2025-09-16, 20:43
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryan McBeths assessment om slutslaget i Gaza City: https://www.youtube.com/shorts/JrCRKf3X_-c

"So, I think one way or another, Hamas is finished and it's really just a question of the next 30 to 60 days."

Låter som poesi i mina öron men hans prognos är nog litet optimistisk, tycker jag.
BTW: Han liknar väldigt mycket en av mina omtyckta skådisar, Danny DeVito.
Citera
2025-09-16, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
"So, I think one way or another, Hamas is finished and it's really just a question of the next 30 to 60 days."

Låter som poesi i mina öron men hans prognos är nog litet optimistisk, tycker jag.
BTW: Han liknar väldigt mycket en av mina omtyckta skådisar, Danny DeVito.

Israel har varit optimistiska ända sen första dagen. Jag hade inte klarat en dag i Gaza på marken, tunnlarna ska vi inte ens prata om. Har du deltagit i kriget med äran i behåll får du obegränsat röka för livet hos mig.
Citera
2025-09-16, 21:21
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Israel har varit optimistiska ända sen första dagen. Jag hade inte klarat en dag i Gaza på marken, tunnlarna ska vi inte ens prata om. Har du deltagit i kriget med äran i behåll får du obegränsat röka för livet hos mig.

Tro det eller ej, men jag har faktiskt tjänstgjort i ett krigsområde, dock aldrig deltagit i en strid. Min viktigaste iakttagelse, vilket bekräftats i tusentals oberoende vittnesmål, var att ur en soldats synvinkel består alla krig främst av väntan. Väntan på order, på mat, på bättre väder, på transport, på ledigt dass och så vidare. För det mesta händer det inte ett skit. På alla bilder, skärmar och videoklipp smäller det jämt, så man tror att så är det överallt och hela tiden. Det gör det inte. Mellan videoklippen, utanför bilden och bakom kameran fortsätter livet så gott det kan. Till exempel föder Gaza-kvinnorna hela tiden barn som om ingenting hänt. 180-200 nya gazaiter varje dag, och det är inte in vitro vi pratar om. Jag tror inte att det är så dramatiskt i Gaza som många tror, samtidigt som jag är säker på att jag inte skulle klara en enda dag i Gaza på marken som IDF-soldat.
Senast redigerad av angerove 2025-09-16 kl. 21:30.
Citera
2025-09-16, 21:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Tro det eller ej, men jag har faktiskt tjänstgjort i ett krigsområde, dock aldrig deltagit i en strid. Min viktigaste iakttagelse, vilket bekräftats i tusentals oberoende vittnesmål, var att ur en soldats synvinkel består alla krig främst av väntan. Väntan på order, på mat, på bättre väder, på transport, på ledigt dass, på mat och så vidare. För det mesta händer det inte ett skit. På alla bilder, skärmar och videoklipp smäller det jämt, så man tror att så är det överallt och hela tiden. Det gör det inte. Mellan videoklippen, utanför bilden och bakom kameran fortsätter livet så gott det kan. Till exempel föder Gaza-kvinnorna hela tiden barn som om ingenting hänt. 180-200 nya gazaiter varje dag, och det är inte in vitro vi pratar om. Jag tror inte att det är så dramatiskt i Gaza som många tror, samtidigt som jag är säker på att jag inte skulle klara en enda dag i Gaza på marken som IDF-soldat.

Visst men det här är ju inte vilket krig som helst. Hamas har ett tunnelsystem som är mer än dubbelt så stort som New Yorks tunnelbana och det är en dödskult i stil med japanarna under AVK. Drygt 70% av husen är försåtsminerade. De använder barnsoldater. De har inte uniformer. De har bombbälten. De sätter bombbälten på småungar. Fatta att stå ut me det där samtidigt som hela världen skriker att de är barnamördare.
Citera
2025-09-17, 07:48
Medlem
Det spelar ingen roll
Jag antar i nazi Tyskland så fanns många anti nazister men men livet är inte rättvist.

Om Maggan blir statsminister och flippar, så kommer vi som inte röstade på fanskapet också lida... Därför ska Gaza liera sig med IDF så deras krigsmaskin kan skydda de.

Men vi vet båda Gaza inte är några "vi vill bara leva i fred"

Jag såg inte EN som ringde Shin Bet när gisslan kom till Gaza.

Menar du att 2 miljoner pallar inte vet vad gisslan är?

Utah tog det 33 timmar att gripa CK mördare och det var inte lika tätbefolkat som Gaza

Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är ju isf ett efterblivet sätt att räkna. De fick 44% av rösterna med ett valdeltagande på 75%.

Jo Israel bedriver ett folkmord mot palestinierna och med din bristfälliga logik skulle det inte finnas civila i de flesta konflikter i världen. Du är en religiös nöt, precis som så många andra sionister.
Citera
2025-09-17, 10:12
Medlem
Om det är ett svepskäl som du säger enhalvboj, så kanske det var en korkad ide att anfalla Israel eller hur?

Och vad Ken Dryden säger stämmer. Jag var en ggn prickskytt och kan säga att Sveriges försvarsmakt skulle INTE riskera sina mannar för en jävla byggnad eller en stad, som kan ha bomber eller kryppskyttar (fiendens prickskyttar kallas krypskyttar) .

Klart som fan man begär flygunderstöd eller artilleri.
En grundprincip i krig för spara liv "lagets " liv.
Kommer kanske som en chock för dig , men soldaterna i landets försvarsmakt går före fiendens civila. En grundprincip det med i ALLA länder.

Citat:
Detär ett svepskäl som används. Över 90% av alla bostadshus är sprängda.

Att etnisk rensning/folkmord är syftet är klart som korvspad.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
"Israel" vill inte etniskt rensa Gaza. Det finns vissa israeler som kanske vill det, men denna grupp är inte större än antalet miljöpartister i Sverige. Inget sådant kommer att ske. Att bebyggelse och infrastruktur kommer till skada är inte någon del av en övergripande strategi, utan handlar om att säkra stridsrummet för egen trupp med syftet att besegra Hamas.
Senast redigerad av David1982 2025-09-17 kl. 10:16.
Citera
2025-09-17, 10:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Klart som fan man begär flygunderstöd eller artilleri.
En grundprincip i krig för spara liv "lagets " liv.
Kommer kanske som en chock för dig , men soldaterna i landets försvarsmakt går före fiendens civila. En grundprincip det med i ALLA länder.

De flesta av husen är inte sprängda utan bulldozade. 70% av byggnaderna är försåtsminerade. Israel offrar inte människor för att spara byggnader.
Citera
2025-09-17, 11:15
Medlem
Nä precis.

Men även om IDF skulle ha en 100% flyganfall för bomba varenda hus så är det fullt rimligt. Det är IDFs jobb att värna först sina soldaters liv än jävla byggnad och fiendens civila

Citat:
De flesta av husen är inte sprängda utan bulldozade. 70% av byggnaderna är försåtsminerade. Israel offrar inte människor för att spara byggnader.
Citera
2025-09-17, 12:12
Medlem
Citat:
Du överdriver en hel del, vilket inte gynnar din argumentation. För fyra dagar sedan meddelade ett FN-utskott att 78 procent av bebyggelsen var förstörd ELLER skadad - inte att "över" 90 procent av alla "bostadshus" var "sprängda".

Oavsett dina överdrifter, så är likväl det faktum att 78 procent av bebyggelsen har skadats eller förstörts väldigt mycket. Men varför har detta skett? Majoriteten av förstörelsen har skett när lokala befälhavare har kallat in flygstridskrafter för att säkra ett specifikt mål.

En kompanichef rör sig genom ett område och beskjuts från en byggnad. Han har nu två val: antingen att storma byggnaden (och därigenom riskera sina mannars liv och hälsa genom fientlig beskjutning eller försåtsminering) ELLER genom att ringa in flygvapnet som slår ut byggnaden helt.

Om du själv var kompanichef - vilket hade ditt beslut varit?

Förstörelsen kommer givetvis upphöra så snart som Hamas lägger ned vapen och återlämnar gisslan.

"After more than 15 months of Israel’s war on Gaza, nearly 70 percent of all structures in the Strip have been destroyed or damaged, along with 92 percent of all housing units."

https://www.doctorswithoutborders.or...y-return-rafah

Att sån stor del av bostadshusen och den övriga infrastrukturen är helt förstörd används sen som ett argument för varför alla gazaborna måste flytta till nåt annat land.
Citera
2025-09-17, 12:16
Medlem
Citat:
Nu överdriver du igen. Inga "planer" har gjorts för att skeppa "alla" (dvs två miljoner araber) till Somaliland. Diskussioner fördes med Somaliland tidigare i år om att ta emot ett par tusen flyktingar. Det gick i stöpet. Det finns nog vissa israeler som skulle önska att din modell för etnisk rensning skulle kunna genomföras, men dessa är ganska få och motsvarar ungefär antalet miljöpartister i Sverige.

Målet är att besegra Hamas och sen se vad som händer.

Det finns många försök till att förmå palestinierna att flytta till andra länder. Somaliland är ett. Egypten ett annat.

Israel befinner sig i samma sits som Nazityskland gjorde när de försökte förmå andra länder att ta emot den judiska befolkningen. Nör det inte lyckades påbörjades den slutgiltiga lösningen.
Citera
2025-09-17, 12:27
Medlem
Citat:
Vi kanske ska försöka att vara lite mer konstruktiva här i tråden: Tror du på en sk "tvåstatslösning" som ett sätt att lösa konflikten eller har du någon annan modell som du skulle vilja förorda?

Jag vet inte vilken lösning som är bäst men att bedriva ett folkmord är iaf den sämsta lösningen.

Vid detta laget vore det kanske bäst att sätta in fredsbevarande grupper och observatörer som kan hjälpa till att förhindra alla övergrepp som sker medens man benar ut en lösning som funkar för bägge parter. Till att börja med borde den internationellt erkända gränsen från -67 återställas och alla blockader lyftas.
Citera
2025-09-17, 13:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken lösning som är bäst men att bedriva ett folkmord är iaf den sämsta lösningen.

Vid detta laget vore det kanske bäst att sätta in fredsbevarande grupper och observatörer som kan hjälpa till att förhindra alla övergrepp som sker medens man benar ut en lösning som funkar för bägge parter. Till att börja med borde den internationellt erkända gränsen från -67 återställas och alla blockader lyftas.

Det vore bra! Tyvärr röstade Israel och 9 länder nej till ett liknande förslag förra veckan i FN. Israels regering vill ha krig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in