2023-10-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Egypten tillåter ingen att passera. Gaza är Israels största angelägenhet.

Vad kommer Egyptien att göra när stängslet forceras? Skjuta människorna? Det är deras problem om de gör detta. Personer kommer att dras till den egyptiska gränsen och forcera stängslet. Det är det som kommer att ske.
Citera
2023-10-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Fast palestinierna i Gaza är ju etniska araber, liksom egyptierna. Så om Egypten skulle tillåta dem att lämna Gaza och komma in i Egypten kommer ju inte fylla Egypten med sionister?

Egyptierna som tömde Sinai på varenda sionist och dödade sina bröder, menar du att de skulle vara barmhärtiga mot palestinierna?
Citera
2023-10-09, 07:39
Medlem
Heheh
Citat:

Battle with Hamas fighters taking longer than expected: Israel
Israeli forces are battling Hamas fighters at seven to eight points outside the Gaza Strip, an Israeli military spokesperson says.

“It’s taking more time than we expected to get things back into a defensive, security posture,” Richard Hecht told a briefing with journalists.
Citera
2023-10-09, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Irak är fattigt och har precis haft krig. Är det några länder som ska hjälpa till är det Saudi och gulf staterna.
Men så fattiga är de inte att de kan dra igång detta ihop med Hamazz!?!?
Naaah köper inte det, ta ansvar för den egna handlingen. Men de bryr sig inte om att muslimska kvinnor och barn far illa. De bryr sig enbart om den egna agendan, att islamisera.
Och vi skall nog vara tacksamma att någon står upp mot just islamiseringen.
Citera
2023-10-09, 07:41
Avstängd
Ytterligare ett kvarter som gick upp i rök och himlen färgades helt svart!
Citera
2023-10-09, 07:42
Medlem
barkeepers avatar
Nu har vi den perfekta stormen.

Polarisering mellan muslimer och judar, muslimer och kristna, kristna och judar.

Och inom islam är det bråk mellan shia och sunni.

Dessutom går det ekonomiskt dåligt i västvärlden, så vanliga människor sekulära samhällen är trötta på att ta hand om och hjälpa de som behöver.

Lägg till den kommande massmigrationen frånsidorna till följd av svälten där, kriget i Ukraina som inte får lov att ta slut, handelskrig mellan usa och kina, och den stundande invasionen av Taiwan.

Och destabiliserande gängkrig i Sverige, kombinerat med en framtvingad energikris.

Nu jävlar.
Citera
2023-10-09, 07:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Det finns ingen diplomatisk lösning på det här våldet! Ta mitt exempel som jag nämnde tidigare.
Jag kommer hem till dig, tar ditt hem, ditt sovrum och din fru och tvingar dig till en diplomatisk lösning.
Du hade blivit rasande och gjort allt i din makt för att slänga ut mig. Sen har jag även världens största makt bakom mig. USA som ger mig mer pengar och vapen än du nånsin kan drömma om.

Du står utanför och försöker komma in i ditt egna hus, du skjuter och skriker och gör allt men du står där. En terrorist, en barbar. Vi på flashback skrattar åt dig när du kastar stenar.

En lösning som inte är framförhandlad av andra är oftast mer hållbar.

Men som det är, är det uppenbart att de båda sidorna accepterar diplomatiska överenskommelser. De slåss ju inte hela tiden.

Även om araber i Israel har problem, kan man notera att de tycker det är bättre med ett israeliskt medborgarskap, än att tillhöra en annan stat där.

I mitt tycke borde de i Palestina satsa på att nå något som liknar det; inte medborgarskap i Israel, men öppna gränser och ekonomisk integration.

Under Hamas har istället Gazas ekonomi kraschat, och Hamas har inte lyckats med något mer än att se till så att fler har dött.
Citera
2023-10-09, 07:44
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Irak är fattigt och har precis haft krig. Är det några länder som ska hjälpa till är det Saudi och gulf staterna.

Och sverige förstås? Islam är verkligen avskummet på jorden.
Citera
2023-10-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Heheh

Iran har verkligen fått till det. Deras proxy är verkligen riktiga mördarmaskiner.
Citera
2023-10-09, 07:45
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Egypten tillåter ingen att passera. Gaza är Israels största angelägenhet.

Och vad menar du med att Gaza är Israels största angelägenhet? Att Egypten vill förhindra att palestinier lämnar Gaza så att Israel kan bomba dem? Om Gaza är Israels största angelägenhet, skulle ju ett uttömt Gaza, genom att Egypten öppnar sina gränser för dem, gynna Israel bättre, så att de kan annektera gazaremsan

Citat:
Freden efter oktoberkriget, där Egypten använde en bråkdel av sin armé och drev ut sionisterna från Sinai, är anledningen till att Egypten inte kan tillåta någon från Gaza att komma in i Egypten.

Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Fast palestinierna i Gaza är ju etniska araber, liksom egyptierna. Så om Egypten skulle tillåta dem att lämna Gaza och komma in i Egypten kommer ju inte fylla Egypten med sionister?
Och hur hänger detta ihop med att Gaza, som du påstår, är Israels största angelägenhet?

Citat:
Egyptierna som tömde Sinai på varenda sionist och dödade sina bröder, menar du att de skulle vara barmhärtiga mot palestinierna?

Vilka bröder? Nej utan jag förstår inte ditt resonemang, att Egypten skulle fyllas med sionister om gazaborna fick komma in i Egypten?
Och vad menar du med att Gaza är Israels största angelägenhet? Att Egypten vill förhindra att palestinier lämnar Gaza så att Israel kan bomba dem? Om Gaza är Israels största angelägenhet, skulle ju ett uttömt Gaza, genom att Egypten öppnar sina gränser för dem, gynna Israel bättre, så att de kan annektera gazaremsan, om nu Gaza är Israels största intresse = angelägenhet
Citera
2023-10-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Lär väl ske på olika sätt misstänker jag. Snart har flera hundra tusen människor problem med livet i Gaza.

Frågan är hur. Jag tror framförallt fokus de närmaste veckorna/månaderna är på den militära insatsen.

Gazaborna tillåter sig att styras av Hamas. De gör ingenting för att bli kvitt Hamas - inga demonstrationer, ingen motståndarörelse, ingenting. Barn och handikappade kan vara oskyldiga, men de vuxna gazaborna är alla medskyldiga till att Hamas mördarideologi tillåts styra Gaza. Det är något för dem att reflektera över de närmsta veckorna och månaderna då Hamasregeringen på Gaza kommer att förvägra sin egen befolkning elektricitet, bränsle, vatten, mat och andra förnödenheter.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-09 kl. 07:51.
Citera
2023-10-09, 07:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hamas känner naturligtvis att de har mäktigt stöd i ryggen. Det är annars ett självmord att utföra en sådan här attack mot Israel.

Bland gisslan finns även utländska medborgare så det är inte enbart Israels beslut huruvida förhandlingar ska ske eller ej.

De har slagits tidigare utan att verka ha haft något större stöd, och behöver förmodligen inte det för att agera.

Vissa har hävdat att det här är ett medvetet offer för att få sympatier och ökad makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in