2024-05-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Jätte bra! Men det lyfter återigen frågan: Varför började Israel sin markoffensiv i norra Gaza istället för i söder, företrädesvis just i Filadelfiakorridoren? Varför görs det först nu, liksom till sist? Ponera om det var just de tunnlarna som använts till att föra gisslan ut ur Gaza?
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Om gisslan förts ut ur Gaza är frågan vart de tagit vägen? Svårt att tro att ett tredje land självmant skulle vilja bli en del av denna sörja. Egypten vill det definitivt inte.

Jag skulle inte vara så säker. Israel och Egypten är inga bästa kompisar längre. Den 5 apr publicerade Haaretz en lång artikel om förmögna pallar som lämnat Gaza efter 7/10 och befinner sig i Egypten. De har redovisats av Hamas som döda men efter påpekanden har de nu omrubricerats till försvunna. Men de befinner sig inte under rasmassorna utan i Kairo. Det har uppskattats att det rör sig om mins 10k människor. Tunnelsystemet för smuggling av gods och människor mellan Gaza och Egypten har hela tiden fungerat ostört fram till nu. Vem som helst har kunnat ta sig ut, om man hade råd.

Om 10k pallar, vuxna och barn, har kunnat ta sig obemärkt till Egypten, kan 128 gisslan föras ut och gömmas bland 111 mln egyptier. Glöm inte att det enbart är den egyptiska eliten som inte är islamister, i alla fall inte öppet, medan alla övriga egyptiska araber har firat 7/10 med fyrverkerier.

Jag, en Nisse i Farsta, har en teori att IDF har inte hittat några levande gisslan utan enbart övergivna lik, eftersom gisslan har förts ut ur Gaza.

Länk till Haaretz:
https://archive.is/VF10W
Citera
2024-05-31, 12:17
Medlem
Citat:
Jag skulle inte vara så säker. Israel och Egypten är inga bästa kompisar längre. Den 5 apr publicerade Haaretz en lång artikel om förmögna pallar som lämnat Gaza efter 7/10 och befinner sig i Egypten. De har redovisats av Hamas som döda men efter påpekanden har de nu omrubricerats till försvunna. Men de befinner sig inte under rasmassorna utan i Kairo. Det har uppskattats att det rör sig om mins 10k människor. Tunnelsystemet för smuggling av gods och människor mellan Gaza och Egypten har hela tiden fungerat ostört fram till nu. Vem som helst har kunnat ta sig ut, om man hade råd.

Om 10k pallar, vuxna och barn, har kunnat ta sig obemärkt till Egypten, kan 128 gisslan föras ut och gömmas bland 111 mln egyptier. Glöm inte att det enbart är den egyptiska eliten som inte är islamister, i alla fall inte öppet, medan alla övriga egyptiska araber har firat 7/10 med fyrverkerier.

Jag, en Nisse i Farsta, har en teori att IDF har inte hittat några levande gisslan utan enbart övergivna lik, eftersom gisslan har förts ut ur Gaza.

Länk till Haaretz:
https://archive.is/VF10W

Om man försökt följa med i turerna vad gäller gisslan så har det ju under längre tid framstått som att Hamas har väldigt dålig koll på var gisslan egentligen är och om de är levande eller döda. Det kan man ju ha teorier om. Att några barn och kvinnor lämnas över levande är väl i alla fall högst osannolikt.
Citera
2024-05-31, 12:30
Medlem
Citat:
Om man försökt följa med i turerna vad gäller gisslan så har det ju under längre tid framstått som att Hamas har väldigt dålig koll på var gisslan egentligen är och om de är levande eller döda. Det kan man ju ha teorier om. Att några barn och kvinnor lämnas över levande är väl i alla fall högst osannolikt.
Ja antagligen har hamas redan dödat alla därför man inte går med på och förhandla. Hoppas Israel förvandlar hela gaza till en stor ruin.
Palestinierna ska lida i 1000år för det dom gjort ingen mat inget vatten ingen medicin ska överhuvudtaget komma in där. Blokera gaza totalt och se till att inte någon nånsin tar sig ut där ifrån igen
Citera
2024-05-31, 14:45
Medlem
Citat:

Aha, jag förstår. Så även om Hamas ville släppa gisslan, eller kanske rent av vill släppa gisslan, kan de inte göra det för de har ingen aning om var gisslan befinner sig eller ens är vid liv. Det har jag verkligen missat. Det enda jag inte missat är att en del gisslan blev tagna av Isamic Jihad och dessa ville Hamas inte ta ansvar för. Hur som helst, att Hamas inte har koll på några gisslan är judarnas fel, så klart.
Citera
2024-05-31, 14:59
Medlem
Citat:
Aha, jag förstår. Så även om Hamas ville släppa gisslan, eller kanske rent av vill släppa gisslan, kan de inte göra det för de har ingen aning om var gisslan befinner sig eller ens är vid liv. Det har jag verkligen missat. Det enda jag inte missat är att en del gisslan blev tagna av Isamic Jihad och dessa ville Hamas inte ta ansvar för. Hur som helst, att Hamas inte har koll på några gisslan är judarnas fel, så klart.

Några ur gisslan har ju visats på nyligen tagna filmer så vissa har de koll på. När det däremot talades om att släppa alla kvinnor och barn så var de först intresserade men backade sedan. Gissningsvis för att några sådana inte längre finns vid liv eller man vet inte var de är, alternativt att det är omöjligt att släppa dem levande pga vad de kan vittna om att de varit med om.
Citera
2024-05-31, 15:09
Medlem
Citat:
Några ur gisslan har ju visats på nyligen tagna filmer så vissa har de koll på. När det däremot talades om att släppa alla kvinnor och barn så var de först intresserade men backade sedan. Gissningsvis för att några sådana inte längre finns vid liv eller man vet inte var de är, alternativt att det är omöjligt att släppa dem levande pga vad de kan vittna om att de varit med om.

Skit, det har jag missat totalt. Var kan man se filmerna och läsa om att Hamas backade?
Citera
2024-05-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja antagligen har hamas redan dödat alla därför man inte går med på och förhandla. Hoppas Israel förvandlar hela gaza till en stor ruin.
Palestinierna ska lida i 1000år för det dom gjort ingen mat inget vatten ingen medicin ska överhuvudtaget komma in där. Blokera gaza totalt och se till att inte någon nånsin tar sig ut där ifrån igen

Det har jag verkligen svårt att tänka mig. Gisslan är ju perfekta som sköldar och bytesvara mot pallar i israeliska fängelser. T ex är det ju pga dem som IDF inte fyllt tunnlarna med havsvatten. Det är säkert att en del gisslan är döda, av bombningar, sjukdomar, skador, eller i samband med flyktförsök med mera, men att Hamas avsiktligt avrättat några, tror jag inte på. Däremot att de kan göra det, när de blir trängda eller vill hämnas, är inte alls omöjligt. I sådana fall kommer det att göras demonstrativt och en gisslan i taget.
Senast redigerad av dupazbita 2024-05-31 kl. 15:32.
Citera
2024-05-31, 17:07
Medlem
borgir82s avatar
Shin Bet har enligt uppgifter dödat en hel Hamas cell med 18 terrorister som var positionerad i Gaza men som tydligen ligger bakom flera terrorattacker på Västbanken.

https://www.timesofisrael.com/livebl...acks-shin-bet/

Jävlar vad effektiva Israel är när det gäller att utrota terrorister. Mästerligt👏
Senast redigerad av borgir82 2024-05-31 kl. 17:17.
Citera
2024-06-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Shin Bet har enligt uppgifter dödat en hel Hamas cell med 18 terrorister som var positionerad i Gaza men som tydligen ligger bakom flera terrorattacker på Västbanken.

https://www.timesofisrael.com/livebl...acks-shin-bet/

Jävlar vad effektiva Israel är när det gäller att utrota terrorister. Mästerligt👏
Skitsnack!
HAMAS ÄR EN.GRÄSROTSRÖRELSE SOM ÄR OMÖILIG ATT UTROTA UTAN TOTALT FOLKMORD.
Citera
2024-06-01, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Skitsnack!

Hamas är ett styrande organ i Gaza och är dess regering.
Citera
2024-06-01, 04:57
Medlem
Citat:
Skitsnack!
Det är mycket möjligt att utrota hamas det är exakt det IDF gör vist är det svårt men Israel kontrolerar all telefon trafik och bevakar gaza dygnet runt därför har man fått tag på stora mängder terrorister nästan inga terrordåd utförs från gaza längre vad tror du det beror på?

Några år till av deta sedan kommer palestinier ge IDF alla som äns säger ordet hamas 😂

Håll trycket upp bomba dom jävla svinen dag som natt så får dom nog så småning om. Stäng av allt vatten och alla leveranser till gaza med. Låt dom vara hungriga och törstiga under tiden dom funderar på om det var värt det att utföra deras terrordåd.

IDF trodde 7-8 månader till behövde dom på sig. Själv hoppas jag på 7-8år så svinen verkigen får lida i gaza
Citera
2024-06-01, 07:40
Avstängd
Citat:
Skitsnack!

Hur skall Hamas kunna operera större grupper i Gaza om IDF tar kontroll över gränsen till Egypten? Hur skall kunna skaffa vapen? Att några terrorister kan ramma med bil eller hugga med kniv men några större grejer kommer de aldrig kunna utföra. Om Hamas etablerar sig mer på Västbanken kommer IDF att grusa hela Västbanken som de nu gjort med Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in