2025-09-18, 09:06
Medlem
Det är intressant att IDF beväpnar och utbildar milisgrupper i Gaza och ger dessa olika uppgifter i olika områden, t ex att sköta säkerhet och bekämpa Hamasceller.

Det tyder inte riktigt på att Israel ser alla Gazabor som sina fiender...
Citera
2025-09-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Hamas är Gaza, Gaza är Hamas.
Det är en och samma organism.

Nedan två av mina favoriter.
Lägg märke till de "oskyldiga barnen".

https://youtu.be/3xKX1ylL3VM
https://youtube.com/shorts/sSo0ObgVrgw

Om du ska använda dessa klipp som argument för att det inte finns Gazabor som ogillar Hamas så har du gjort dig skyldig till anekdotisk bevisföring.
Citera
2025-09-18, 12:10
Medlem
Citat:
Påståenden om "oskyldiga civila" upprepas om och om igen, överallt och hela tiden. När kommer människor att förstå att det i Gaza inte finns någon civilbefolkning, åtminstone inte på det sätt som vi västerlänningar definierar det?

När du talar om hur det gick till när ateisterna i Gaza flydde till Egypten kanske ?
Citera
2025-09-18, 12:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Om du ska använda dessa klipp som argument för att det inte finns Gazabor som ogillar Hamas så har du gjort dig skyldig till anekdotisk bevisföring.

Det är inte vårt ansvar att separera dem åt, palestinierna skulle valt sida tidigare. Självklart ska vi inte anta att de är skyldiga men vi ska absolut inte anta att de är oskyldiga heller. Schrödingers katt gäller.
Citera
2025-09-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte vårt ansvar att separera dem åt, palestinierna skulle valt sida tidigare. Självklart ska vi inte anta att de är skyldiga men vi ska absolut inte anta att de är oskyldiga heller. Schrödingers katt gäller.

Ska jag absolut inte anta att du inte tycker att man ska utestänga Israel från fotbollsvm 2026 med tanke på att SPaniens president uttalat sig för det och du bor väl i Spanien ?
Citera
2025-09-18, 12:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ska jag absolut inte anta att du inte tycker att man ska utestänga Israel från fotbollsvm 2026 med tanke på att SPaniens president uttalat sig för det och du bor väl i Spanien ?

Sanchez är inte populär i Spanien och alla är inte vänster. Om du går in på kommentarsfälten på nyhetsvideosen här i Spanien kring de här nyheterna så ser du förvånansvärt få pallybobo-bottar som upvotar varandras vattenmelonsemojisar. De förekommer men inte alls lika ofta som i Swedistan.
Citera
2025-09-18, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Israel har autonoma vapensystem längs gränsen och ändå lyckades gränsen forceras av tusentals våldtäktsapor?

Ja visst är det suspekt? En av världens mest hårdbevakade gränser och en av världens mest avancerade underrättelsetjänster men mystiskt nog lyckas de missa 7:e oktober attacken.

Fredsbevarande styrkor hade inte tillåtit att ett sånt "misstag" skedde.
Citera
2025-09-18, 18:42
Medlem
angeroves avatar
Citat:
När du talar om hur det gick till när ateisterna i Gaza flydde till Egypten kanske ?

haha.. 37,5 hinduer i Gaza och ateister som flytt till Egypten var ett skämt, en ironi, en narr av debila pallekramare som du, och ditt inlägg är ännu ett bevis på hur urbota korkade ni är haha..

"Den 5 april 2024 publicerade Haaretz en lång artikel om personer som har lämnat Gaza efter den 7 oktober och befinner sig i Egypten. De har redovisats av Hamas som döda, men efter påpekanden har de nu omrubricerats till försvunna. De befinner sig inte under rasmassorna utan i Kairo. Det har uppskattats att det rör sig om minst 10 000 människor. Tunnelsystemet för smuggling av gods och människor mellan Gaza och Egypten har hela tiden fungerat ostört fram till nu. Vem som helst har kunnat ta sig ut, om man har haft råd."

"Tens of thousands of Gazans have fled to Egypt since the war broke out, many of them members of the elite who are able to pay the enormous costs. I met old friends in Cairo who were still astonished at the messianic insanity that seized Hamas' leadership."

Länk till Haaretz:
https://archive.is/VF10W
Senast redigerad av angerove 2025-09-18 kl. 19:03.
Citera
2025-09-18, 22:08
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har letat och det finns inga källor! Så jag bortser från dessa påståenden.

Ok, jag förstår att det kan vara för svårt, så vi tar om det. Jag håller med om att man ska lyssna på nyheter och experter, och även forskare, tycker jag.

Nedanstående är 3 av tusentals källor som styrker mina påståenden. De är från tidigare i tråden. Får du problem med att följa länkarna eller har svårt att förstå, får du be hemtjänsten om hjälp.

Forskare:
IDENTITY AND STATEHOOD, page 4
"98% av palestinierna i Gaza och på Västbanken är stolta över attacken 7/10".
https://www.awrad.org/files/server/p...War%202023.pdf

Expert:
"Hamas vill maximera civila förluster, medan Israel vill minimera desamma".
https://pca.st/dbgqvg4t

Nyhet:
Hela Gaza firar!
Citera
2025-09-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår att det kan vara för svårt, så vi tar om det. Jag håller med om att man ska lyssna på nyheter och experter, och även forskare, tycker jag.

Nedanstående är 3 av tusentals källor som styrker mina påståenden. De är från tidigare i tråden. Får du problem med att följa länkarna eller har svårt att förstå, får du be hemtjänsten om hjälp.

Forskare:
IDENTITY AND STATEHOOD, page 4
"98% av palestinierna i Gaza och på Västbanken är stolta över attacken 7/10".
https://www.awrad.org/files/server/p...War%202023.pdf

Expert:
"Hamas vill maximera civila förluster, medan Israel vill minimera desamma".
https://pca.st/dbgqvg4t

Nyhet:
Hela Gaza firar!

98% Säger att dom är stolta över att vara Palestinier. Inte att dom var stolta över attacken.

Den andra länken funkade inte utan konto men såg att personen som kom med påståenden var Magnus Norell. Detta är alltså inget bevis utan ett påstående från en person. En person som dessutom blivit ifrågasatt av andra fordkare.

Flera stora muslimska organisationer bygger upp ett parallellt samhälle och är kopplade till den islamistiska rörelsen Muslimska brödraskapet. Det skriver den erkände terroristforskaren Magnus Norell i en rapport. Men rapporten får hård kritik av ett 20-tal av Sveriges främsta forskare på islam som menar att Norell saknar belägg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2...rt-om-islamism

Inte heller din tredje länk bevisade ditt påstående.

Så du kammade hem 0.
Citera
2025-09-19, 01:08
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
98% Säger att dom är stolta över att vara Palestinier. Inte att dom var stolta över attacken.

Den andra länken funkade inte utan konto men såg att personen som kom med påståenden var Magnus Norell. Detta är alltså inget bevis utan ett påstående från en person. En person som dessutom blivit ifrågasatt av andra fordkare.

Flera stora muslimska organisationer bygger upp ett parallellt samhälle och är kopplade till den islamistiska rörelsen Muslimska brödraskapet. Det skriver den erkände terroristforskaren Magnus Norell i en rapport. Men rapporten får hård kritik av ett 20-tal av Sveriges främsta forskare på islam som menar att Norell saknar belägg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2...rt-om-islamism

Inte heller din tredje länk bevisade ditt påstående.

Så du kammade hem 0.

1.
Enkäten genomfördes mellan den 31 oktober och 7 november 2023, det vill säga cirka en månad efter attacken, vilket innebär att så gott som alla i Gaza och utanför redan kände till hur attacken gick till. Sociala medier är fyllda med bevis på att palestinierna var fullt medvetna om händelserna.

Enkätens rubrik börjar med: Wartime Poll:.. Den undersöker hur det pågående kriget, som startade med Hamas attack i Israel, har påverkat palestinier i Gaza och på Västbanken, det vill säga vad som har förändrats till följd av kriget.

En av frågorna var: "Are you feeling prouder as a Palestinian now?" (underförstått: jämfört med före den 7 oktober?). 98 % av palestinierna svarade: "Yes, I am feeling prouder as a Palestinian now." (underförstått: ja, jag är en stoltare palestinier nu, för att Al-Qassam Brigades och Islamic Jihad spöade judar samt tog gisslan den 7 oktober, och för att tusentals "civila" passade på att plundra israeliska byar.)

2.
Kvartals artikel "Detta talar för att dödssiffrorna i Gaza är överdrivna" låg tidigare inte bakom betalväggen. Den har även varit tillgänglig som en "inläst text." Ingressen i artikeln lyder: "Det pågående kriget är ett dilemma eftersom Hamas vill maximera de civila förlusterna, samtidigt som Israel vill minimera dem," skriver terrorforskaren Magnus Norell. "Vad har Israel för ansvar när de civila palestinierna i Gaza medvetet har satts i fara av sina egna ledare?"

Denna ingress är tillräcklig för att stödja min tes om att Hamas taktik syftar till att orsaka så många dödsoffer som möjligt. Om det finns någon som kan terrorism och Mellanöstern, så är det Norell, möjligen även Ranstorp, åtminstone i Sverige. Den SVT-artikeln du länkar till är från 2017. Israel och Palestina nämns överhuvudtaget inte. BTW: Att hänvisa till SVT i fråga om Mellanöstern är bara löjligt, då kan du lika bra hänvisa direkt till al-Jazira.

3.
Min tredje länk är bara en av tusentals som bortom allt tvivel bevisar att Hamas är Gaza och Gaza är Hamas. Är alla gazabor pro-Hamas? Nej, naturligtvis inte. Men de som är det är tillräckligt många för att man ska kunna beteckna hela befolkningen som en Hamas-fanklubb, ansvarig för Hamas framväxt och frammarsch.

Jag har rätt, du har fel.
Senast redigerad av angerove 2025-09-19 kl. 01:18.
Citera
2025-09-19, 08:25
Medlem
Citat:
1.
Enkäten genomfördes mellan den 31 oktober och 7 november 2023, det vill säga cirka en månad efter attacken, vilket innebär att så gott som alla i Gaza och utanför redan kände till hur attacken gick till. Sociala medier är fyllda med bevis på att palestinierna var fullt medvetna om händelserna.

Enkätens rubrik börjar med: Wartime Poll:.. Den undersöker hur det pågående kriget, som startade med Hamas attack i Israel, har påverkat palestinier i Gaza och på Västbanken, det vill säga vad som har förändrats till följd av kriget.

En av frågorna var: "Are you feeling prouder as a Palestinian now?" (underförstått: jämfört med före den 7 oktober?). 98 % av palestinierna svarade: "Yes, I am feeling prouder as a Palestinian now." (underförstått: ja, jag är en stoltare palestinier nu, för att Al-Qassam Brigades och Islamic Jihad spöade judar samt tog gisslan den 7 oktober, och för att tusentals "civila" passade på att plundra israeliska byar.)

2.
Kvartals artikel "Detta talar för att dödssiffrorna i Gaza är överdrivna" låg tidigare inte bakom betalväggen. Den har även varit tillgänglig som en "inläst text." Ingressen i artikeln lyder: "Det pågående kriget är ett dilemma eftersom Hamas vill maximera de civila förlusterna, samtidigt som Israel vill minimera dem," skriver terrorforskaren Magnus Norell. "Vad har Israel för ansvar när de civila palestinierna i Gaza medvetet har satts i fara av sina egna ledare?"

Denna ingress är tillräcklig för att stödja min tes om att Hamas taktik syftar till att orsaka så många dödsoffer som möjligt. Om det finns någon som kan terrorism och Mellanöstern, så är det Norell, möjligen även Ranstorp, åtminstone i Sverige. Den SVT-artikeln du länkar till är från 2017. Israel och Palestina nämns överhuvudtaget inte. BTW: Att hänvisa till SVT i fråga om Mellanöstern är bara löjligt, då kan du lika bra hänvisa direkt till al-Jazira.

3.
Min tredje länk är bara en av tusentals som bortom allt tvivel bevisar att Hamas är Gaza och Gaza är Hamas. Är alla gazabor pro-Hamas? Nej, naturligtvis inte. Men de som är det är tillräckligt många för att man ska kunna beteckna hela befolkningen som en Hamas-fanklubb, ansvarig för Hamas framväxt och frammarsch.

Jag har rätt, du har fel.

1 Frågan löd. Känner du dig stoltare nu, över att vara Palestinier? Varför nästan alla svarar ja på den frågan i krigstider beror på flera saker. Känsla av motstånd, nationalism etc., och behöver inte betyda att man accepterar alla metoder som användes.

Det har ställt frågor med den korrekta formuleringen, stödjer du Hamas attack den 7 okt. Där har svaren varierat från 30-71%.

2 Du har fortfarande inte presenterat något bevis för att Hamas vill maximera antalet civila döda. Vad EN person påstår säger inte mycket. Du får citera underlag eller fakta för att få tyngt i påståendet.

3 Ett youtubeklipp med 50-100 människor som firar representerar givetvis inte hela Gazas befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in