2023-10-09, 12:53
Hur kan Israel stoppa inflöde av varor till Gaza, alltså blockad, när en del av Gaza gränsar mot Egypten? Då kan väl Egypten skicka in bränsle och annat
Citera
2023-10-09, 12:55
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sprickan muslimer - ickemuslimer kommer öka i väst. Fler kommer se muslimer som muslimer när de ser denna typ av IS-terror; och de kommer också se att de är emot alla ickemuslimer (Många gästarbetare som inte är judar blev dödade). T.o.m. en del vänsterliberaler kommer engagera sig mindre för Palestina och palestinier. Samtidigt kommer muslimerna i väst börja hata urbefolkningen mer när de ser att regeringar och andra vänder sig mot dem. Polariseringen ökar. Civilisationernas krig tilltar. Muslimska terrorn i väst kanske ökar igen också.

Och den här debatten att muslimer skall få ha upplopp så fort någon bränner en koran kan nog påverkas också när man ser likheten i hatet hos dessa "demonstranter" i Sverige och de som mördar och våldtar i Israel. Det är ju samma folk som har samma hat.

Det bästa hade varit att erbjuda samtliga personer med kopplingar till babiannationer, t.ex iran, irak, syrien mm åka tillbaka dit, men vi vet alla att araber och muslimer vill bo i väst då levnadsstandarden är så mycket bättre här i väst.
Citera
2023-10-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Väldigt osannolik utveckling om Hamas får fortsätta att existera i Gaza. Så tror jag Israels regering resonerar. 🤷🏼‍♂️

Jag kanske var otydlig. Givetvis kommer Israels minimikrav vara förintandet av hela terrorrörelsen Hamas på Gazaområdet. I detta bör de ha vårt fulla stöd. Det får räcka nu med Hamas galenskaper.

Vad jag menade var att palestinier i Israel alltid åberopar "offerkoftan" och påstår sig vara inkapabla att ordna ett bättre liv för sin egen grupp. Där menar jag att om de hade haft annat fokus än att hata Israel 24/7 så skulle de haft det hundra gånger bättre. Det är inte andra länders ansvar att fixa till deras liv. De bygger bomber och planerar terror på tid de istället kunde ha odlat mark, utbildat sitt folk osv. De har VALT att vara "offer". Detta bör omvärlden notera.
Citera
2023-10-09, 12:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Bara en så simpel sak som att träna upp ett hundratal snubbar i att koordinerat flyga motordrivna hängglidare. Var har Hamas tränat på det? De bör ju kunna ta sig ut ur Gaza via tunnlar eller rentav på "laglig" väg genom israeliska eller egyptiska gränskontroller. Men sen ska de ha nånstans att träna. Det lär inte ha gått i att göra i västvärlden, så då är enda alternativet nåt land som är villigt att samarbeta med Hamas.

De har nog rest till Iran och gjort det. Palestinierna där på Gaza verkar kunna resa fritt. Deras ledare var ju i Qatar. Jag väntar bara på att höra om hur många "svenskar" som är där på semester just nu.
Citera
2023-10-09, 12:56
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Hur kan Israel stoppa inflöde av varor till Gaza, alltså blockad, när en del av Gaza gränsar mot Egypten? Då kan väl Egypten skicka in bränsle och annat

Allt som kommer in landvägen kan ju Israel lätt skjuta sönder så fort de kommer in i Palestinskt territorium. Enda möjligheten är ju tunnlar.
Citera
2023-10-09, 12:58
Medlem
farbror Svens avatar
Ravepartyt var uppenbarligen ett utstuderat mål för terroristerna. Som på Bataclan i Paris, som på Utója.
200-300 döda av runt 3000 deltagare och ett okänt antal tagna som gisslan.
Citera
2023-10-09, 12:58
Medlem
Nu ligger röken tät över Gaza, nya explosioner ständigt, vart fan är hängglidarna och moped jihadisterna nu, skall de inte slåss mot fienden nu när det inte är enbart kvinnor och barn som motstånd?
Det är väll inte så att de är fega små råttor som nu gömmer sig och låter civilbefolkningen lida?
Citera
2023-10-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det var en storhelg i Israel (Simchat Torah) och dessutom sabbat, många soldater var hemförlovade och bara små styrkor bemannade militärposteringarna (och höll uppenbarligen inte uppsikt heller). Dessutom har det varit ganska lugnt i området ganska länge nu, och dessutom har Hamas aldrig varit i närheten av att göra något liknande, ännu mindre lyckas med det.

Det man kan ställa sig mer frågande till är hur Mossad kunde missa så grovt, om de nu gjorde det. I en sådan här operation är det tusentals om inte tiotusentals inblandade som har arbetat under mycket lång tid (flera år) och fört in enorma mängder vapen och materiel, dessutom har massvis med träning ägt rum (för en gångs skull har många av de attackerande styrkorna rört sig någorlunda taktiskt, och alla har burit skyddsväst). Att de som brukar anses vara världens mest effektiva säkerhetstjänst har missat allt detta är otroligt osannolikt.

Jag håller med dig om och ifrågasätter Mossad , diskuterade olika underrättelsetjänster med en vän i fredags och jag vidhöll att Mossad var den bästa....så jag har fått äta upp det.

Det här anfallet måste ha planeras under en längre tid vilket Mossad borde ha haft uppsikt över.
Även Shin bet bör ifrågasättas , de har tydligen huvudansvar för Gaza.

Medveten handling att blunda ? Nja , men jag förstår inte syftet riktigt.

Inte bara vi som försöker analysera underrättelsetjänsten , märkligt! Finns en del chefer inom Mossad som kommer få det hett om öronen om nu felet ligger hos dom.

Tyvärr är det svårt att försvara sig som underrättelsetjänst då mycket av det arbete som lagts ner ska vara hemligt.
Politiker brukar vara snabba med att peka ut vems felet är , då de aldrig begår misstag!
Senast redigerad av tradera 2023-10-09 kl. 13:19. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-09, 12:59
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Skulle tro att Syrien ligger pyrt till. Det kommer snart "komma bevis" på deras inblandning och en gemensam israelisk-amerikansk-kurdisk etc. offensiv avsedd att avsätta och döda Assad kommer inledas. Du kallar knappast in hundratusentals reservister för att göra ett köttmursanfall mot Gaza.

Låt aldrig en rejäl kris gå till spillo!

Israel antas ha någonstans strax över 450 000 reservister totalt så det är verkligen så att de trycker till ordentligt när de kallar in 300 000. Till det kommer de strax under 180 000 som finns i den stående armén (inklusive soldater under utbildning).

Samtidigt kräver en modern armé en sjuhelvetes massa stödförband och folk för det så vi skall nog inte se framför oss att det är 480 000 man i skyttetrupp, stridsvagnsbesättningar eller haubitsservis man nu har att tillgå. Där finns nog gott om folk som sysslar med transporter av bränsle, mat, vatten och ammunition, sjukvård, samband m.m. Det Israeliska luftvärnet lär väl bara det svälja en hel del folk eftersom det är så stort. Jänkarna hade 1:5 i förhållandet mellan stridande befattning och underhåll i Irak och det var en mycket hög andel stridande i historiskt perspektiv.

Israel har väl ett tiotal brigader stående och ett tjugotal reservbrigader. Jag antar det är de senare som nu mobiliserats (eller huvuddelen av dem).

Det kommer att behövas mycket folk och förband när man skall invadera ett delvis urbaniserat område med 2,4 miljoner invånare inte minst eftersom strid i bebyggelse kräver mycket folk, särskilt när man anfaller. Du måste bevaka en hel massa framryckningsvägar så att fienden inte bara drar sig tillbaka, kringgår dig och dyker upp i ryggen på dig. Jag tror inte de har folk eller förband nog att ge sig ut på illa definierade äventyr i Syrien och öppna nya fronter om de skall invadera och hålla Gaza för att rota fram Hamasanhängare (och hitta israelisk gisslan) och samtidigt vara beredda att besätta Västbanken och även kunna invadera södra Libanon för att förhindra artilleri- eller raketbeskjutning mot Israel därifrån.
Citera
2023-10-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Inget förvånande om man känner till Islams slaveri (vilket inte många gör, vi lever i det svenska kalifatet trots allt). Men i trakten runt ”Palestina” fanns det tidigt miljontals svarta man tagit som slavar och som sedermera tvångskonverterades till Islam av det Ottomanska Riket som förvaltade ”Palestina” innan det brittiska mandatet.

Då Islam är sprängfylld av rasism mot svarta: ”Ni skall respektera eran härskare även om han är en etiopisk svart (slav) och har ett ansikte som ser ut som ett russin.” (sahih al-bukhari, 7142); förstår man varför dem var tidigast ute med det svarta slaveriet.

Jag är inte insatt i Islam, men vore det sprängfyllt med rasism mot svarta så är det svårt att förstå varför så många svarta är muslimer. Den texten du själv refererar till är ju inte heller direkt rasistisk mot svarta. Den säger att man skall respektera sin härskare även om han är svart.

Intressant är också att många judar är svarta. De bor i Etiopien, men en del har emigrerat till Israel där de inte är så populära. De vita judarna anser inte att de Etiopiska är riktiga judar.
Citera
2023-10-09, 13:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience

Tunnlar, välbyggda och förstärkta. Finns flera reportage på youtube om det. Här är en : https://www.youtube.com/watch?v=W4gD...annel=VICENews

De största lär man kunna köra en bil igenom. Grejen är då förstås att Hamas inte gör det gratis.
Senast redigerad av Snapcount 2023-10-09 kl. 13:04.
Citera
2023-10-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Om Egypten ville skulle de då kunna leverera förnödenheter till Gaza eller hindrar Israels blockad det ?

Nej vad jag vet så har inte Israel någon kontroll över den egyptiska gränsen. Egypten är ett eget land och skulle knappast acceptera att Israelisk militär kontrollerar deras gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in