2023-10-11, 13:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma77
Kan någon förklara för mig vad Hamaz ville med sin attack? Trodde man på riktigt att man skulle kunna besegra den israeliska militären? Och varför i helvete firar det palestinska folket terrorattentatet? Förstår de inte att Gaza kommer att förvandlas till grus nu?

Jag förstår mig inte på hur araberna tänker. Ett jäkla märkligt folk som låter impulsen och känslorna styra före hjärnan.

Pinsamt.

Grejen är ju även att Hamas har lyckats. Nu kommer det inte bli något prat om "2 stats lösningar", eller andra närmanden. Inte på många, många år. För Hamas är det livsviktigt att kriget hålls igång, de vill ju inget annat än att få bort Israel. De är inte intresserade utav samexistens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hm.... Med tanke på regionens litenhet och israelernas kompetens och intelligens (som jag har stor respekt för) betvivlar jag att det var en tabbe. Israel har väl också mullvadar i Gaza?

Det har man säkert. Men organisationer missar saker även om de är bäst i världen. Du har flera faktorer som försvagade Israel

1 Allt var lugnt på Gazafronten - Fler palestinier åkte Israel och jobbade.

2 Det var mycket mer bråk på västbanken

3 Det var bråk inom det israeliska samhället - Folk pratade om risken om inbördeskrig. Reservister som hotade att inte ställa upp - speciellt flygvapnet.

4 Israel är (var) nära att få ett avtal med Saudi.

sen verkar Hamas enligt rykten

1 Använt sig Snail-mail och andra kommunikationssätt innan el ström

2 Man höll stora delar av Hamas utanför det hela.

Jag tror inte heller man sa jättemycket till Iran eller något annat land. Man fick säkert Ok på slutet av Iran att hitta på något.

Israel har gjort stora underrättelsemisstag genom historien.

1 1973 års krig

2 Flera riktade mord - Man har mördat fel personer ex Lillehammer 1973

Här är en bra artikel som diskuterar varför de kanske misslyckades

https://www.thecipherbrief.com/why-d...ts-many-causes

PS Jag har lärt mig en sak om människor. Är människor med i processen så kommer man begå fel.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Ni som gnäller på Israel:

Barnen var inte oavsiktliga offer – de var måltavlor

De flesta är redan funna. Däribland många barn. Även kroppar efter bebisar. Det finns uppgifter om att upp till 40 sådana har hittats.

Hamas skonade inga när de i lördags gick till angrepp mot de civila som Hamas själva betraktar som soldater från ett land de aldrig erkänt.

Flera av kropparna verkar också ha skändats och stympats. Även barns.

https://www.expressen.se/kronikorer/...var-maltavlor/

Gaza förtjänar att jämnas med marken, även dess kvinnor och barn.
Citera
2023-10-11, 14:00
Medlem
Kedoxs avatar
Hur ställer sig Västbanken och Fatah till detta? Har de gjort uttalanden eller låtsas de som att det regnar och låter hamas gräva sin egen grav.
Citera
2023-10-11, 14:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Kan det inte vara så simpelt att Hamas hoppades trigga igång övriga muslimska länders krigslusta och få blodad tand för att eliminera juden?
De lär ju fattat att de på egen hand står chanslösa. Men de verkar ha haft stöd från Iran och kanske hoppats att dessa och t.ex Saudi skulle bidra med krigsunderstöd.

Jo precis, det var det min text gick ut på. (Medger att jag som vanligt blev lite väl långrandig...) De tror Israel existerar endast för att Västvärlden stödjer dem, nu med Ukrainakriget kan Västvärlden inte längre göra det och därför kommer arabvärlden + Iran och några till äntligen våga sluta upp på Hamas sida och krossa Israel.
Citera
2023-10-11, 14:01
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har Israel slutat bomba Gaza? Jag ser inga bomber på live-streamingen. Är det fred nu?
Knappast nån fred innan den siste Hamasmedlemmen är död eller utkörd ur Gaza.

De tar nog bara en paus för att reka lite mer. Man vill ju inte döda och skada civila om det går att undvika.
Citera
2023-10-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Kan det inte vara så simpelt att Hamas hoppades trigga igång övriga muslimska länders krigslusta och få blodad tand för att eliminera juden?
De lär ju fattat att de på egen hand står chanslösa. Men de verkar ha haft stöd från Iran och kanske hoppats att dessa och t.ex Saudi skulle bidra med krigsunderstöd.

Saudi och Iran är på helt olika sidor. De är dödsfiender samtidigt som Israel och Saudi håller på att närma sig varandra.

Det är invecklat. Saudiarabien vill skaffa kärnvapen eftersom de känner ett stort hot från Iran nu när de snart har sitt första kärnvapen på plats. För att få hjälp med det så behöver de USAs hjälp och USA har bl.a som krav att de ska normalisera sin realtion med Israel eftersom de kommer behöva säkerhetsgarantier därifrån sen när Iran har utvecklat sina kärnvapen.

En riktig soppa alltihop. Israel är västs beskyddare på Mellanöstern. Tar araberna över där så kommer väst att tappa hela kontrollen över den regionen. Då kan det spåra ur ordentligt.
Senast redigerad av Kimma77 2023-10-11 kl. 14:05.
Citera
2023-10-11, 14:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vilka är dom senaste siffrorna från lördag och söndag på Israelisk mark? Vad jag har förbigående hört så handlar det om
1500 st döda Hamasterrorister på Israelisk mark
125 st döda stridande Israeler
1300 st döda civila Israeler
100 st kidnappade Israeler

Jag är är inte intresserad av skaderapport från Gaza. Dels är dom opålitliga och dels är det är det en pågående insats.

Var har du hört 1300 civila? jag har hört 900-1000.
Citera
2023-10-11, 14:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Nu har turken alltså blivit sur på USA för att de hjälper Israel.

Mycket intressant utveckling det här.

Ja, frågan är varför USA måste måste blanda sig i? Är juden så pass oduglig?
Turken är också upprörd över Israels svar på attackerna ("skamligt beteende"). Det börjar bli spänt.

Intressant att följa vilja vidare konsekvenser det här kan komma att få. Om Israel t.ex. skulle attackera Libanon också, vilket det spekulerats om i tråden, så kan det bli riktigt livat.
Citera
2023-10-11, 14:05
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma77
Saudi och Iran är på helt olika sidor. De är dödsfiender samtidigt som Israel och Saudi håller på att närma sig varandra.

Det är invecklat. Saudiarabien vill skaffa kärnvapen eftersom de känner ett stort hot från Iran nu när de snart har sutt flrsta kärnvapen på plats. För att få hjälp med det så behöver de USAs hjälp och USA har bl.a som krav att de ska normalisera sin realtion med Israel eftersom de kommer behöva säkerhetsgarantier därifrån sen när Iran har utvecklat sina kärnvapen.

En riktig soppa alltihop.

Vet att de inte är bästa vänner men tänkte likt WW2 att en gemensam fiende kunde förena som USA och Sovjet mot Tyskland.

Men att Saudi börjar närma sig Israel var lite av en nyhetsbomb för mig, spännande!
Förvisso verkar väl den färska kungen aningen progressiv och ha lite andra tankegångar än företrädarna.
Citera
2023-10-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Helvete vilka praktskandaler som avslöjas på löpande band nu. Nästan hälften av Palestinierna som flytt Sverige bor alltså ändå i Palestina. Säkert med bidrag från Sverige varje månad.

Det finns enligt SVD 3000 personer från Sverige i Israel och 800 personer i Palestina (400 i Gaza).
Då det finns ca 7400 personer i Sverige med urspung från Palestina är det ca 10% och inte 50%.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...kuera-svenskar
Citera
2023-10-11, 14:07
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ni som gnäller på Israel:

Barnen var inte oavsiktliga offer – de var måltavlor

De flesta är redan funna. Däribland många barn. Även kroppar efter bebisar. Det finns uppgifter om att upp till 40 sådana har hittats.

Hamas skonade inga när de i lördags gick till angrepp mot de civila som Hamas själva betraktar som soldater från ett land de aldrig erkänt.

Flera av kropparna verkar också ha skändats och stympats. Även barns.

https://www.expressen.se/kronikorer/...var-maltavlor/

Gaza förtjänar att jämnas med marken, även dess kvinnor och barn.
Hamas begick terror. Det var som sagt ingen motstånd mot ockupationsmakten utan man såg civila och militärer båda som legitima mål. Dock hamnar man på samma (o)moraliska nivå om man propagerar för att även attackera Gazas civila.

En sak är dock klar, Hamas militära kapacitet måste förintas, om det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in