Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Det var en storhelg i Israel (Simchat Torah) och dessutom sabbat, många soldater var hemförlovade och bara små styrkor bemannade militärposteringarna (och höll uppenbarligen inte uppsikt heller). Dessutom har det varit ganska lugnt i området ganska länge nu, och dessutom har Hamas aldrig varit i närheten av att göra något liknande, ännu mindre lyckas med det.
Det man kan ställa sig mer frågande till är hur Mossad kunde missa så grovt, om de nu gjorde det. I en sådan här operation är det tusentals om inte tiotusentals inblandade som har arbetat under mycket lång tid (flera år) och fört in enorma mängder vapen och materiel, dessutom har massvis med träning ägt rum (för en gångs skull har många av de attackerande styrkorna rört sig någorlunda taktiskt, och alla har burit skyddsväst). Att de som brukar anses vara världens mest effektiva säkerhetstjänst har missat allt detta är otroligt osannolikt.
Jag håller med dig om och ifrågasätter Mossad , diskuterade olika underrättelsetjänster med en vän i fredags och jag vidhöll att Mossad var den bästa....så jag har fått äta upp det.
Det här anfallet måste ha planeras under en längre tid vilket Mossad borde ha haft uppsikt över.
Även Shin bet bör ifrågasättas , de har tydligen huvudansvar för Gaza.
Medveten handling att blunda ? Nja , men jag förstår inte syftet riktigt.
Inte bara vi som försöker analysera underrättelsetjänsten , märkligt! Finns en del chefer inom Mossad som kommer få det hett om öronen om nu felet ligger hos dom.
Tyvärr är det svårt att försvara sig som underrättelsetjänst då mycket av det arbete som lagts ner ska vara hemligt.
Politiker brukar vara snabba med att peka ut vems felet är , då de aldrig begår misstag!