på sådant här.
Citera
2023-10-11, 23:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Så du menar att Paris attackerna skulle kunna givit fog åt Frankrike att invadera Marocko?

Om det hade varit Marockanska medborgare så hade Frankrike kanske kunnat haft det. Dock är Frankrike rätt frikostiga med att betrakta Nordafrikaner som Fransmän, särskilt avseende Algeriet tror jag.

Citat:
Dom stänger av El och vatten och bombar besinningslöst mot ett folk utan något skydd.
Finns inte ens bevis att ledarna för Hamas är kavar i Gaza.

Det tror jag inte de är. Ryktas att de befinner sig i Libanon.
Citera
2023-10-11, 23:56
Medlem
Det som hände 7/10 har satt fyr på en riktigt fet stubintråd och jag misstänker att krutdurken är Iran.

Hamas är såklart bara nyttiga idioter.

När Israel och USA ska konfrontera Iran pga stödet till terroristerna som nyss anföll Israel, hur tror ni de går tillväga?

Kommer 7/10-massakern att leda till attack mot Iran? Är det nu NATO flygbombar Iran?
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har du adekvat info som motbevisar rådande trådsanningar så är jag idel öra. Tycker det är viktigt att vända och vrida på sådant här.

https://youtu.be/FZenDcwhq90?si=mVl_2A_bXJnzBHLy
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Var är bevisen för alla hemskheter dom säger om Hamas. Dom har skjutit folk och tagit gisslan men nu är dom väl ändå kvitt?

Du missförstår. Det är inte frågan om att bli kvitt. Det är frågan om att omintetgöra Hamas
Citera
2023-10-11, 23:57
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om det hade varit Marockanska medborgare så hade Frankrike kanske kunnat haft det. Dock är Frankrike rätt frikostiga med att betrakta Nordafrikaner som Fransmän, särskilt avseende Algeriet tror jag.

Det tror jag inte de är. Ryktas att de befinner sig i Libanon.
Jag skiter vem som är frikostig eller inte, jag frågar om det är rätt eller inte?

Du tycker ju allt detta är skit spännande märker jag... Tragiskt.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Så du medger att Gaza är ett fångläger i isrsels ögon? Där de inte tillåter någon att ta sig ut?

T.om. hitler gav de vatten att dricka när de satt i hans fångläger.

Men ditt hövve.
Gaza får inte slut på vatten på flera veckor, minst. De har cisterner överallt, och tunnlarna har vattenreserver för att utstå en belägring i åratal, åtminstone för Hamas.

Men det spelar ingen roll, därför att inom kort kommer

1. Människor tillåtas lämna Gaza via humanitära korridorer
2. Leveranser med förnödenheter tillåtas in igen, om de nu alls är blockerade i dagsläget. Under strikt kontroll naturligtvis, och förmodligen endast till FNs hjälpstationer i Gaza för kontrollerad vidaredistribution.
3. Israel starta en markinvasion, vilket kommer leda till att man snabbt ockuperar hela eller åtminstone stora delar av Gaza. Sedan kan militären organisera allt humanitärt stöd som behövs.

Palestinierna kommer med all sannolikhet inte behöva oroa sig för att gå hungriga eller törstiga. De bör istället fokusera på att inte få sammanstörtande byggnader i huvudet.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Och palestinierna har stått ut med detta i över 100 år.

Jo Palestinierna borde vara lika trötta på Hamas som resten av världen.
Citera
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Viss propaganda är tydligen lättare att svälja än annan.

Jaha, de ville bara ha varsitt päron, men då så. De där Hamas är fina grabbar ändå!

Ja - man fattar inte varför Israel är upprörda. Hamas attackerade med 1500 man för att käka päron.

Nästa år ska jag skicka ner all fallfrukt så slipper de glidflyga för att hämta päron.
Citera
2023-10-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Så om du vore soldat med dina "kollegor" och tittar in i ett rum och ser brutala scener av döda barn där vissa ser ut att fått huvudet avhuggna och nämner det för en journalist på plats är det att medvetet förvärra bilden? Att det sitter tomtar här och ljuger hej vilt om konspirationer går ju inte riktigt att göra något åt däremot. Har man ens medvetet gjort hälften av grejerna som nämnts i media så är det illa nog. Svensk media är ju snarare förlåtande i den mån att man nämner inte det värsta eftersom man troligtvis är rädd för vad som kan ske om Israel går in för brutalt i Gaza och kanske för att inte reta upp hamassympatisörer här i Sverige. Inte ens media i USA har ju varit särskilt påhejande för Bibi som jag överlag tycker är en hal farlig jävel.

Någon har ju fabricerat myten om 50 halshuggna spädbarn och sett till att plantera den. Det var bara det jag vände mig mot. Inte svårare än så.
Citera
2023-10-11, 23:58
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Du missförstår. Det är inte frågan om att bli kvitt. Det är frågan om att omintetgöra Hamas
Men lycka till. Dom är en löst sammansatt gerilla.
Du får döda topparna med flyganfall efter att ha hitta dom via källor och på satellit. Det är inga Hamas soldater på gatorna i Gaza.

Mossad som är så bra med hjälp av CIA och så kan man använda JSOC för att göra försök att rädda gisslan istället för att bomba hela befolkningen.
Citera
2023-10-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jo det innebär att de mördade oskyldiga barn! Om någon smäller av en bomb i en stad men informerar 5 min innan att de ska bomba mål där det bor låt säga personer som är anhängare till ett visst parti och att alla andra bör hålla sig borta och sedan spränger bomben och barn som råkade befinna sig där dör, ja då har den personen mördat barnen. Och det vet gud också (om de nu tror på någon sådan) Jag undrar dessutom hur och på vilket sätt de varnar dessa människor innan? Det finns ingen el… kolmörkt. Inget varningssystem lär fungera. Skitsnack helt enkelt! Ett barn kan dessutom inte hållas ansvarigt för att det dör i en bombning?!? Är du inte klok?

Finns det ett liv efter detta så väntar nog en hård dom för de som utför dessa bombningar… det är så utstuderat grymt det Israel gör nu. De (Israels ledare inte alla invånare) är inte bättre än Hamas. Undrar om de känner sig nöjda med att ha levt upp till att vara lika hemska som den fiende de avskyr och fruktar? Känns det bra att ha sjunkit lika lågt själva?

Jag tycker att omvärlden ska kräva att de omedelbart slutar mörda och tortera människorna Gaza!

Netanyahu uppmanade gazaborna ett helt dygn, inte 5 minuter, innan flyganfallen inleddes att hålla sig undan från Hamas militära installationer. IDF spred också information om detta på arabiska innan anfallen startade bl a genom sms. Arabiska medier rapporterade brett om saken.

Det är inte kolmörkt i Gaza på dagtid. Hur kan du tro det? När informationen lämnades för några dagar sedan fanns det dessutom el. Många gazabor hörsammade varningarna och höll sig borta från Hamas militära installationer.

Föräldrar har, åtminstone enligt svensk lag, en skyldighet att sörja för sina barns säkerhet. Det innebär bland annat att inte låta barn befinna sig i närheten av militära installationer under krig. Det är uppenbart att det är förenat med livsfara - vare sig man tagit del av varningar av de slag som Netanyahu och IDF lämnade eller om man inte gjort det. Föräldrar som under sådana förhållande låter sina barn befinna sig vid militära anläggningar är likgiltiga inför risken att barnen ska dö eller skadas. De har därmed s k eventuellt uppsåt. Det innebär att sådana föräldrar riskerar att dömas för mord eller grov misshandel om deras barn dödas eller skadas allvarligt. Om det inte går att bevisa likgilthet, så döms föräldrarna för vållande till annans död respektive vållande av kroppsskada.

Så visst begås mord när barn tillåts vistas i närheten av militära anläggningar under krig och det leder till att de dödas. Men mördarna är inte de piloter som utför sina militära uppgifter i enlighet med krigets lagar eller de som ger order om flygföretagen. Mördarna är de föräldrar eller andra vårdnadshavare som, likgiltiga inför risken att barnen kan dö, låter dem vistas i närheten av militära anläggningar.

Nu påstod väl pappan till det svenska barn som uppges ha dött efter ett flyganfall att barnets mor också dog. Det gör - om det är sant - att modern inte kan åtalas eller dömas för mordet på dottern. Svensk polis och svenska åklagare bör dock utreda om pappan talar sanning när han påstår att modern är död. Gör han inte det så kan ett åtal för skyddande av brottsling bli aktuellt.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-12 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in